*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

søndag 21. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
822,520,50% op
Obligation
2,5%-47
96,600,18% op
Valuta
USDUSD 5,800,09% op
Detailhandel 29.11.2012 kl. 06:18
Københavnske strøgbutikker må betale for at få kinesiske kunder inden for. Foto: Sisse Dupont

Danske butikker må betale for kinesiske kunder

Hvis ikke guider får tusindvis af kroner, går Københavns fineste forretninger glip af rige turister.

Velhavende kinesiske kunder lægger hvert år millioner af kroner i Københavns mest eksklusive butikker. Men kineserne finder ikke selv vej til forretningerne.

Butikkerne bliver nemlig bedt om at betale en række kinesiske guider en procentdel af salgsindtægterne - ellers finder kineserne et andet sted at handle, skriver Berlingske.

Pengene taler

Guiderne fungerer på den måde som mellemmænd, og de kræver typisk mellem fem og 10 procent af den omsætning, som de kinesere, de fører ind i forretningerne, skaber.

- Det er en forudsætning for overhovedet at komme i dialog med kinesiske kunder, at man betaler guiderne. Det er meget udbredt, siger Stig Andersen, der direktør i Klarlund, en af landets mest eksklusive smykke- og urforretninger, til Berlingske.

Han erkender, at Klarlund betaler de kinesiske guider mere end fem procent af den omsætning, som turistgruppens salg sikrer.

Millionforretning

Der er god grund til at flere butikker går med til at betale mellemmændene:

I 2011 shoppede kinesiske turister momsfrie varer i Danmark til en værdi af 200 millioner kroner, og i flere af de eksklusive butikker stammer 50 procent af omsætningen fra kinesiske kunder.

Ifølge Konkurrencestyrelsen er der ikke noget ulovligt i, at butikkerne indgår aftaler med de kinesiske mellemmænd.

Men turistforeningen Wonderful Copenhagen mener dog, at aftalerne er et skråplan.

- Det er ikke et fænomen, som jeg ønsker til København, siger Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen, til Berlingske.

Heller ikke direktøren for brancheforeningen Dansk Detail, Jens Birkeholm, er begejstret. Han mener, at butikkerne bør droppe aftalerne.

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
forsiden lige nu

Ekspert: Raseriet mod Bøfhus er hurtigt glemt

Jensen’s Bøfhus skal række hånden ud til Jensens Fiskerestaurant, hvis ikke de vil tabe goodwill.

Om 40 år må vi ikke længere selv køre bil

Selvkørende biler bliver altdominerende, mener flere eksperter.

25 cafeer til kamp mod Baresso og Starbucks

Kaffe to go er for dyrt, mener to iværksættere.

Kontroversielt forslag om tysk vejskat ændres

Kontroversielt forslag ændres, så der alligevel ikke skal betales for at køre på tyske landeveje.

Chefen skal træffe beslutninger med maven

Drop den logiske tankegang og stol på den sjette sans.

Ejerlejligheder blev solgt på tilbud i august

I alle de store byer, undtaget København, er priserne på ejerlejligheder faldet.
Annonce
Annonce
Erhverv
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Karriere
Dybe indåndinger og synske råd

Bettina Wæde træder ind ad døren, forpustet og snakkende.

Karriere

Rikke Topp bruger sin sjette sans til at gøre chefer bedre

Den tidligere adm. direktør bruger mavefornemmelsen, når hun rådgiver travle erhvervsfolk.

Karriere
Disse ni ting forhindrer dig i at få et job

Mange kortvarige ansættelser får alarmen til at ringe højest, når en leder læser en kandidats cv igennem. Er man overkvalificeret eller har langt til arbejdspladsen, havner man også let i bunken med stemplet ”frasorteret”.

Erhvervsbøger
Ny bog ser kritisk på kendt ledelsesteori

Den moderne leder må være indstillet på både at høste æren og tilskrives nederlaget, hvis det strategiske initiativ fejler.