*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

torsdag 18. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
818,420,59% op
Obligation
2,5%-47
96,42-0,34% ned
Valuta
USDUSD 5,760,34% op
Detailhandel 29.08.2009 kl. 11:12
Danskernes mere forsigtige indkøbsvaner har tvunget Føtex-kæden til at sænke priserne på en række dagligvarer.Foto: JP

Føtex tvunget til lavere priser

Føtex-kæden sænker priserne på basisvarer. Forskellen til discount var blevet for stor, og kunderne købte mindre.

Føtex er så hårdt presset af forbrugernes ændrede adfærd, at kæden skifter strategi og sænker priserne på 1.000 basisvarer.

Målet er at få kunderne til at købe mere, når de er i butikkerne. Mange vælger nemlig at handle en række varer andre steder og typisk i lavprisbutikkerne.

»Vi må erkende, at prisforskellen til discountsektoren på visse varer er blevet for stor. Det har fået kunderne til at købe mindre, og det vil vi gerne ændre på. Vi vil ind i kampen igen,« siger Carsten Hansen, direktør for Føtex.

De ændrede signaler kommer, efter at forbrugerne er blevet langt mere prisbevidste end tidligere. I det seneste år er der blevet flyttet indkøb for milliarder, og det er discountbutikkerne, som vinder markedsandele.

Til gengæld har supermarkederne det svært og mister både kunder og omsætning.

Burde have reageret før

»Kunderne har ændret deres indkøbsvaner hurtigere og langt mere markant, end vi nogensinde tidligere har set. Det er det, vi nu reagerer på. I virkeligheden burde vi nok have gjort det for tre måneder siden, men vi er ikke den eneste virksomhed, som har reageret med en vis forsinkelse,« siger Carsten Hansen.

Føtex tabte i de første måneder efter finanskrisen markedsandele. Det samme gjorde Bilka. Nu har kæderne, der begge er ejet af Dansk Supermarked, justeret kursen.

Ikke mindst for Føtex er der tale om en markant ændring.

Da forbrugsfesten boblede, udnyttede Føtex mulighederne. Kæden satsede på høj kvalitet, delikatesser og flere luksusvarer. Kunderne ville have det bedste, og prisen gik man ikke så nøje op i, da friværdierne voksede, aktiekurserne steg, og arbejdsløsheden var historisk lav.

Dagsordenen er vendt

Nu er dagsordenen vendt fuldstændigt, men det tager tid at ændre kundernes opfattelse, og Føtex erkender, at der er tale om en langsigtet proces.

»I første omgang reagerede vi på traditionel vis med at skrue op for masser af gode tilbud i vores salgsaviser. Det var med til at fastholde kunderne, men det viste sig, at de købte mindre, og det var især basisvarerne, som blev valgt fra,« siger Carsten Hansen.

Kæden har allerede indført faste lave priser på mange varer, men det udvides nu markant med prisnedsættelser på 1.000 ud af 10.000 varer. Lavere priser går ud over indtjeningen, men Føtex forventer, at det vil blive kompenseret af øget salg.

Samtidig er Føtex sammen med Bilka på vej med et fælles varemærke for discountvarer. Navnet bliver Budget, og det er typisk varer, som fremstilles udelukkende til de to kæder.

Nødvendigt med kursændring

Ifølge en ekspert er kursændringen fra Føtex den eneste vej frem, hvis kæden skal holde fast i omsætningen.

»Prisnedsættelser på basisvarer er et nødvendigt onde for Føtex. Lave priser er i øjeblikket afgørende for kundernes valg, og det er ikke det, Føtex er blevet forbundet med i de seneste par år,« siger Kaster Baldvinsson, chefkonsulent i Retail Institute Scandinavia.

Samtidig vurderer han, at slagtilbud ikke længere er tilstrækkeligt, når kunderne vælger butik.

»Forbrugerne er blevet klogere. De kender prisniveauet, og de kan sammenligne priser på internettet. De vil ikke nøjes med nogle få gode tilbud. Kravet er fornuftige priser på det brede udvalg af dagligvarer,« siger Kasper Baldvinsson.

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Detailhandel
Tophistorie

Metro-varehusene kan være på vej mod lukning

Der er ikke gode nok mulighed for tilfredsstillende vækst i Danmark, mener ejerne bag Metro-varehusene.
forsiden lige nu

Århus Charter-chef: Tiden er rigtig nu

Jette Rantala og Ulla Stæt Andersen sælger deres livsværk med ro i sindet.

Vigtig Apple-udgivelse bremses i sidste øjeblik

Apple bremser i sidste øjeblik udsendelsen af det vigtige HealthKit-framework, der ellers skulle udrulles sammen med iOS 8.

Uafhængigt Skotland kan få pundet til at dykke

Skulle skotterne stemme ja til uafhængighed, kan det britiske pund dykke, vurderer valutaanalytikere.

2013 blev rekordår for danske hoteller

Turister fra Norge, Sverige og Tyskland er hyppige gæster på de danske hoteller, viser ny analyse.

Professor: Det går egentlig ikke så godt i dansk økonomi

Professor og andre økonomer får ret i, at regeringens vækstskøn for i år var for optimistisk.

Professor: Formandsskifte virker som en panikbeslutning

Den børsnoterede malervareforhandler Flügger vælger at indsætte en bare 24-årig søn af selskabets hovedaktionær som bestyrelsesformand.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
»Andelsprincipperne har gjort det godt i generationer, men vi er nødt til at prøve noget nyt«

De, der leverer flest grise, skal have flest aktier. Målet med det kontroversielle forslag er at bremse sektorens nedtur.

Erhverv & Økonomi

En af Ruslands rigeste mænd er sat i husarrest

Anklager mod oligark muligvis udløst af magtkamp om eftertragtet olieselskab.

Erhverv & Økonomi
Appel Pay er en gammel nyhed i Japan

Japanske firmaer har igen været først med innovationen og sidst med den globale markedsføring.

Erhverv & Økonomi
Iværksætterkomet får 300 mio.

Den 29-årige dansker Mads Faurholt-Jørgensen, der står bag investeringsselskabet Nova Founders Capital, har netop fået skudt 50 mio. dollars ind i sin virksomhed fra en stor asiatisk investor.