*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
tirsdag 29. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,37-0,46% ned
Obligation
3%-44
100,32-0,40% ned
Valuta
USDUSD 5,55-0,07% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Landtransport 10.07.2013 kl. 13:12
Dansk Jernbaneforbund frygter, at passagerer vil blive klemt i dørene, hvis enmandsbetjente DSB-tog bliver en realitet. Foto: Thomas Borberg

Arriva: Kun gode erfaringer med solotog

Alligevel frygter DSB-ansatte ulykker, når de skal køre enmandsbetjente tog.

I 10 år har de haft afgange, hvor det eneste personale om bord på toget har været lokomotivføreren.

Dét har fungeret så godt for Arriva, at hele 80 pct. af selskabets afgange i dag er enmandsbetjente.

"Vi har kun gode erfaringer - og ingen ulykker. Vi anser det som sikkert kun at have en lokomotivfører om bord, fordi vi har særlige sikringer i vores tog," forklarer Lene Mathiesen, der er pressemedarbejder hos Arriva, til epn.dk.

Arrivas tog har bl.a. fået følere i alle døre, som registrerer om der er genstande, som er større end to fingre i døråbningen. Er der det, vil dørene ikke lukke i.

Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko.
Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup.

Desuden kan togene ikke sætte i gang, hvis dørene ikke er helt lukkede, og så er lokomotivføreren udstyret med en skærm, som lyser grønt, hvis der ikke er noget i klemme i døren.

Et par episoder

Arriva har dog haft enkelte uheld med enmandsbetjente tog.

I 2006 blev en barnevogn klemt fast i en togdør i Bording, hvorefter toget satte i gang. Da toget havde en hastighed på 100 km/t faldt barnevognen af toget, og barnet blev slynget ud i græsset. Barnet slap med småskrammer og brud på det ene ben.

Toget var et MR-tog, der er en model, som Arriva frem til 2010 lejede hos DSB. Det havde ikke de sikkerhedsforanstaltninger, som Arrivas nuværende solo-tog har.

Desuden har der været en episode, hvor en ældre dame følte, at hun blev trykket i togdøren.

"Der har været et par uheld, men ingen ulykker," medgiver Arriva.

Kunden bliver overladt til sig selv

På trods af Arrivas gode erfaringer, er lokomotivførerne hos DSB så bekymrede for at skulle køre solo-tog, at de onsdag morgen meddelte, at de mener, det er til fare for passagersikkerheden.

"Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko. Derved fjernes det personale, der holder øje med, at uheld ikke opstår. Det er med til at forringe sikkerheden," forklarer Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup til epn.dk.

Dansk Jernbaneforbund er fagforening for togpersonalet.

DSB-tog med kun én lokomotivfører om bord skal køre på Kystbanen i København i dagtimerne/myldretiden fra 15. december, med få undtagelser på alle DSB's tog i Nordjylland fra 30. juni samt på strækningen Fredericia-Esbjerg.

Flere opgaver til lokoføreren

Bekymringen går på, at en enlig lokomotivfører i et tog ikke vil kunne overskue perronen ordentligt. Lokomotivførerne frygter, at der vil ske ulykker, hvor passagerer bliver klemt i dørene eller bliver revet med efter et tog.

Desuden vil passagererne i toget være overladt til sig selv, fordi servicepersonalet er fjernet. Det betyder også, at lokomotivføreren bliver pålagt flere opgaver, mens toget kører. Konkret kan det være et problem, hvis en passager bliver syg, eller hvis der opstår uro i toget.

"Hvis der f.eks. er optøjer eller forsinkelser, og kunden ringer ind til DSB's central, vil centralen stille kunden om til lokomotivføreren i det tog, kunden er i, og så er det op til lokomotivføreren at besvare kundens henvendelse," forklarer Henrik Horup.

Hos Arriva har man ansat kundeservicemedarbejdere, der hopper rundt mellem togene og er klar til at svare på passagerernes spørgsmål.

LÆS OGSÅ "Spørgsmål om tid før der sker ulykker"

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Flere virksomheder får fineste stempel

Kreditværdigheden stiger i virksomhederne, men en række brancher oplever fald.
forsiden lige nu

Totalkredit vil forsikre boligejere

Realkreditlån med indbyggede forsikringer er på vej. Det bør give lavere bidragssatser, påpeger en ekspert.

Små mobilmaster kan være mål for angreb

Minibasestationer kan være en sikkerhedsrisiko.

Det sku' vær' så skidt, og så' det faktisk godt

Danske BNP-tal forvrænger billedet af den økonomiske nedtur, mener Sydbank.

Boligejer, snyder du dig selv?

Det er der mindst 55.000 boligejere, der gør, viser en ny opgørelse.

Lloyds indgår forlig på 370 mio. dollars

Banken betaler bøde for sin del i skandalen om manipulation med Libor-renten.

Udskældt boliglån sender realkreditlån på historisk nedtur

Jyske Bank har succes med nyt lån. Det undrer ekspert, der kalder det en sekundavare.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Lego vil blive kidnappet igen

Greenpeace har kidnappet Lego for at nå Shell. Den slags vil legetøjskoncernen opleve igen.

Erhverv & Økonomi

»Vi vil gøre os så lækre over for vores samarbejdspartnere, at de end ikke overvejer at forlade os«

Totalkredit er ved at forberede en offensiv for at please landets lokalbanker.

Erhverv & Økonomi
Et supertalent er udklækket i Danmark

Hendes morfar kom til Danmark som gæstearbejder fra Tyrkiet i 1970’erne. Selv vil 24-årige Aysil Sahin være topadvokat, og hun skiller sig allerede ud som en lysende begavelse.

Privatøkonomi
Morfar sørger for, at aktierne ikke går amok

Her er alle de ting, som påvirker dine investeringer, uden at du er klar over det.

City
Vælg mellem value og vækst

Spørgsmålet er ikke, om det er det rigtige tidspunkt at investere på, men snarere, om man skal investere i value- eller vækstaktier.