Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 18. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
739,661,83% op
Obligation
3,5%-44
102,300,17% op
Valuta
USDUSD 5,40-0,05% ned
Detailhandel 29.11.12 kl. 06:18
Københavnske strøgbutikker må betale for at få kinesiske kunder inden for. Foto: Sisse Dupont

Danske butikker må betale for kinesiske kunder

Hvis ikke guider får tusindvis af kroner, går Københavns fineste forretninger glip af rige turister.

Velhavende kinesiske kunder lægger hvert år millioner af kroner i Københavns mest eksklusive butikker. Men kineserne finder ikke selv vej til forretningerne.

Butikkerne bliver nemlig bedt om at betale en række kinesiske guider en procentdel af salgsindtægterne - ellers finder kineserne et andet sted at handle, skriver Berlingske.

Pengene taler

Guiderne fungerer på den måde som mellemmænd, og de kræver typisk mellem fem og 10 procent af den omsætning, som de kinesere, de fører ind i forretningerne, skaber.

- Det er en forudsætning for overhovedet at komme i dialog med kinesiske kunder, at man betaler guiderne. Det er meget udbredt, siger Stig Andersen, der direktør i Klarlund, en af landets mest eksklusive smykke- og urforretninger, til Berlingske.

Han erkender, at Klarlund betaler de kinesiske guider mere end fem procent af den omsætning, som turistgruppens salg sikrer.

Millionforretning

Der er god grund til at flere butikker går med til at betale mellemmændene:

I 2011 shoppede kinesiske turister momsfrie varer i Danmark til en værdi af 200 millioner kroner, og i flere af de eksklusive butikker stammer 50 procent af omsætningen fra kinesiske kunder.

Ifølge Konkurrencestyrelsen er der ikke noget ulovligt i, at butikkerne indgår aftaler med de kinesiske mellemmænd.

Men turistforeningen Wonderful Copenhagen mener dog, at aftalerne er et skråplan.

- Det er ikke et fænomen, som jeg ønsker til København, siger Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen, til Berlingske.

Heller ikke direktøren for brancheforeningen Dansk Detail, Jens Birkeholm, er begejstret. Han mener, at butikkerne bør droppe aftalerne.

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Detailhandel
Tophistorie

Firma putter 40 mio. kr. i smart pung

Nordjysk festivalselskab satser på virksomhed, der har udviklet digital pengepung.
forsiden lige nu

Danskere klar til allergi-revolution i USA

Allergikere går en nemmere fremtid i møde efter en sensationel uge for dansk firma.

Jysk lukker ned på Krim-halvøen

Det er ikke længere muligt at drive forretning på den uroplagede halvø, lyder det fra møbel-giganten.

Danske firmaer i beredskab i Ukraine

Danske virksomheder bliver i Ukraine, siger ambassaden.

Trægt salg presser priserne på rejser

Charterselskaberne er tvunget til at give store rabatter på rejser sydpå.

Gevinsten ved et job i Netto: 2.425 kr.

Enlige uden børn kan se frem til den største gevinst ved at tage arbejde i stedet for kontanthjælp.

Cabrioletens sværvægter spiller med musklerne

Kom med Flemming Haslund på blærerøvstur i forårets tre fedeste cabrioleter.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv
Har Apple stillet uret rigtigt?

Verden venter utålmodigt på, at Apple lancerer iWatch. Men hvad skal vi egentlig bruge uret til?

Erhverv & Økonomi

Byggeboom kan udløse milliardlussing

Der har aldrig været så mange ledige kontorejendomme i hovedstadsområdet. Alligevel bliver der ved med at skyde nye op.

Erhverv
To ølbrødre, som ikke kan udstå hinanden

De er enæggede tvillinger, og de er begge blandt verdens bedste mikrobryggere. Alligevel - eller derfor - har de ikke talt sammen i over et år.

Erhverv & Økonomi
Søster til forhadt IC4-leverandør er favorit til letbane

Ansaldo STS, der er i samme koncern som leverandøren af de skandaleramte IC4-tog, er i førerposition til at få milliardordren på Aarhus Letbane.

It-bossen
It-chefer ved digital skillevej

Fremtidens it-strategi skal ikke bare tilpasse sig. Nu skal den udvikles sammen med virksomhedens forretningsstrategi for at kunne leve op til den hastige udvikling.