Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
lørdag 19. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
739,661,83% op
Obligation
3,5%-44
102,300,17% op
Valuta
USDUSD 5,41-0,06% ned
Detailhandel 29.08.09 kl. 11:12
Danskernes mere forsigtige indkøbsvaner har tvunget Føtex-kæden til at sænke priserne på en række dagligvarer.Foto: JP

Føtex tvunget til lavere priser

Føtex-kæden sænker priserne på basisvarer. Forskellen til discount var blevet for stor, og kunderne købte mindre.

Føtex er så hårdt presset af forbrugernes ændrede adfærd, at kæden skifter strategi og sænker priserne på 1.000 basisvarer.

Målet er at få kunderne til at købe mere, når de er i butikkerne. Mange vælger nemlig at handle en række varer andre steder og typisk i lavprisbutikkerne.

»Vi må erkende, at prisforskellen til discountsektoren på visse varer er blevet for stor. Det har fået kunderne til at købe mindre, og det vil vi gerne ændre på. Vi vil ind i kampen igen,« siger Carsten Hansen, direktør for Føtex.

De ændrede signaler kommer, efter at forbrugerne er blevet langt mere prisbevidste end tidligere. I det seneste år er der blevet flyttet indkøb for milliarder, og det er discountbutikkerne, som vinder markedsandele.

Til gengæld har supermarkederne det svært og mister både kunder og omsætning.

Burde have reageret før

»Kunderne har ændret deres indkøbsvaner hurtigere og langt mere markant, end vi nogensinde tidligere har set. Det er det, vi nu reagerer på. I virkeligheden burde vi nok have gjort det for tre måneder siden, men vi er ikke den eneste virksomhed, som har reageret med en vis forsinkelse,« siger Carsten Hansen.

Føtex tabte i de første måneder efter finanskrisen markedsandele. Det samme gjorde Bilka. Nu har kæderne, der begge er ejet af Dansk Supermarked, justeret kursen.

Ikke mindst for Føtex er der tale om en markant ændring.

Da forbrugsfesten boblede, udnyttede Føtex mulighederne. Kæden satsede på høj kvalitet, delikatesser og flere luksusvarer. Kunderne ville have det bedste, og prisen gik man ikke så nøje op i, da friværdierne voksede, aktiekurserne steg, og arbejdsløsheden var historisk lav.

Dagsordenen er vendt

Nu er dagsordenen vendt fuldstændigt, men det tager tid at ændre kundernes opfattelse, og Føtex erkender, at der er tale om en langsigtet proces.

»I første omgang reagerede vi på traditionel vis med at skrue op for masser af gode tilbud i vores salgsaviser. Det var med til at fastholde kunderne, men det viste sig, at de købte mindre, og det var især basisvarerne, som blev valgt fra,« siger Carsten Hansen.

Kæden har allerede indført faste lave priser på mange varer, men det udvides nu markant med prisnedsættelser på 1.000 ud af 10.000 varer. Lavere priser går ud over indtjeningen, men Føtex forventer, at det vil blive kompenseret af øget salg.

Samtidig er Føtex sammen med Bilka på vej med et fælles varemærke for discountvarer. Navnet bliver Budget, og det er typisk varer, som fremstilles udelukkende til de to kæder.

Nødvendigt med kursændring

Ifølge en ekspert er kursændringen fra Føtex den eneste vej frem, hvis kæden skal holde fast i omsætningen.

artiklen fortsættes...
1 - 2
null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Detailhandel
Tophistorie

Firma putter 40 mio. kr. i smart pung

Nordjysk festivalselskab satser på virksomhed, der har udviklet digital pengepung.
forsiden lige nu

Fed profit ude i hampen

Hashmarkedet boomer og lokker investorer til som bier til honning. Men medicinbranchen tøver.

Skattesnydere tømmer schweiziske konti

Schweiziske banker gør op med sorte penge, og det skaber kaos ved grænsen.

Modehus får milliardsmæk efter skattejagt

Der skal hentes milliarder til den trængte italienske statskasse, og det bliver dyrt for modehus.

Privatøkonom: Vi overforsikrer os

Danskerne er generelt et overforsikret folkefærd, mener en privatøkonom.

Advokater dropper billig retshjælp

Bureaukrati og dårlig betaling skræmmer advokater fra at hjælpe udsatte danskere.

Danskere klar til allergi-revolution i USA

Allergikere går en nemmere fremtid i møde efter en sensationel uge for dansk firma.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
ErhvervWeekend
Eksperter: Finanssvindel vil fortsætte

En række skandaler har afsløret systematisk snyd med priserne på alt fra valuta til obligationer, guld og aktier. Trods ny lovgivning er der næppe udsigt til fair forhold for den almindelige investor.

ErhvervWeekend

Professionelle pengemænd er klar til at investere i hash

Skjult i hashtågerne begynder de professionelle pengemænd nu at myldre ind på det milliardstore cannabismarked.

Privatøkonomi
Behersket interesse for at flekse boligen

Regeringen ser et stort potentiale i fleksboligordningen. En boligøkonom mener dog, at loven bør ændres.

Privatøkonomi
Ældre er blevet mere mobile

Selv om forældrene er gået på pension, er de ikke blevet for gamle til at flytte efter børn og børnebørn.

Frontlines
Silkevejen som økonomisk zone

Silkevejen får nyt liv, når Kina virkeliggør ambitioner om at bruge den som kontakt til regioner, som ligger tættere på Riget i Midten end markederne i USA, Europa og Sydøstasien.