*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
mandag 28. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,19-0,49% ned
Obligation
3%-44
100,30-0,42% ned
Valuta
USDUSD 5,55-0,06% ned
Markedsføring 26.04.2012 kl. 07:06

Facebook-metoder er på kant med loven

Smarte markedsføringskampagner kan være for smarte, vurderer eksperter.

'Del vores tilbud med dine Facebookvenner og deltag i konkurrencen om en rejse til New York'.

Det forslag har flere Facebookbrugere taget til sig, hvilket tydeligt ses på antallet af status-opdateringer om firmaet Menucards fortrinligheder. Og den form for tilbud, hvor brugere af sociale medier kan vinde præmier eller får andre mere kontante fordele mod at dele en virksomheds budskab med vennerne, er Menucard langt fra den eneste virksomhed, der gør brug af. Problemet er bare, at en stor del af disse reklamefremstød strider mod reglerne, skriver 24timer.

»Hvis nogen kompenseres for at reklamere via private opdateringer på Facebook, er det ikke bare i strid med dansk markedsføringslov, men også imod Facebooks egne retningslinjer. Og er der andre ting på højkant - som muligheden for at vinde en rejse mod at man deler et budskab med vennerne - er det i bedste fald på kant med samme lov,« konstaterer Thomas Bigum, som er ekspert i sociale medier.

Problematisk stil

Og den opfattelse bakkes op af Simon Hutters, it-advokat hos advokatfirmaet BvHD:

»Ligesom man ikke må opfordre andre til at sende spam, må man heller ikke opfordre andre til at bruge deres personlige netværk til at reklamere for et produkt, som det synes at være tilfældet her,« siger Simon Hutters til 24timer.

Forbrugerrådet kalder virksomhedernes reklamestrategier på blandt andet Facebook for uigennemskuelige og stærkt problematiske.

24timer har forsøgt at få en kommentar fra firmaet Menucards, som benytter sig af markedsføring via Facebook. Men trods flere telefoniske henvendelser er Menucards ikke vendt tilbage.

De nordiske forbrugerombudsmænd har udarbejdet et udkast til retningslinjer om markedsføring via sociale medier. De endelige retningslinjer offentliggøres den 3. maj 2012.

Kilde: 24timer
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Markedsføring
Tophistorie

Google retter ind: Svært for børn at bruge penge i spil

Efter pres fra EU ændrer Google nu standardindstillingerne for tilkøb i apps.
forsiden lige nu

Boligejer, snyder du dig selv?

Det er der mindst 55.000 boligejere, der gør, viser en ny opgørelse.

Derfor er momsen ikke lavere på det grønne

Danskerne vil gerne have lavere moms på grønne og sunde fødevarer, men der er forhindringer.

Yukos-aktionærer tilkendt enorm erstatning

Tidligere aktionærer i det nu opløste russiske olieselskab Yukos har fået en erstatning på 277 milliarder kr.

Pensionskunder har grund til at juble

Usædvanlig situation har givet pensionskunderne et lukrativt halvår.

Sårbarhed i populært Apple-program bliver ved med at spøge

En 0-dagssårbarhed i et af Apples programmer rammer brugere af alle operativsystemer.

Coop vil sende fødevarer med posten

Fremover vil Post Danmark levere Irma.dk’s varer for at effektivisere udbringning af varer.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Et supertalent er udklækket i Danmark

Hendes morfar kom til Danmark som gæstearbejder fra Tyrkiet i 1970’erne. Selv vil 24-årige Aysil Sahin være topadvokat, og hun skiller sig allerede ud som en lysende begavelse.

Erhverv & Økonomi

Lego vil blive kidnappet igen

Greenpeace har kidnappet Lego for at nå Shell. Den slags vil legetøjskoncernen opleve igen.

Privatøkonomi
Morfar sørger for, at aktierne ikke går amok

Her er alle de ting, som påvirker dine investeringer, uden at du er klar over det.

Erhverv & Økonomi
Industrien er for pessimistisk

Fremstillingsvirksomhederne er alt for pessimistiske i deres forventninger til de kommende års eksport. Men de får ret i, at det bliver en udfordring at finde de rette folk.