Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
søndag 20. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
739,661,83% op
Obligation
3,5%-44
102,300,17% op
Valuta
USDUSD 5,40-0,06% ned
Markedsføring 26.04.12 kl. 07:06

Facebook-metoder er på kant med loven

Smarte markedsføringskampagner kan være for smarte, vurderer eksperter.

'Del vores tilbud med dine Facebookvenner og deltag i konkurrencen om en rejse til New York'.

Det forslag har flere Facebookbrugere taget til sig, hvilket tydeligt ses på antallet af status-opdateringer om firmaet Menucards fortrinligheder. Og den form for tilbud, hvor brugere af sociale medier kan vinde præmier eller får andre mere kontante fordele mod at dele en virksomheds budskab med vennerne, er Menucard langt fra den eneste virksomhed, der gør brug af. Problemet er bare, at en stor del af disse reklamefremstød strider mod reglerne, skriver 24timer.

»Hvis nogen kompenseres for at reklamere via private opdateringer på Facebook, er det ikke bare i strid med dansk markedsføringslov, men også imod Facebooks egne retningslinjer. Og er der andre ting på højkant - som muligheden for at vinde en rejse mod at man deler et budskab med vennerne - er det i bedste fald på kant med samme lov,« konstaterer Thomas Bigum, som er ekspert i sociale medier.

Problematisk stil

Og den opfattelse bakkes op af Simon Hutters, it-advokat hos advokatfirmaet BvHD:

»Ligesom man ikke må opfordre andre til at sende spam, må man heller ikke opfordre andre til at bruge deres personlige netværk til at reklamere for et produkt, som det synes at være tilfældet her,« siger Simon Hutters til 24timer.

Forbrugerrådet kalder virksomhedernes reklamestrategier på blandt andet Facebook for uigennemskuelige og stærkt problematiske.

24timer har forsøgt at få en kommentar fra firmaet Menucards, som benytter sig af markedsføring via Facebook. Men trods flere telefoniske henvendelser er Menucards ikke vendt tilbage.

De nordiske forbrugerombudsmænd har udarbejdet et udkast til retningslinjer om markedsføring via sociale medier. De endelige retningslinjer offentliggøres den 3. maj 2012.

Kilde: 24timer
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Markedsføring
Tophistorie

Annoncører brugte 200 mio. kr. færre

Trods international optimisme viser en opgørelse, at der blev brugt væsentlig færre penge på reklamer herhjemme i årets første kvartal.
forsiden lige nu

40 millioner til nye fjerkræstalde

Regeringen øremærker 40 mio. kr til stalde, der forurener mindre og forbedrer dyrevelfærden.

Rejseselskab politianmeldt for drukreklamer

Forbrugerombudsmanden kritiserer rejseselskab for markedsføring af drukture for unge til Prag.

Google på vej med lavine af kontaktlinseopfindelser

Internetgigant søger om patent på en lang række idéer til intelligente kontaktlinser.

Du bruger din tid forkert

Karriereekspert har opskriften på, hvordan du nemmere når dine mål på jobbet.

Find vennerne på et Facebook-kort

Det bliver muligt for brugere af Facebook at følge hver en bevægelse, som vennerne foretager.

Lotteri udnyttes til at afsløre skattesvindlere

Kriseramt land lokker borgere med biler og pengebeløb mod at afsløre skattesnydere.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv
To ølbrødre, som ikke kan udstå hinanden

De er enæggede tvillinger, og de er begge blandt verdens bedste mikrobryggere. Alligevel - eller derfor - har de ikke talt sammen i over et år.

Karriere

Ung kvinde sparker direktørdøren ind i CSR Fonden

Danske virksomheder skal forstå, at socialt ansvar bidrager til forretningens kernehus, mener Maria Bøge, der er ny direktør i CSR Fonden.

ErhvervWeekend
Professionelle pengemænd er klar til at investere i hash

Skjult i hashtågerne begynder de professionelle pengemænd nu at myldre ind på det milliardstore cannabismarked.

ErhvervWeekend
Eksperter: Finanssvindel vil fortsætte

En række skandaler har afsløret systematisk snyd med priserne på alt fra valuta til obligationer, guld og aktier. Trods ny lovgivning er der næppe udsigt til fair forhold for den almindelige investor.

Attention
»Den der låner jeg lige«

Da jeg for over 20 år siden begyndte på Handelshøjskolen i Aarhus, sagde en af mine forelæsere: »Hvis du i en opgave tager fra én kilde, er det plagiat – hvis du tager fra mange kilder, er det research.«