*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

søndag 21. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
822,520,50% op
Obligation
2,5%-47
96,600,18% op
Valuta
USDUSD 5,800,09% op
Markedsføring 26.04.2012 kl. 07:06

Facebook-metoder er på kant med loven

Smarte markedsføringskampagner kan være for smarte, vurderer eksperter.

'Del vores tilbud med dine Facebookvenner og deltag i konkurrencen om en rejse til New York'.

Det forslag har flere Facebookbrugere taget til sig, hvilket tydeligt ses på antallet af status-opdateringer om firmaet Menucards fortrinligheder. Og den form for tilbud, hvor brugere af sociale medier kan vinde præmier eller får andre mere kontante fordele mod at dele en virksomheds budskab med vennerne, er Menucard langt fra den eneste virksomhed, der gør brug af. Problemet er bare, at en stor del af disse reklamefremstød strider mod reglerne, skriver 24timer.

»Hvis nogen kompenseres for at reklamere via private opdateringer på Facebook, er det ikke bare i strid med dansk markedsføringslov, men også imod Facebooks egne retningslinjer. Og er der andre ting på højkant - som muligheden for at vinde en rejse mod at man deler et budskab med vennerne - er det i bedste fald på kant med samme lov,« konstaterer Thomas Bigum, som er ekspert i sociale medier.

Problematisk stil

Og den opfattelse bakkes op af Simon Hutters, it-advokat hos advokatfirmaet BvHD:

»Ligesom man ikke må opfordre andre til at sende spam, må man heller ikke opfordre andre til at bruge deres personlige netværk til at reklamere for et produkt, som det synes at være tilfældet her,« siger Simon Hutters til 24timer.

Forbrugerrådet kalder virksomhedernes reklamestrategier på blandt andet Facebook for uigennemskuelige og stærkt problematiske.

24timer har forsøgt at få en kommentar fra firmaet Menucards, som benytter sig af markedsføring via Facebook. Men trods flere telefoniske henvendelser er Menucards ikke vendt tilbage.

De nordiske forbrugerombudsmænd har udarbejdet et udkast til retningslinjer om markedsføring via sociale medier. De endelige retningslinjer offentliggøres den 3. maj 2012.

Kilde: 24timer
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Markedsføring
Tophistorie

Telefonsælgere må bruge danske navne

Telefonsælgere må bruge falske navne for at komme igennem.
forsiden lige nu

Fagforeninger: Regeringen nøler med indsats mod social dumping

74 mio. kr. er afsat til at bekæmpe social dumping, men regeringen spilder tiden, lyder kritikken.

iPhone 6 skaber kø verden over

Der skal sælges over ni mio. iPhones den første weekend for at indfri forventningerne.

Jensen's Bøfhus: ”Vi er kede af kritikken”

Kunderne raser mod Jensen's Bøfhus på Facebook efter sag om navnestrid.

Ejerlejligheder blev solgt på tilbud i august

I alle de store byer, undtaget København, er priserne på ejerlejligheder faldet.

Tidligere KMD-boss skal sælge lønsystemer

Tidligere topchef i KMD, Lars Monrad-Gylling, skal være bestyrelsesformand i det succesfulde jyske it-firma Proløn. Der er et krav om voldsom vækst.

Tyskland vil hjælpe Skat med kontrol af grænsehandel

Skat vil få adgang til at kontrollere danskernes grænsehandel via netbutikker i Tyskland.
Annonce
Annonce
Erhverv
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Karriere
Dybe indåndinger og synske råd

Bettina Wæde træder ind ad døren, forpustet og snakkende.

Karriere

Rikke Topp bruger sin sjette sans til at gøre chefer bedre

Den tidligere adm. direktør bruger mavefornemmelsen, når hun rådgiver travle erhvervsfolk.

Karriere
Disse ni ting forhindrer dig i at få et job

Mange kortvarige ansættelser får alarmen til at ringe højest, når en leder læser en kandidats cv igennem. Er man overkvalificeret eller har langt til arbejdspladsen, havner man også let i bunken med stemplet ”frasorteret”.

Erhvervsbøger
Ny bog ser kritisk på kendt ledelsesteori

Den moderne leder må være indstillet på både at høste æren og tilskrives nederlaget, hvis det strategiske initiativ fejler.