Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
757,20-0,21% ned
Obligation
3,5%-44
101,85-0,34% ned
Valuta
USDUSD 5,40-0,16% ned
Bilindustrien 09.01.13 kl. 17:11
En række sensorer registrerer trafikken omkring bilen og tilpasser kørslen til den øvrige trafik. Foto: Audi

Audi må teste førerløse biler

Audi har fået lov til at teste automatiske systemer på offentlig vej.

Som den første bilproducent i verden har det tyske mærke Audi nu fået lov til at teste førerløse biler på offentlig vej. Tilladelsen er givet af den amerikanske delstat Nevada.

Det oplyste Audis chef for elektroudvikling, Ricky Hudi, på elektronikmessen CES (Consumer Electronics Show ), der netop er åbnet i Las Vegas.

Bilen kører selv

På messen fremviser Audi bl.a. forskellige førerassistent-systemer, der skal gribe ind, hvis føreren er uopmærksom.

Tilladelsen fra vejmyndighederne i Nevada giver dog ikke Audi lov til at teste tomme biler på vejene. Tværtimod skal der i bilen sidde en person, som er klar til at gribe ind under kørslen.

I dette årti

Audi har ikke oplyst noget om, hvornår testkørslen kan indledes. Tidligere har dækproducenten Continental fået en lignede tilladelse i Nevada.

Men Audi fortalte i Las Vegas, at den "selvkørende bil" kan være en realitet i løbet af de kommende 7-8 år

"Den automatiske kørsel er realiserbar i dette årti," lød det fra Audis udviklingschef Wolfgang Dürheimer. Det skriver Spiegel Online.

Det automatiske system kan også parkere Audien. Foto: Audi
 

Han venter, at Japan vil være først med computerstyret bilisme i storbyernes myldretidsperioder. Systemerne kan også lede efter parkeringspladser - og parkere bilen.

Den automatiske kørsel styres af informationer fra en række assistentsystemer som såkaldt adaptiv fartpilot, der afstemmer fart og afstand til bilen foran. Andre systemer sørger for at holde bilen i den rigtige vognbane og reagere på farlige situationer - som hvis en fodgænger træder ud foran bilen.

LÆS OGSÅ Sorte bokse i biler skal redde liv

 

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Industri
Tophistorie

GE på vej mod største opkøb?

Den amerikanske industrigigant General Electric (GE) kan være på vej mod sit største opkøb nogensinde.
forsiden lige nu

Ups: 110.000 børn fik brev fra Skat

Endnu engang har der været rod i Skats systemer.

Disse biler er bare bedst

Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice.

Mand skal to år i fængsel i hemmelig sag

En mand i ved Retten i Næstved dømt for svindel til 12 mio. kr., men der er referatforbud i sagen.

Varme tyske vinde kommer til Danmark

Den tyske økonomi er på vej frem og lader sig ikke stoppe af krisen i Ukraine.

Dyr gammel traver bringer Apple mod strømmen

Pc-salget fortsætter med at styrtdykke. Men hos Apple går det anderledes.

F1-lånets popularitet i frit fald

Til gengæld er der dødt løb mellem F3-F5-lånene og de fastforrentede lån.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Facebook er blevet en fin forretning

Det sociale supermedie har næsten tredoblet sit overskud på et år. Alligevel handler det for Mark Zuckerberg om at fortælle, hvad han ikke tjener penge på.

Erhverv & Økonomi

Charterdronning vil glæde sig over solskin

Topchef i charterbranchen forlader overraskende topstilling uden at have et andet job på hånden.

Erhvervsanalyse
Apples styrke er også Apples svaghed

Middagsanalyse: It-giganten solgte 44 mio. iPhones i første kvartal og tog endnu en gang fusen på analytikerne. Men hvor mange år kan bjerget eksistere?

Erhverv & Økonomi
Lang vej igen efter tøjkatastrofe

Et år efter, at den store tøjfabrik Rana Plaza styrtede sammen og dræbte mindst 1.134, er arbejdsforholdene for de bangladeshiske tekstilarbejdere langt fra gode nok.

It-bossen
Licenskontrollen kommer!

Licenskontrol koster virksomheder mange millioner. Ikke fordi de snyder med softwarelicenserne, men fordi reglerne er ekstremt omfangsrige og komplicerede.