Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
757,20-0,21% ned
Obligation
3,5%-44
101,85-0,34% ned
Valuta
USDUSD 5,40-0,18% ned
Detailhandel 26.11.12 kl. 17:26
E-handlen slår hårdest til butikker, der f.eks. forhandler bøger eller elektronik, fortæller Bruno Christensen. Arkivfoto: Mads Winther

Eksperter frygter massiv butiksdød

En tredjedel af butiksarealet forsvinder, hvis e-handlen fortsætter med at vokse.

Inden for de næste 12-13 år vil 3,7 mio. ud af cirka 11 mio. kvadratmeter butiksareal ligge øde.

Sådan lyder den fysiske detailhandels skrækscenarie, hvis e-handelen fortsætter sin nuværende fremgang.

Scenariet er et ud af tre mulige opstillet i en ny analyse fra Institut for Center-Planlægning.

Udvalgsbutikkerne taber

Hårdest ramt af e-handlen bliver ifølge analysen specialbutikkerne. Det er butikker, som har et udvalg af varer inden for en bestemt kategori, f.eks. beklædning, bøger, køkkenudstyr m.v.

Analysen spår nemlig, at de vil stå for 2,6 mio. af de 3,7 mio. kvadratmeter, der kan forsvinde, mens dagligvarebutikkerne vil stå for de sidste 1,1 mio.

"For mange har desværre ikke indset, at e-handlen har medført en meget stor omvæltning, som er i gang og kommer til at accelerere yderligere. Hvis ikke man har fået øjnene op for, at de her er alvor, har man et stort problem," siger Per Nyborg, administrerende direktør hos Institut for Center Planlægning.

Standardiseret til net-succes

Enig i analysen er Bruno Christensen, ekspert i dansk detailhandel, som også selv har spået, at næsten en tredjedel af alle specialbutikker kan risikere at lukke frem mod 2020.

Ifølge ham vil nethandlen især inden for kategorier som bøger og elektronik spille en meget stor rolle, mens andre brancher ikke er nært så truede.

"Med et standardiseret produkt har du ikke samme behov for at se og føle det. Med andre produkter er det mere spændende at gå ud i butikkerne og søge inspiration," forklarer Bruno Christensen.

Han pointerer, at udviklingen er i gang i flere danske provinsbyer, hvor mange butikslokaler allerede står tomme.

Samlede city- og centerforeninger

Både Bruno Christensen og Per Nyborg mener, at den enkelte butik og handelsstands-, city- eller centerforening kan kæmpe sig ud af modgangen.

For bymidterne handler det især om at stå sammen, så butikkerne i fællesskab kan tiltrække kunderne.

"Mange kører deres egen markedsføring i kæderne og deltager ikke i den fælles markedsføring, som der er i nogle byer. Jeg tror, at det gælder om at samle kræfterne. Butikkerne kan understøtte hinanden ved at lave fælles markedsføring," siger Per Nyborg.

LÆS OGSÅ Nye fyringer og butikslukninger på vej

 

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Detailhandel
Tophistorie

Supermarkeder skjuler datomærkning

Forbrugerne skal kende til mærkningen, mener Forbrugerrådet Tænk og fødevareministeren.
forsiden lige nu

Ups: 110.000 børn fik brev fra Skat

Endnu engang har der været rod i Skats systemer.

Disse biler er bare bedst

Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice.

Mand skal to år i fængsel i hemmelig sag

En mand i ved Retten i Næstved dømt for svindel til 12 mio. kr., men der er referatforbud i sagen.

Varme tyske vinde kommer til Danmark

Den tyske økonomi er på vej frem og lader sig ikke stoppe af krisen i Ukraine.

Dyr gammel traver bringer Apple mod strømmen

Pc-salget fortsætter med at styrtdykke. Men hos Apple går det anderledes.

F1-lånets popularitet i frit fald

Til gengæld er der dødt løb mellem F3-F5-lånene og de fastforrentede lån.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Lang vej igen efter tøjkatastrofe

Et år efter, at den store tøjfabrik Rana Plaza styrtede sammen og dræbte mindst 1.134, er arbejdsforholdene for de bangladeshiske tekstilarbejdere langt fra gode nok.

Erhvervsanalyse

Apples styrke er også Apples svaghed

Middagsanalyse: It-giganten solgte 44 mio. iPhones i første kvartal og tog endnu en gang fusen på analytikerne. Men hvor mange år kan bjerget eksistere?

Erhverv & Økonomi
Bitcoin – for liberalister, anarkister og nørder

Det er en valuta, der er omgærdet af skæg og blå briller, men som også er et opgør med det centralbankstyrede pengesystem, vi kender. Trods sager om hvidvask og børskrak spirer firmaer frem i hobetal omkring den nye valuta, bitcoin, der næppe forsvinder igen.

Erhverv & Økonomi
»Heldigvis erkendte vi den brændende platform i tide«

Den digitale udvikling tvang et Aarhus-selskab ud i en ny forretning – nu er den en globalt førende it-virksomhed.

It-bossen
Licenskontrollen kommer!

Licenskontrol koster virksomheder mange millioner. Ikke fordi de snyder med softwarelicenserne, men fordi reglerne er ekstremt omfangsrige og komplicerede.