*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

søndag 21. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
822,520,50% op
Obligation
2,5%-47
96,600,18% op
Valuta
USDUSD 5,800,09% op

Finans - i samarbejde med

finanswatch.dk
Banker 20.01.2013 kl. 23:41
Bankerne vil protestere over, at de ikke får skattefradrag for selskabstømmererstatninger. Foto: Jens Dresling/Polfoto

Danske Bank kan tjene på kundeflugt

De nye gebyrer, som Danske Bank har barslet med, kan betyde penge i kassen i sidste ende. Det mener eksperter.

Fra efteråret kan det koste op til 480 kroner om året at have en konto i Danske Bank. Og det kan betyde, at flere kunder i banken finder sig et nyt pengeinstitut.

Men de nye gebyrer kommer især til at berøre mindre og passive kunder, så en eventuel kundeflugt ikke noget, der vil bekymre Danske Bank.

Det vurderer eksperter, som MetroXpress har talt med.

Har regnet på det

Professor Finn Østrup fra Copenhagen Business School mener, at det rent faktisk kan betyde, at banken vil tjene på, at nogle af de dårlige kunder forlader butikken:

- De (banken, red.) er højst sandsynligt glade for at miste de mindre kunder. Hvis de ikke er villige til at betale et beløb og forlader banken, så vil Danske Bank tjene på det. Det har de beregnet, siger Finn Østrup, der er professor i finansiering, til avisen.

John Norden fra den uafhængige bankportal Mybanker.dk anslår, at det koster 500-600 kroner om året for en bank at have en almindelig kunde, som bare har en lønkonto.

- Og de penge skal jo findes et andet sted. Hvis de kunder er utilfredse med lugten i bageriet, så vil banken græde tørre tårer, siger John Norden til MetroXpress.

Omdømme har lidt et knæk

Han påpeger dog, at bankens omdømme har lidt et knæk på grund af de mange negative reaktioner på det nye kundeprogram med forskellige abonnementsmodeller.

Bankdirektør i Danske Bank Tonny Thierry Andersen afviser, at banken får en fordel ved at slippe af med nogle af de mindre kunder. Han understreger, at Danske Bank er for alle.

- Jeg kan ikke afvise, at der er nogle, der vil forlade banken, men jeg håber, at man kigger sig godt for. For de andre banker opkræver også gebyrer, de gør det bare på en anden måde. Vi mener, at vores model er meget gennemsigtig, siger han.

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Finans
Tophistorie

Lidt lettere for virksomheder at låne

De danske pengeinstitutter opblødede vilkår og betingelser over for deres erhvervskunder i andet kvartal.
forsiden lige nu

Fagforeninger: Regeringen nøler med indsats mod social dumping

74 mio. kr. er afsat til at bekæmpe social dumping, men regeringen spilder tiden, lyder kritikken.

iPhone 6 skaber kø verden over

Der skal sælges over ni mio. iPhones den første weekend for at indfri forventningerne.

Jensen's Bøfhus: ”Vi er kede af kritikken”

Kunderne raser mod Jensen's Bøfhus på Facebook efter sag om navnestrid.

Ejerlejligheder blev solgt på tilbud i august

I alle de store byer, undtaget København, er priserne på ejerlejligheder faldet.

Tidligere KMD-boss skal sælge lønsystemer

Tidligere topchef i KMD, Lars Monrad-Gylling, skal være bestyrelsesformand i det succesfulde jyske it-firma Proløn. Der er et krav om voldsom vækst.

Tyskland vil hjælpe Skat med kontrol af grænsehandel

Skat vil få adgang til at kontrollere danskernes grænsehandel via netbutikker i Tyskland.
Annonce
Annonce
Erhverv
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Karriere
Dybe indåndinger og synske råd

Bettina Wæde træder ind ad døren, forpustet og snakkende.

Karriere

Rikke Topp bruger sin sjette sans til at gøre chefer bedre

Den tidligere adm. direktør bruger mavefornemmelsen, når hun rådgiver travle erhvervsfolk.

Karriere
Disse ni ting forhindrer dig i at få et job

Mange kortvarige ansættelser får alarmen til at ringe højest, når en leder læser en kandidats cv igennem. Er man overkvalificeret eller har langt til arbejdspladsen, havner man også let i bunken med stemplet ”frasorteret”.

Erhvervsbøger
Ny bog ser kritisk på kendt ledelsesteori

Den moderne leder må være indstillet på både at høste æren og tilskrives nederlaget, hvis det strategiske initiativ fejler.