*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 25. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
809,110,17% op
Obligation
3%-44
100,42-0,02% ned
Valuta
USDUSD 5,540,11% op
Bilindustrien 09.01.2013 kl. 17:11
En række sensorer registrerer trafikken omkring bilen og tilpasser kørslen til den øvrige trafik. Foto: Audi

Audi må teste førerløse biler

Audi har fået lov til at teste automatiske systemer på offentlig vej.

Som den første bilproducent i verden har det tyske mærke Audi nu fået lov til at teste førerløse biler på offentlig vej. Tilladelsen er givet af den amerikanske delstat Nevada.

Det oplyste Audis chef for elektroudvikling, Ricky Hudi, på elektronikmessen CES (Consumer Electronics Show ), der netop er åbnet i Las Vegas.

Bilen kører selv

På messen fremviser Audi bl.a. forskellige førerassistent-systemer, der skal gribe ind, hvis føreren er uopmærksom.

Tilladelsen fra vejmyndighederne i Nevada giver dog ikke Audi lov til at teste tomme biler på vejene. Tværtimod skal der i bilen sidde en person, som er klar til at gribe ind under kørslen.

I dette årti

Audi har ikke oplyst noget om, hvornår testkørslen kan indledes. Tidligere har dækproducenten Continental fået en lignede tilladelse i Nevada.

Men Audi fortalte i Las Vegas, at den "selvkørende bil" kan være en realitet i løbet af de kommende 7-8 år

"Den automatiske kørsel er realiserbar i dette årti," lød det fra Audis udviklingschef Wolfgang Dürheimer. Det skriver Spiegel Online.

Det automatiske system kan også parkere Audien. Foto: Audi
 

Han venter, at Japan vil være først med computerstyret bilisme i storbyernes myldretidsperioder. Systemerne kan også lede efter parkeringspladser - og parkere bilen.

Den automatiske kørsel styres af informationer fra en række assistentsystemer som såkaldt adaptiv fartpilot, der afstemmer fart og afstand til bilen foran. Andre systemer sørger for at holde bilen i den rigtige vognbane og reagere på farlige situationer - som hvis en fodgænger træder ud foran bilen.

LÆS OGSÅ Sorte bokse i biler skal redde liv

 

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Industri
Tophistorie

Herretørstig benzinsluger fra BMW

Med en kommende gigantbil, X7, går BMW mod strømmen - og den politiske korrekthed.
forsiden lige nu

Fald i butikkernes salg

Efter fire måneder med stigende salg, bremsede købelysten op i juni.

Uro giver verdens billigste Big Mac

Prisen på McDonald's klassiske Big Mac giver praj om købekraften i verdens lande.

Danske Bank har udsigt til milliongevinst på boligkunder

De kommende år udløber titusindvis af kundeaftaler med ekstremt lave renter for Danske Bank.

Pandoras topfolk skal forklare sig i retten

Aktionærerne får indblik i omstridt nedjustering - men kan ikke bruge det til meget.

Biva blev solgt dyrt, men livsværket overlevede ikke

De byggede succesen på en kikset reklame og blev trecifrede millionærer, da de solgte møbelkæden Biva. Nu jonglerer far og datter med ejendomme.

Slik bliver kastet i nakken i bland-selv-krig

Det er blevet fredag hele ugen og butikker bugner af billig slik.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Modvillig hoteldronning voksede gennem krisen

Som chef for Arp-Hansens hotelkæde har Dorte Krak ansvaret for 12 hoteller. Trods krise er der åbnet nye hoteller, og flere værelser er på vej.

Erhverv & Økonomi

Analyse: Finansmarkedernes vej ud af bobleland

Med lidt held kan aktie- og obligationsmarkedet slippe helskindet fra de senere års kraftige stigninger. Udviklingen i inflationen er det springende punkt.

Erhverv & Økonomi
Nye nøgletal udløser lettelse i Europa

De europæiske virksomheder er blevet mere optimistiske, og det bestyrker økonomer i troen på, at det økonomiske opving stadig er på sporet.

Erhverv & Økonomi
Mælkebønder rammer Den Kinesiske Mur

Voldsom opbremsning i Kinas import rammer danske mælkeproducenter hårdt. Mælkeprisen falder til et niveau, hvor økonomien på 80 pct. af bedrifterne ikke hænger sammen.

Udefra
Markeder og moral

Pres fra forbrugerside for at få virksomhederne til at hæve lønnen til de lavestbetalte medarbejdere kunne nytte. Det er dog langtfra ideelt, men ville måske være til alles bedste.