Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
758,97-0,10% ned
Obligation
3,5%-44
101,78-0,22% ned
Valuta
USDUSD 5,39-0,36% ned
Detailhandel 29.11.12 kl. 06:18
Københavnske strøgbutikker må betale for at få kinesiske kunder inden for. Foto: Sisse Dupont

Danske butikker må betale for kinesiske kunder

Hvis ikke guider får tusindvis af kroner, går Københavns fineste forretninger glip af rige turister.

Velhavende kinesiske kunder lægger hvert år millioner af kroner i Københavns mest eksklusive butikker. Men kineserne finder ikke selv vej til forretningerne.

Butikkerne bliver nemlig bedt om at betale en række kinesiske guider en procentdel af salgsindtægterne - ellers finder kineserne et andet sted at handle, skriver Berlingske.

Pengene taler

Guiderne fungerer på den måde som mellemmænd, og de kræver typisk mellem fem og 10 procent af den omsætning, som de kinesere, de fører ind i forretningerne, skaber.

- Det er en forudsætning for overhovedet at komme i dialog med kinesiske kunder, at man betaler guiderne. Det er meget udbredt, siger Stig Andersen, der direktør i Klarlund, en af landets mest eksklusive smykke- og urforretninger, til Berlingske.

Han erkender, at Klarlund betaler de kinesiske guider mere end fem procent af den omsætning, som turistgruppens salg sikrer.

Millionforretning

Der er god grund til at flere butikker går med til at betale mellemmændene:

I 2011 shoppede kinesiske turister momsfrie varer i Danmark til en værdi af 200 millioner kroner, og i flere af de eksklusive butikker stammer 50 procent af omsætningen fra kinesiske kunder.

Ifølge Konkurrencestyrelsen er der ikke noget ulovligt i, at butikkerne indgår aftaler med de kinesiske mellemmænd.

Men turistforeningen Wonderful Copenhagen mener dog, at aftalerne er et skråplan.

- Det er ikke et fænomen, som jeg ønsker til København, siger Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen, til Berlingske.

Heller ikke direktøren for brancheforeningen Dansk Detail, Jens Birkeholm, er begejstret. Han mener, at butikkerne bør droppe aftalerne.

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Detailhandel
Tophistorie

Supermarkeder skjuler datomærkning

Forbrugerne skal kende til mærkningen, mener Forbrugerrådet Tænk og fødevareministeren.
forsiden lige nu

Danske investorer flygter fra obligationer

Stejle rentefald lokker private væk fra obligationer og over i investeringsforeninger.

Tyske turister: ”Auf Wiedersehen, Dänemark”

Færre tyskere lejede et dansk sommerhus i 2013.

Jyske Bank betaler fuld erstatning

To private investorer vinder opgør med Jyske Bank, der betaler fuld erstatning i hedge-sag.

»Cheferne skal bringes ud af komfortzonen«

Rådgivere melder om fortsat travlhed med at bistå kriseramte danske selskaber.

"Der skal noget til at trække kunder ud i klitterne"

Vestjyske Ringkjøbing Landbobank har skruet op for ambitionerne og bliver belønnet.

Mols-Linien kan vende seks års underskud

Mange år med underskud kan være slut for Mols-Linien.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Dækkongen rykker mod USA

Miljøvirksomheden Genan starter genbrug af amerikanske dæk i Texas og vil åbne fem nye fabrikker i USA, fortæller stifter Bent A. Nielsen

Erhvervsanalyse

»Du skal vide, hvordan det går i Bundesligaen«

Han befinder sig fantastisk, uanset om han er i selskab med kinesere, amerikanere eller tyskere. Det internationale udsyn har præget Kristian Hundebøll, siden han i slutfirserne læste statskundskab i Aarhus.

Erhverv & Økonomi
Nye boller sat i ovnen hos Kohberg efter skift af 25 chefer og ledere

Den sønderjyske brødkoncern har med en helt ændret virksomhed atter fået fart i omsætning og indtjening.

Erhverv & Økonomi
Møder stjæler halvdelen af ledernes arbejdsdag

Der bliver flere og flere møder for lederne. En ny norsk undersøgelse sætter tal på.