*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
tirsdag 29. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,470,01% op
Obligation
3%-44
100,550,22% op
Valuta
USDUSD 5,550,03% op
Bilindustrien 29.03.2012 kl. 19:41
Den nye Mercedes-fabrik i Ungarn blev indviet torsdag. Foto: AP/Tamas Kovacs

Ny Mercedes-fabrik måske Europas sidste

Den første nye Mercedes-fabrik i 15 år kan blive den sidste bilfabrik i Europa i lang tid.

Den tyske bilproducent Daimler indviede torsdag en ny fabrik til produktion af Mercedes-biler i den ungarnske by Kecskemet små hundrede kilometer sydøst for hovedstaden Budapest.

Fabrikken, der er den første nye Mercedes-fabrik siden 1997, kan meget vel vise sig at blive den sidste nye europæiske bilfabrik i meget lang tid.

"Dette kunne blive den sidste store fabrik fra en europæisk bilproducent i regionen," siger Carol Thomas, analytiker ved det britiske LMC Automotive, til Bloomberg News.

"Fabrikken kommer temmelig meget senere end andre i Europa, der kæmper med overkapacitet. Væksten og fremgangen er flyttet til Asien og Latinamerika," siger Carol Thomas.

Daimler-koncernen har investeret 800 mio. euro (knap 6 mia. kr.) i fabrikken, der torsdag startede produktionen af Mercedes kompakte B-klasse-model, der bl.a. er udset til at tage kampen op med ærkerivalen BMW's 1-serie.

"Vi er i offensiven"

Daimlers topchef, Dieter Zetsche, deltog ved den officielle indvielse og udnyttede anledningen til at sende en advarsel til konkurrenterne.

"Vi er i offensiven. Hele vort team er fokuseret på at vinde førerpositionen tilbage," sagde Dieter Zetsche, der har som mål at øge koncernens samlede årlige salg med 27 pct. til 1,6 mio. enheder i 2015 uden at gå på komprimis med indtjeningen.

Derfor er placeringen af fabrikken i Ungarn - og ikke i koncernens eget hjemland - næppe en tilfældighed.

Ifølge Bloomberg News tjener de ungarnske ansatte på Kecskemet-fabrikken blot en femtedel af deres tyske kolleger.

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
forsiden lige nu

75.000 boligejere har to dage til at udnytte gylden mulighed

Har du husket fristen for at ændre dit rentetilpasningslån?

Vi har fået lyst til at bruge penge igen

Har du mere eller mindre stående i banken i forhold til gennemsnittet?

Portugisk krisebank falder på underskudsrygter

Den omstridte bank kommer med regnskab onsdag. Det skaber røre allerede nu.

Bankøkonomer: Selvfølgelig koster det at fjerne topskat

Bankøkonomer er enige i Finansministeriets beregninger om eventuel fjernelse af topskat.

Verdens sikreste styresystem er måske slet ikke så sikkert

Der er opdaget et sikkerhedshul i verdens ellers mest sikre styresystem.

Twitter risikerer kurskollaps i aften

Twitter skal lære af Facebook, hvis investorerne skal blive, vurderer økonom.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Rusland skal betale 288.500.000.000 kr. til Yukos-ejere

International domstol beordrer Rusland til at betale gigantisk beløb til fængslede olie-rigmænd for at køre olieselskab i sænk og privatisere værdierne.

Danske firmaer må vente mere uro og usikkerhed i Rusland

Store danske firmaer bliver i Rusland, men de små har det svært. Finansmarkedet venter økonomisk ballade i Rusland med EU-sanktioner og russisk gengældelse.

Erhverv & Økonomi
Fagbevægelsen i intern splid om Børstings bestyrelsespost

Formanden for LO København vil have LO’s formand Harald Børsting helt ud af Metroselskabets bestyrelse.

Erhverv & Økonomi
Så langt er det store retsopgør efter finanskrisen

Foreløbigt er der idømt fængselsstraffe på 58 år, bøder for 99 mio. kr. og konfiskation af værdier for 48 mio. kr.