*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 22. august 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
798,190,21% op
Obligation
3%-47
100,05-0,20% ned
Valuta
USDUSD 5,61-0,04% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Landtransport 10.07.2013 kl. 13:12
Dansk Jernbaneforbund frygter, at passagerer vil blive klemt i dørene, hvis enmandsbetjente DSB-tog bliver en realitet. Foto: Thomas Borberg

Arriva: Kun gode erfaringer med solotog

Alligevel frygter DSB-ansatte ulykker, når de skal køre enmandsbetjente tog.

I 10 år har de haft afgange, hvor det eneste personale om bord på toget har været lokomotivføreren.

Dét har fungeret så godt for Arriva, at hele 80 pct. af selskabets afgange i dag er enmandsbetjente.

"Vi har kun gode erfaringer - og ingen ulykker. Vi anser det som sikkert kun at have en lokomotivfører om bord, fordi vi har særlige sikringer i vores tog," forklarer Lene Mathiesen, der er pressemedarbejder hos Arriva, til epn.dk.

Arrivas tog har bl.a. fået følere i alle døre, som registrerer om der er genstande, som er større end to fingre i døråbningen. Er der det, vil dørene ikke lukke i.

Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko.
Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup.

Desuden kan togene ikke sætte i gang, hvis dørene ikke er helt lukkede, og så er lokomotivføreren udstyret med en skærm, som lyser grønt, hvis der ikke er noget i klemme i døren.

Et par episoder

Arriva har dog haft enkelte uheld med enmandsbetjente tog.

I 2006 blev en barnevogn klemt fast i en togdør i Bording, hvorefter toget satte i gang. Da toget havde en hastighed på 100 km/t faldt barnevognen af toget, og barnet blev slynget ud i græsset. Barnet slap med småskrammer og brud på det ene ben.

Toget var et MR-tog, der er en model, som Arriva frem til 2010 lejede hos DSB. Det havde ikke de sikkerhedsforanstaltninger, som Arrivas nuværende solo-tog har.

Desuden har der været en episode, hvor en ældre dame følte, at hun blev trykket i togdøren.

"Der har været et par uheld, men ingen ulykker," medgiver Arriva.

Kunden bliver overladt til sig selv

På trods af Arrivas gode erfaringer, er lokomotivførerne hos DSB så bekymrede for at skulle køre solo-tog, at de onsdag morgen meddelte, at de mener, det er til fare for passagersikkerheden.

"Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko. Derved fjernes det personale, der holder øje med, at uheld ikke opstår. Det er med til at forringe sikkerheden," forklarer Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup til epn.dk.

Dansk Jernbaneforbund er fagforening for togpersonalet.

DSB-tog med kun én lokomotivfører om bord skal køre på Kystbanen i København i dagtimerne/myldretiden fra 15. december, med få undtagelser på alle DSB's tog i Nordjylland fra 30. juni samt på strækningen Fredericia-Esbjerg.

Flere opgaver til lokoføreren

Bekymringen går på, at en enlig lokomotivfører i et tog ikke vil kunne overskue perronen ordentligt. Lokomotivførerne frygter, at der vil ske ulykker, hvor passagerer bliver klemt i dørene eller bliver revet med efter et tog.

Desuden vil passagererne i toget være overladt til sig selv, fordi servicepersonalet er fjernet. Det betyder også, at lokomotivføreren bliver pålagt flere opgaver, mens toget kører. Konkret kan det være et problem, hvis en passager bliver syg, eller hvis der opstår uro i toget.

"Hvis der f.eks. er optøjer eller forsinkelser, og kunden ringer ind til DSB's central, vil centralen stille kunden om til lokomotivføreren i det tog, kunden er i, og så er det op til lokomotivføreren at besvare kundens henvendelse," forklarer Henrik Horup.

Hos Arriva har man ansat kundeservicemedarbejdere, der hopper rundt mellem togene og er klar til at svare på passagerernes spørgsmål.

LÆS OGSÅ "Spørgsmål om tid før der sker ulykker"

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Ryanair afviser køb af Norwegian

Ryanairs koncernchef, Michael O'Leary, afviser opkøb eller fusion af norske Norwegian.
forsiden lige nu

Bestseller jagter sporty kunder

Tøjkoncernen har allerede fået salg til en lang række af de store sportskæder internationalt.

Potent rigmandsbank vil udfordre Nordea og Danske Bank

Verdens største velhaverbank er klar til at indtage Danmark.

Du betaler overpris for dit banklån

Særligt kunder i en bestemt type af banker må bøde, viser ny rapport.

Invitation: Jobfest med 55.000 arbejdspladser

Der skal snart sættes navn på de 55.000 mand, som skal bygge Femern-forbindelsen.

Antallet af finansselskaber er halveret

Pensions- og forsikringsselskaber forsvinder lige så hurtigt fra landkortet som bankerne, viser ny opgørelse.

790.000 kr. skal lokke unge til berygtet bank

Goldman Sachs gør sig til for de unge, der har vendt en bankkarriere ryggen.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Vestaschef er karismatisk som et stykke knækbrød

Topchef i Vestas, Anders Runevad, er Ditlev Engels totale modsætning. Hos Runevad får man ingen højtravende slogans eller smarte optrædener. Han foretrækker at holde kæft og levere resultater.

Bestyrelsesmedlem i Genan: »Jeg har ikke set tændte lamper«

»Ja, vi havde at gøre med en dominerende ejerleder. Men vi vidste ikke, at han havde en 100 pct.-styring af revisionen og formåede at få revisionen til at fremstille og påtegne nogle regnskaber, som var yderst mangelfulde.«

Erhverv & Økonomi
Pensionssektoren bør revolutioneres

De små pensions- og forsikringsselskaber har svært ved at konkurrencedygtige med de store selskaber, lyder kritikken. De bør derfor opgive selvstændigheden.

Erhverv & Økonomi
Modehuse åbner duel med Adidas, Nike og Hummel

Flere leverandører af sportstøj markerer sig også med trendy mode. Nu går udviklingen også den anden vej, så flere modehuse gør sports- og friluftstøj til del af forretningen.