*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 25. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
806,07-0,20% ned
Obligation
3%-44
100,45-0,12% ned
Valuta
USDUSD 5,540,01% op
Detailhandel 26.11.2012 kl. 17:26
E-handlen slår hårdest til butikker, der f.eks. forhandler bøger eller elektronik, fortæller Bruno Christensen. Arkivfoto: Mads Winther

Eksperter frygter massiv butiksdød

En tredjedel af butiksarealet forsvinder, hvis e-handlen fortsætter med at vokse.

Inden for de næste 12-13 år vil 3,7 mio. ud af cirka 11 mio. kvadratmeter butiksareal ligge øde.

Sådan lyder den fysiske detailhandels skrækscenarie, hvis e-handelen fortsætter sin nuværende fremgang.

Scenariet er et ud af tre mulige opstillet i en ny analyse fra Institut for Center-Planlægning.

Udvalgsbutikkerne taber

Hårdest ramt af e-handlen bliver ifølge analysen specialbutikkerne. Det er butikker, som har et udvalg af varer inden for en bestemt kategori, f.eks. beklædning, bøger, køkkenudstyr m.v.

Analysen spår nemlig, at de vil stå for 2,6 mio. af de 3,7 mio. kvadratmeter, der kan forsvinde, mens dagligvarebutikkerne vil stå for de sidste 1,1 mio.

"For mange har desværre ikke indset, at e-handlen har medført en meget stor omvæltning, som er i gang og kommer til at accelerere yderligere. Hvis ikke man har fået øjnene op for, at de her er alvor, har man et stort problem," siger Per Nyborg, administrerende direktør hos Institut for Center Planlægning.

Standardiseret til net-succes

Enig i analysen er Bruno Christensen, ekspert i dansk detailhandel, som også selv har spået, at næsten en tredjedel af alle specialbutikker kan risikere at lukke frem mod 2020.

Ifølge ham vil nethandlen især inden for kategorier som bøger og elektronik spille en meget stor rolle, mens andre brancher ikke er nært så truede.

"Med et standardiseret produkt har du ikke samme behov for at se og føle det. Med andre produkter er det mere spændende at gå ud i butikkerne og søge inspiration," forklarer Bruno Christensen.

Han pointerer, at udviklingen er i gang i flere danske provinsbyer, hvor mange butikslokaler allerede står tomme.

Samlede city- og centerforeninger

Både Bruno Christensen og Per Nyborg mener, at den enkelte butik og handelsstands-, city- eller centerforening kan kæmpe sig ud af modgangen.

For bymidterne handler det især om at stå sammen, så butikkerne i fællesskab kan tiltrække kunderne.

"Mange kører deres egen markedsføring i kæderne og deltager ikke i den fælles markedsføring, som der er i nogle byer. Jeg tror, at det gælder om at samle kræfterne. Butikkerne kan understøtte hinanden ved at lave fælles markedsføring," siger Per Nyborg.

LÆS OGSÅ Nye fyringer og butikslukninger på vej

 

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Detailhandel
Tophistorie

Fald i butikkernes salg

Efter fire måneder med stigende salg, bremsede købelysten op i juni.
forsiden lige nu

Fald i butikkernes salg

Efter fire måneder med stigende salg, bremsede købelysten op i juni.

Danske Bank har udsigt til milliongevinst på boligkunder

De kommende år udløber titusindvis af kundeaftaler med ekstremt lave renter for Danske Bank.

Pandoras topfolk skal forklare sig i retten

Aktionærerne får indblik i omstridt nedjustering - men kan ikke bruge det til meget.

Biva blev solgt dyrt, men livsværket overlevede ikke

De byggede succesen på en kikset reklame og blev trecifrede millionærer, da de solgte møbelkæden Biva. Nu jonglerer far og datter med ejendomme.

Herretørstig benzinsluger fra BMW

Med en kommende gigantbil, X7, går BMW mod strømmen - og den politiske korrekthed.

Et hav af gadget-nyheder er lige rundt om hjørnet

Selskaberne vil om kort tid præsentere de nye produkter, de håber kunderne vil skrige efter.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Mælkebønder rammer Den Kinesiske Mur

Voldsom opbremsning i Kinas import rammer danske mælkeproducenter hårdt. Mælkeprisen falder til et niveau, hvor økonomien på 80 pct. af bedrifterne ikke hænger sammen.

Erhverv & Økonomi

Nye nøgletal udløser lettelse i Europa

De europæiske virksomheder er blevet mere optimistiske, og det bestyrker økonomer i troen på, at det økonomiske opving stadig er på sporet.

Erhverv & Økonomi
Skylletoilettet bidrager mere end smartphonen

USA’s fremtid afhænger af, om hver enkelt amerikaner kan generere et større output år for år. Men er USA løbet tør for gode idéer, der for alvor kan rykke væksten i fremtiden?

Erhverv & Økonomi
Modvillig hoteldronning voksede gennem krisen

Som chef for Arp-Hansens hotelkæde har Dorte Krak ansvaret for 12 hoteller. Trods krise er der åbnet nye hoteller, og flere værelser er på vej.

Udefra
Markeder og moral

Pres fra forbrugerside for at få virksomhederne til at hæve lønnen til de lavestbetalte medarbejdere kunne nytte. Det er dog langtfra ideelt, men ville måske være til alles bedste.