*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 2. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
797,430,22% op
Obligation
3%-47
101,500,15% op
Valuta
USDUSD 5,670,06% op
Gratis på SMS: Send JPBREAK til 1218 | Få nyheden på mail
Markedsføring 26.04.2012 kl. 07:06

Facebook-metoder er på kant med loven

Smarte markedsføringskampagner kan være for smarte, vurderer eksperter.

'Del vores tilbud med dine Facebookvenner og deltag i konkurrencen om en rejse til New York'.

Det forslag har flere Facebookbrugere taget til sig, hvilket tydeligt ses på antallet af status-opdateringer om firmaet Menucards fortrinligheder. Og den form for tilbud, hvor brugere af sociale medier kan vinde præmier eller får andre mere kontante fordele mod at dele en virksomheds budskab med vennerne, er Menucard langt fra den eneste virksomhed, der gør brug af. Problemet er bare, at en stor del af disse reklamefremstød strider mod reglerne, skriver 24timer.

»Hvis nogen kompenseres for at reklamere via private opdateringer på Facebook, er det ikke bare i strid med dansk markedsføringslov, men også imod Facebooks egne retningslinjer. Og er der andre ting på højkant - som muligheden for at vinde en rejse mod at man deler et budskab med vennerne - er det i bedste fald på kant med samme lov,« konstaterer Thomas Bigum, som er ekspert i sociale medier.

Problematisk stil

Og den opfattelse bakkes op af Simon Hutters, it-advokat hos advokatfirmaet BvHD:

»Ligesom man ikke må opfordre andre til at sende spam, må man heller ikke opfordre andre til at bruge deres personlige netværk til at reklamere for et produkt, som det synes at være tilfældet her,« siger Simon Hutters til 24timer.

Forbrugerrådet kalder virksomhedernes reklamestrategier på blandt andet Facebook for uigennemskuelige og stærkt problematiske.

24timer har forsøgt at få en kommentar fra firmaet Menucards, som benytter sig af markedsføring via Facebook. Men trods flere telefoniske henvendelser er Menucards ikke vendt tilbage.

De nordiske forbrugerombudsmænd har udarbejdet et udkast til retningslinjer om markedsføring via sociale medier. De endelige retningslinjer offentliggøres den 3. maj 2012.

Kilde: 24timer
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Markedsføring
Tophistorie

Sådan blev en spand med vand til millionindtægt

Populær udfordring har skaffet over en halv mia. kr. på en måned til velgørenhedsorganisation.
forsiden lige nu

Taxikæmpe tordner frem

Uber trodser tysk domstol og ræser frem i Sverige, hvor de lover 60 pct. billigere taxier.

Nyt superlån kan slå F5-lånet

Der skal ikke meget til, før det nye 30-årige boliglån er billigere end de lange flekslån.

Disse uddannelser fører flest til arbejdsløshed

På flere af landets uddannelser er over halvdelen af de studerende ledige et halvt år efter, at de er færdiguddannede.

Stort indkomsthop til danskerne

Børnefamiliernes disponible indkomst er vokset med mere end 50 pct. over 10 år.

Skatteregningen letter i 2015

Skat har offentliggjort de beløbsgrænser, der gælder for 2015.

Dansk krone vinder kraftigt frem

Den danske krone er styrket betydeligt over for euro de seneste dage.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
»Du kan ikke altid stole på dit talent«

De fleste, der har fået succes, begrunder det med hårdt arbejde, mener en udvekslingsstudent.

Erhverv & Økonomi

Talent eller flid? Unge vil knokle sig til succes

”X-factor generationen” er en myte. Faktisk tror de unge mere end de ældre på, at hårdt arbejde er vejen til succes.

Erhverv & Økonomi
»Flair og arbejdsiver hænger nok sammen«

De ældre bruger manglende talent som en undskyldning, mener en studerende.

Erhvervsanalyse
Historien bag sidste uges nyhedsbaskere

Middagsanalyse: Det var et par vigtige sandheder om den danske økonomi, som gik fuldstændigt tabt under sidste uges lidt tumultagtige begivenheder herhjemme.