Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 25. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
757,20-0,21% ned
Obligation
3,5%-44
101,85-0,34% ned
Valuta
USDUSD 5,40-0,19% ned
Markedsføring 26.04.12 kl. 07:06

Facebook-metoder er på kant med loven

Smarte markedsføringskampagner kan være for smarte, vurderer eksperter.

'Del vores tilbud med dine Facebookvenner og deltag i konkurrencen om en rejse til New York'.

Det forslag har flere Facebookbrugere taget til sig, hvilket tydeligt ses på antallet af status-opdateringer om firmaet Menucards fortrinligheder. Og den form for tilbud, hvor brugere af sociale medier kan vinde præmier eller får andre mere kontante fordele mod at dele en virksomheds budskab med vennerne, er Menucard langt fra den eneste virksomhed, der gør brug af. Problemet er bare, at en stor del af disse reklamefremstød strider mod reglerne, skriver 24timer.

»Hvis nogen kompenseres for at reklamere via private opdateringer på Facebook, er det ikke bare i strid med dansk markedsføringslov, men også imod Facebooks egne retningslinjer. Og er der andre ting på højkant - som muligheden for at vinde en rejse mod at man deler et budskab med vennerne - er det i bedste fald på kant med samme lov,« konstaterer Thomas Bigum, som er ekspert i sociale medier.

Problematisk stil

Og den opfattelse bakkes op af Simon Hutters, it-advokat hos advokatfirmaet BvHD:

»Ligesom man ikke må opfordre andre til at sende spam, må man heller ikke opfordre andre til at bruge deres personlige netværk til at reklamere for et produkt, som det synes at være tilfældet her,« siger Simon Hutters til 24timer.

Forbrugerrådet kalder virksomhedernes reklamestrategier på blandt andet Facebook for uigennemskuelige og stærkt problematiske.

24timer har forsøgt at få en kommentar fra firmaet Menucards, som benytter sig af markedsføring via Facebook. Men trods flere telefoniske henvendelser er Menucards ikke vendt tilbage.

De nordiske forbrugerombudsmænd har udarbejdet et udkast til retningslinjer om markedsføring via sociale medier. De endelige retningslinjer offentliggøres den 3. maj 2012.

Kilde: 24timer
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Markedsføring
Tophistorie

Annoncører brugte 200 mio. kr. færre

Trods international optimisme viser en opgørelse, at der blev brugt væsentlig færre penge på reklamer herhjemme i årets første kvartal.
forsiden lige nu

Så ofte gik Skat på kontrol i haver

For første gang afslører Skat, hvordan man bruger en række kontroversielle metoder.

Udlicitering af plejeopgaver skuffer

Det er gået skuffende langsomt og har sine steder skabt store problemer at lægge pleje- og sundhedsopgaver i udbud.

Novozymes skal i år entre nyt grønt marked

I år skal Novozymes bevise, at det kan slå døren ind til markedet for næste generation af grønt brændstof, der skal sikre væksten.

Ups: 110.000 børn fik brev fra Skat

Endnu engang har der været rod i Skats systemer.

Mand skal to år i fængsel i hemmelig sag

En mand i ved Retten i Næstved dømt for svindel til 12 mio. kr., men der er referatforbud i sagen.

Disse biler er bare bedst

Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhvervsanalyse
Apples styrke er også Apples svaghed

Middagsanalyse: It-giganten solgte 44 mio. iPhones i første kvartal og tog endnu en gang fusen på analytikerne. Men hvor mange år kan bjerget eksistere?

Erhverv & Økonomi

Charterdronning vil glæde sig over solskin

Topchef i charterbranchen forlader overraskende topstilling uden at have et andet job på hånden.

Erhverv & Økonomi
Guldet glimter blegt i ældreplejen

En lille skare serviceselskaber kæmper om markedet på over 100 mia. kr. i sundheds- og sociale opgaver. Det begynder at folde sig ud, men det går langsomt.

Erhverv & Økonomi
Facebook er blevet en fin forretning

Det sociale supermedie har næsten tredoblet sit overskud på et år. Alligevel handler det for Mark Zuckerberg om at fortælle, hvad han ikke tjener penge på.

It-bossen
Licenskontrollen kommer!

Licenskontrol koster virksomheder mange millioner. Ikke fordi de snyder med softwarelicenserne, men fordi reglerne er ekstremt omfangsrige og komplicerede.