Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
758,46-0,17% ned
Obligation
3,5%-44
101,73-0,26% ned
Valuta
USDUSD 5,40-0,33% ned
Detailhandel 29.08.09 kl. 11:12
Danskernes mere forsigtige indkøbsvaner har tvunget Føtex-kæden til at sænke priserne på en række dagligvarer.Foto: JP

Føtex tvunget til lavere priser

Føtex-kæden sænker priserne på basisvarer. Forskellen til discount var blevet for stor, og kunderne købte mindre.

Føtex er så hårdt presset af forbrugernes ændrede adfærd, at kæden skifter strategi og sænker priserne på 1.000 basisvarer.

Målet er at få kunderne til at købe mere, når de er i butikkerne. Mange vælger nemlig at handle en række varer andre steder og typisk i lavprisbutikkerne.

»Vi må erkende, at prisforskellen til discountsektoren på visse varer er blevet for stor. Det har fået kunderne til at købe mindre, og det vil vi gerne ændre på. Vi vil ind i kampen igen,« siger Carsten Hansen, direktør for Føtex.

De ændrede signaler kommer, efter at forbrugerne er blevet langt mere prisbevidste end tidligere. I det seneste år er der blevet flyttet indkøb for milliarder, og det er discountbutikkerne, som vinder markedsandele.

Til gengæld har supermarkederne det svært og mister både kunder og omsætning.

Burde have reageret før

»Kunderne har ændret deres indkøbsvaner hurtigere og langt mere markant, end vi nogensinde tidligere har set. Det er det, vi nu reagerer på. I virkeligheden burde vi nok have gjort det for tre måneder siden, men vi er ikke den eneste virksomhed, som har reageret med en vis forsinkelse,« siger Carsten Hansen.

Føtex tabte i de første måneder efter finanskrisen markedsandele. Det samme gjorde Bilka. Nu har kæderne, der begge er ejet af Dansk Supermarked, justeret kursen.

Ikke mindst for Føtex er der tale om en markant ændring.

Da forbrugsfesten boblede, udnyttede Føtex mulighederne. Kæden satsede på høj kvalitet, delikatesser og flere luksusvarer. Kunderne ville have det bedste, og prisen gik man ikke så nøje op i, da friværdierne voksede, aktiekurserne steg, og arbejdsløsheden var historisk lav.

Dagsordenen er vendt

Nu er dagsordenen vendt fuldstændigt, men det tager tid at ændre kundernes opfattelse, og Føtex erkender, at der er tale om en langsigtet proces.

»I første omgang reagerede vi på traditionel vis med at skrue op for masser af gode tilbud i vores salgsaviser. Det var med til at fastholde kunderne, men det viste sig, at de købte mindre, og det var især basisvarerne, som blev valgt fra,« siger Carsten Hansen.

Kæden har allerede indført faste lave priser på mange varer, men det udvides nu markant med prisnedsættelser på 1.000 ud af 10.000 varer. Lavere priser går ud over indtjeningen, men Føtex forventer, at det vil blive kompenseret af øget salg.

Samtidig er Føtex sammen med Bilka på vej med et fælles varemærke for discountvarer. Navnet bliver Budget, og det er typisk varer, som fremstilles udelukkende til de to kæder.

Nødvendigt med kursændring

Ifølge en ekspert er kursændringen fra Føtex den eneste vej frem, hvis kæden skal holde fast i omsætningen.

artiklen fortsættes...
1 - 2
null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Detailhandel
Tophistorie

Supermarkeder holder datomærkning skjult

Forbrugerne skal kende til mærkningen, mener Forbrugerrådet Tænk og fødevareministeren.
forsiden lige nu

Danske investorer flygter fra obligationer

Stejle rentefald lokker private væk fra obligationer og over i investeringsforeninger.

Tyske turister: ”Auf Wiedersehen, Dänemark”

Færre tyskere lejede et dansk sommerhus i 2013.

Jyske Bank betaler fuld erstatning

To private investorer vinder opgør med Jyske Bank, der betaler fuld erstatning i hedge-sag.

»Cheferne skal bringes ud af komfortzonen«

Rådgivere melder om fortsat travlhed med at bistå kriseramte danske selskaber.

"Der skal noget til at trække kunder ud i klitterne"

Vestjyske Ringkjøbing Landbobank har skruet op for ambitionerne og bliver belønnet.

Mols-Linien har kurs mod overskud

Mange år med underskud kan være slut for Mols-Linien.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Dækkongen rykker mod USA

Miljøvirksomheden Genan starter genbrug af amerikanske dæk i Texas og vil åbne fem nye fabrikker i USA, fortæller stifter Bent A. Nielsen

Erhvervsanalyse

»Du skal vide, hvordan det går i Bundesligaen«

Uddannelse: Han befinder sig fantastisk, uanset om han er i selskab med kinesere, amerikanere eller tyskere. Det internationale udsyn har præget Kristian Hundebøll, siden han i slutfirserne læste statskundskab i Aarhus.

Erhverv & Økonomi
Nye boller sat i ovnen hos Kohberg efter skift af 25 chefer og ledere

Den sønderjyske brødkoncern har med en helt ændret virksomhed atter fået fart i omsætning og indtjening.

Erhverv & Økonomi
Møder stjæler halvdelen af ledernes arbejdsdag

Der bliver flere og flere møder for lederne. En ny norsk undersøgelse sætter tal på.