*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,78-0,11% ned
Obligation
3%-44
100,580,32% op
Valuta
USDUSD 5,540,07% op
Markedsføring 26.04.2012 kl. 07:06

Facebook-metoder er på kant med loven

Smarte markedsføringskampagner kan være for smarte, vurderer eksperter.

'Del vores tilbud med dine Facebookvenner og deltag i konkurrencen om en rejse til New York'.

Det forslag har flere Facebookbrugere taget til sig, hvilket tydeligt ses på antallet af status-opdateringer om firmaet Menucards fortrinligheder. Og den form for tilbud, hvor brugere af sociale medier kan vinde præmier eller får andre mere kontante fordele mod at dele en virksomheds budskab med vennerne, er Menucard langt fra den eneste virksomhed, der gør brug af. Problemet er bare, at en stor del af disse reklamefremstød strider mod reglerne, skriver 24timer.

»Hvis nogen kompenseres for at reklamere via private opdateringer på Facebook, er det ikke bare i strid med dansk markedsføringslov, men også imod Facebooks egne retningslinjer. Og er der andre ting på højkant - som muligheden for at vinde en rejse mod at man deler et budskab med vennerne - er det i bedste fald på kant med samme lov,« konstaterer Thomas Bigum, som er ekspert i sociale medier.

Problematisk stil

Og den opfattelse bakkes op af Simon Hutters, it-advokat hos advokatfirmaet BvHD:

»Ligesom man ikke må opfordre andre til at sende spam, må man heller ikke opfordre andre til at bruge deres personlige netværk til at reklamere for et produkt, som det synes at være tilfældet her,« siger Simon Hutters til 24timer.

Forbrugerrådet kalder virksomhedernes reklamestrategier på blandt andet Facebook for uigennemskuelige og stærkt problematiske.

24timer har forsøgt at få en kommentar fra firmaet Menucards, som benytter sig af markedsføring via Facebook. Men trods flere telefoniske henvendelser er Menucards ikke vendt tilbage.

De nordiske forbrugerombudsmænd har udarbejdet et udkast til retningslinjer om markedsføring via sociale medier. De endelige retningslinjer offentliggøres den 3. maj 2012.

Kilde: 24timer
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Markedsføring
Tophistorie

Google retter ind: Svært for børn at bruge penge i spil

Efter pres fra EU ændrer Google nu standardindstillingerne for tilkøb i apps.
forsiden lige nu

Erhvervslivet advarer mod at lempe regnskabskrav

Folketinget og EU vil hjælpe små virksomheder ved at mindske kravene til deres regnskaber.

Tidligere Metal-boss Georg Poulsen er død

Georg Viggo Poulsen, formand for fagforeningen Dansk Metal i årene 1978-1991, er død.

Tag på krydstogt på et containerskib

Et af verdens største rederier byder på en noget anderledes rejseoplevelse.

Nordea i storudlån til Putins venner

Mens andre banker trækker sig fra Rusland, er der fuld damp på Nordeas russiske udlån til oligark-ejede virksomheder.

Flyselskaber aflyser fortsat afgange til Tel Aviv

Adskillige flyselskaber forsætter med at droppe deres afgange til lufthavnen Ben Gurion i Israel.

Datatilsynet har åbnet sager mod SAS og Rigshospitalet

De to virksomheder skal redegøre for deres håndtering af personfølsomme oplysninger.
Annonce
Annonce
Erhverv
  • Vækstpotentiale på vestkysten

    Hvis Danmark får del i den øgede turisme frem mod 2030, får vestkysten nok at se til, viser en analyse.

    Pynten pillet af høsten

    Udsigten til en stor global høst får priserne til at falde til det laveste niveau i fem år. I Danmark har en meget tør sommer pillet pynten af høsten.

    Vandkongen vil også sælge dansk vand i Kina

    Millionæren Allan Feldt er klar til nye erhvervseventyr índen for salg af drikkevarer.

    Jonas, den ustoppelige

    Hans far lærte ham at tænke kritisk og selvstændigt, fra han var en lille dreng. En evne, som er så veludviklet, at Jonas Moll har det svært med autoriteter. Hvem siger, at de ved bedst?

TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Pynten pillet af høsten

Udsigten til en stor global høst får priserne til at falde til det laveste niveau i fem år. I Danmark har en meget tør sommer pillet pynten af høsten.

Erhverv & Økonomi

Vækstpotentiale på vestkysten

Hvis Danmark får del i den øgede turisme frem mod 2030, får vestkysten nok at se til, viser en analyse.

Erhverv & Økonomi
Vandkongen vil også sælge dansk vand i Kina

Millionæren Allan Feldt er klar til nye erhvervseventyr índen for salg af drikkevarer.

Erhverv & Økonomi
Jonas, den ustoppelige

Hans far lærte ham at tænke kritisk og selvstændigt, fra han var en lille dreng. En evne, som er så veludviklet, at Jonas Moll har det svært med autoriteter. Hvem siger, at de ved bedst?