Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
758,80-0,13% ned
Obligation
3,5%-44
102,200,20% op
Valuta
USDUSD 5,40-0,19% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Landtransport 10.07.13 kl. 13:12
Dansk Jernbaneforbund frygter, at passagerer vil blive klemt i dørene, hvis enmandsbetjente DSB-tog bliver en realitet. Foto: Thomas Borberg

Arriva: Kun gode erfaringer med solotog

Alligevel frygter DSB-ansatte ulykker, når de skal køre enmandsbetjente tog.

I 10 år har de haft afgange, hvor det eneste personale om bord på toget har været lokomotivføreren.

Dét har fungeret så godt for Arriva, at hele 80 pct. af selskabets afgange i dag er enmandsbetjente.

"Vi har kun gode erfaringer - og ingen ulykker. Vi anser det som sikkert kun at have en lokomotivfører om bord, fordi vi har særlige sikringer i vores tog," forklarer Lene Mathiesen, der er pressemedarbejder hos Arriva, til epn.dk.

Arrivas tog har bl.a. fået følere i alle døre, som registrerer om der er genstande, som er større end to fingre i døråbningen. Er der det, vil dørene ikke lukke i.

Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko.
Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup.

Desuden kan togene ikke sætte i gang, hvis dørene ikke er helt lukkede, og så er lokomotivføreren udstyret med en skærm, som lyser grønt, hvis der ikke er noget i klemme i døren.

Et par episoder

Arriva har dog haft enkelte uheld med enmandsbetjente tog.

I 2006 blev en barnevogn klemt fast i en togdør i Bording, hvorefter toget satte i gang. Da toget havde en hastighed på 100 km/t faldt barnevognen af toget, og barnet blev slynget ud i græsset. Barnet slap med småskrammer og brud på det ene ben.

Toget var et MR-tog, der er en model, som Arriva frem til 2010 lejede hos DSB. Det havde ikke de sikkerhedsforanstaltninger, som Arrivas nuværende solo-tog har.

Desuden har der været en episode, hvor en ældre dame følte, at hun blev trykket i togdøren.

"Der har været et par uheld, men ingen ulykker," medgiver Arriva.

Kunden bliver overladt til sig selv

På trods af Arrivas gode erfaringer, er lokomotivførerne hos DSB så bekymrede for at skulle køre solo-tog, at de onsdag morgen meddelte, at de mener, det er til fare for passagersikkerheden.

"Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko. Derved fjernes det personale, der holder øje med, at uheld ikke opstår. Det er med til at forringe sikkerheden," forklarer Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup til epn.dk.

Dansk Jernbaneforbund er fagforening for togpersonalet.

DSB-tog med kun én lokomotivfører om bord skal køre på Kystbanen i København i dagtimerne/myldretiden fra 15. december, med få undtagelser på alle DSB's tog i Nordjylland fra 30. juni samt på strækningen Fredericia-Esbjerg.

Flere opgaver til lokoføreren

Bekymringen går på, at en enlig lokomotivfører i et tog ikke vil kunne overskue perronen ordentligt. Lokomotivførerne frygter, at der vil ske ulykker, hvor passagerer bliver klemt i dørene eller bliver revet med efter et tog.

Desuden vil passagererne i toget være overladt til sig selv, fordi servicepersonalet er fjernet. Det betyder også, at lokomotivføreren bliver pålagt flere opgaver, mens toget kører. Konkret kan det være et problem, hvis en passager bliver syg, eller hvis der opstår uro i toget.

"Hvis der f.eks. er optøjer eller forsinkelser, og kunden ringer ind til DSB's central, vil centralen stille kunden om til lokomotivføreren i det tog, kunden er i, og så er det op til lokomotivføreren at besvare kundens henvendelse," forklarer Henrik Horup.

Hos Arriva har man ansat kundeservicemedarbejdere, der hopper rundt mellem togene og er klar til at svare på passagerernes spørgsmål.

LÆS OGSÅ "Spørgsmål om tid før der sker ulykker"

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Hapag-Lloyd-chef overtager formandsposten

Når Michael Berendt stopper som administrerende direktør, får han straks en ny rolle.
forsiden lige nu

Ledigheden i industrien dykker

Ledigheden i nogle af de store faggrupper i industrien falder. Det skaber frygt for flaskehalse og rejser tvivl om behovet for vækstpakker

Apple overrasker eksperterne positivt

Apples nye regnskabstal overstiger forventningerne takket været et tilfredsstillende iPhone-salgstal.

Firma åbner tandklinik til de ansatte

Personalegoder vender tilbage til danske virksomheder.

"Han skulle ikke have smilet på tv"

Jyske Bank-chefens optræden på tv var med til at provokere investor til at kæmpe for fuld erstatning.

Tusindvis kan nå boliglånets 1. klasse

60.000 boligejere kan spare penge ved at vælge boliglån, der måske snart tages af bordet.

”Auf Wiedersehen, Dänemark”

Færre tyskere lejede et dansk sommerhus i 2013.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Jyske Bank overgiver sig i hedge-sag

Med en ny sag i horisonten og en domsafsigelse på trapperne valgte Jyske Bank onsdag at give to investorer fuld oprejsning plus renter i den såkaldte Hedge-sag.

Industri

Ledigheden i industrien dykker

Ledigheden i nogle af de store faggrupper i industrien falder. Det skaber frygt for flaskehalse og rejser tvivl om behovet for vækstpakker

Erhverv & Økonomi
Ringkjøbing æder af Vestjysk

Ringkjøbing Landbobank henter vækst fra lokale konkurrenter.

Erhverv & Økonomi
Risiko for flaskehalse i industrien

Efter fem år med smalhals i industrien risikerer man, at der hurtigt kan komme flaskehalse, når økonomien vender, advarer eksperter og fagforeninger.