*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 16. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
802,16-0,85% ned
Obligation
2,5%-47
96,800,26% op
Valuta
USDUSD 5,75-0,02% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Landtransport 10.07.2013 kl. 13:12
Dansk Jernbaneforbund frygter, at passagerer vil blive klemt i dørene, hvis enmandsbetjente DSB-tog bliver en realitet. Foto: Thomas Borberg

Arriva: Kun gode erfaringer med solotog

Alligevel frygter DSB-ansatte ulykker, når de skal køre enmandsbetjente tog.

I 10 år har de haft afgange, hvor det eneste personale om bord på toget har været lokomotivføreren.

Dét har fungeret så godt for Arriva, at hele 80 pct. af selskabets afgange i dag er enmandsbetjente.

"Vi har kun gode erfaringer - og ingen ulykker. Vi anser det som sikkert kun at have en lokomotivfører om bord, fordi vi har særlige sikringer i vores tog," forklarer Lene Mathiesen, der er pressemedarbejder hos Arriva, til epn.dk.

Arrivas tog har bl.a. fået følere i alle døre, som registrerer om der er genstande, som er større end to fingre i døråbningen. Er der det, vil dørene ikke lukke i.

Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko.
Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup.

Desuden kan togene ikke sætte i gang, hvis dørene ikke er helt lukkede, og så er lokomotivføreren udstyret med en skærm, som lyser grønt, hvis der ikke er noget i klemme i døren.

Et par episoder

Arriva har dog haft enkelte uheld med enmandsbetjente tog.

I 2006 blev en barnevogn klemt fast i en togdør i Bording, hvorefter toget satte i gang. Da toget havde en hastighed på 100 km/t faldt barnevognen af toget, og barnet blev slynget ud i græsset. Barnet slap med småskrammer og brud på det ene ben.

Toget var et MR-tog, der er en model, som Arriva frem til 2010 lejede hos DSB. Det havde ikke de sikkerhedsforanstaltninger, som Arrivas nuværende solo-tog har.

Desuden har der været en episode, hvor en ældre dame følte, at hun blev trykket i togdøren.

"Der har været et par uheld, men ingen ulykker," medgiver Arriva.

Kunden bliver overladt til sig selv

På trods af Arrivas gode erfaringer, er lokomotivførerne hos DSB så bekymrede for at skulle køre solo-tog, at de onsdag morgen meddelte, at de mener, det er til fare for passagersikkerheden.

"Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko. Derved fjernes det personale, der holder øje med, at uheld ikke opstår. Det er med til at forringe sikkerheden," forklarer Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup til epn.dk.

Dansk Jernbaneforbund er fagforening for togpersonalet.

DSB-tog med kun én lokomotivfører om bord skal køre på Kystbanen i København i dagtimerne/myldretiden fra 15. december, med få undtagelser på alle DSB's tog i Nordjylland fra 30. juni samt på strækningen Fredericia-Esbjerg.

Flere opgaver til lokoføreren

Bekymringen går på, at en enlig lokomotivfører i et tog ikke vil kunne overskue perronen ordentligt. Lokomotivførerne frygter, at der vil ske ulykker, hvor passagerer bliver klemt i dørene eller bliver revet med efter et tog.

Desuden vil passagererne i toget være overladt til sig selv, fordi servicepersonalet er fjernet. Det betyder også, at lokomotivføreren bliver pålagt flere opgaver, mens toget kører. Konkret kan det være et problem, hvis en passager bliver syg, eller hvis der opstår uro i toget.

"Hvis der f.eks. er optøjer eller forsinkelser, og kunden ringer ind til DSB's central, vil centralen stille kunden om til lokomotivføreren i det tog, kunden er i, og så er det op til lokomotivføreren at besvare kundens henvendelse," forklarer Henrik Horup.

Hos Arriva har man ansat kundeservicemedarbejdere, der hopper rundt mellem togene og er klar til at svare på passagerernes spørgsmål.

LÆS OGSÅ "Spørgsmål om tid før der sker ulykker"

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Kæmpe cloud-satsning hos DSB: Flytter data til SAP og Microsoft

DSB er i gang med at luge kraftigt ud i antallet af applikationer og modernisere hele it-miljøet.
forsiden lige nu

Flugten fra flekslån fortsætter

Mens diskussionen om flekslånenes farlighed fortsætter, siver flere danskere væk fra dem.

Tidligere Mærsk-chef dømt for kursfusk

Retten straffer et investeringsselskab med bøde på en halv million, og ejer får tre måneders betinget fængsel

Det halter med at lokke gæster til Danmark

Flere turister til Danmark, men det er for få, mener brancheforening.

Danskerne skal kunne bruge mobilen i stuen

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) vil have forbedret mobildækningen i private hjem.

Her er de første Apple-assisterede kliniske studier

Stanford University Hospital og Duke University er ved at forberede to kliniske studier af diabetes og kroniske sygdomme.

Utilfredse kunder tvinger Apple til at opfinde U2-sletteknap

Apples foræring af U2's seneste album er ikke blevet lige vel modtaget af alle iTunes-kunder.
Annonce
Annonce
Erhverv
  • Investorer jagter strøgejendomme

    De centralt beliggende strøgejendomme i København er i høj kurs. Mange af de strøgejendomme, som er solgt inden for det seneste år, er gået til internationale investorer.

    TDC må løbe fra gyldne løfter

    Tele: Det er slut med TDC’s vilde udbyttepolitik. Virkeligheden har tvunget den danske telegigant på opkøbsjagt, og det bliver straffet benhårdt af investorerne.

    Sådan kan du få en gratis bil

    »Jeg tror, det bliver stort, og at især den yngre generation i storbyerne vil tage konceptet til sig. Vi vil også rulle det ud i andre lande.«

    Tiden er ved at løbe fra garantmodellen

    Meget tyder på, at flere garantsparekasser vil følge Sparekassen Sjælland og forsøge at blive børsnoterede. Nye regler gør det nemlig mere besværligt at være sparekasse.

TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
TDC må løbe fra gyldne løfter

Tele: Det er slut med TDC’s vilde udbyttepolitik. Virkeligheden har tvunget den danske telegigant på opkøbsjagt, og det bliver straffet benhårdt af investorerne.

Erhverv & Økonomi

Investorer jagter strøgejendomme

De centralt beliggende strøgejendomme i København er i høj kurs. Mange af de strøgejendomme, som er solgt inden for det seneste år, er gået til internationale investorer.

Erhverv & Økonomi
Sådan kan du få en gratis bil

»Jeg tror, det bliver stort, og at især den yngre generation i storbyerne vil tage konceptet til sig. Vi vil også rulle det ud i andre lande.«

Erhverv & Økonomi
Tiden er ved at løbe fra garantmodellen

Meget tyder på, at flere garantsparekasser vil følge Sparekassen Sjælland og forsøge at blive børsnoterede. Nye regler gør det nemlig mere besværligt at være sparekasse.

City
Får Danfoss lov at købe Vacon med 13 pct. præmie?

I Danfoss’ tilbud på den finske børsnoterede virksomhed Vacon betales en ganske pæn pris målt på nøgletal. Men faktisk er det en relativ beskeden præmie på børskursen på blot 13,1 pct.