*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 22. august 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
793,69-0,36% ned
Obligation
3%-47
100,05-0,20% ned
Valuta
USDUSD 5,630,27% op
Bilindustrien 09.01.2013 kl. 17:11
En række sensorer registrerer trafikken omkring bilen og tilpasser kørslen til den øvrige trafik. Foto: Audi

Audi må teste førerløse biler

Audi har fået lov til at teste automatiske systemer på offentlig vej.

Som den første bilproducent i verden har det tyske mærke Audi nu fået lov til at teste førerløse biler på offentlig vej. Tilladelsen er givet af den amerikanske delstat Nevada.

Det oplyste Audis chef for elektroudvikling, Ricky Hudi, på elektronikmessen CES (Consumer Electronics Show ), der netop er åbnet i Las Vegas.

Bilen kører selv

På messen fremviser Audi bl.a. forskellige førerassistent-systemer, der skal gribe ind, hvis føreren er uopmærksom.

Tilladelsen fra vejmyndighederne i Nevada giver dog ikke Audi lov til at teste tomme biler på vejene. Tværtimod skal der i bilen sidde en person, som er klar til at gribe ind under kørslen.

I dette årti

Audi har ikke oplyst noget om, hvornår testkørslen kan indledes. Tidligere har dækproducenten Continental fået en lignede tilladelse i Nevada.

Men Audi fortalte i Las Vegas, at den "selvkørende bil" kan være en realitet i løbet af de kommende 7-8 år

"Den automatiske kørsel er realiserbar i dette årti," lød det fra Audis udviklingschef Wolfgang Dürheimer. Det skriver Spiegel Online.

Det automatiske system kan også parkere Audien. Foto: Audi
 

Han venter, at Japan vil være først med computerstyret bilisme i storbyernes myldretidsperioder. Systemerne kan også lede efter parkeringspladser - og parkere bilen.

Den automatiske kørsel styres af informationer fra en række assistentsystemer som såkaldt adaptiv fartpilot, der afstemmer fart og afstand til bilen foran. Andre systemer sørger for at holde bilen i den rigtige vognbane og reagere på farlige situationer - som hvis en fodgænger træder ud foran bilen.

LÆS OGSÅ Sorte bokse i biler skal redde liv

 

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Industri
Tophistorie

DLH's omsætning faldt i første halvår

Trælastkoncernen Dalhoff Larsen & Horneman, DLH, har aflagt halvårsregnskab, hvor omsætningen falder og driftsunderskuddet bliver øget.
forsiden lige nu

Russisk boykot koster danske arbejdspladser

Slagteriselskabet Tican lukker en fabrik og Arla sænker mælkeafregningen.

Erik Damgaard er tilbage

Efter en personlig økonomisk nedtur er Erik Damgaard tilbage med et nyt stykke software.

Pensionsselskaber går nye veje

Dobbelt spadestik markerer fredag begyndelsen på historisk samarbejde.

Statens gæld runder skarpt hjørne

Den danske statsgæld vokser med stor hast. Den svarer nu til 90.000 kr. pr. dansker.

Franskmænd vil omdøbe Champagnebrus

Navnet er ulovligt, mener champagnebønder. Fødevarestyrelsen afviser anklagen.

Sikken uge: Boligrenter i bundrekord

Det har aldrig været billigere at låne til bolig i Danmark. Både de korte og lange renter i historisk bund.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv
»Karismatisk som et stykke knækbrød«

Topchef i Vestas, Anders Runevad, er Ditlev Engels totale modsætning. Hos Runevad får man ingen højtravende slogans eller smarte optrædener. Han foretrækker at holde kæft og levere resultater.

Erhverv & Økonomi

Hver anden dansker accepterer snyd med bilforsikringen

Forældre risikerer fængselsstraf og erstatningstab, når de hjælper børn til en billigere forsikring.

Erhvervsanalyse
Det er helt i orden at være forvirret omkring økonomiens helbred

Forvirringen synes at være total selv hos nogle af de mest velinformerede. Og som sædvanlig, når økonomien befinder sig i et vadested, peger nøgletal og indikatorer i alle retninger.

Bestyrelsesmedlem i Genan: »Jeg har ikke set tændte lamper«

Indtil for få måneder siden troede PKA-toppen, at miljøvirksomheden var en god investering. PKA-direktør så ingen advarselslamper, inden Genan kollapsede.