Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 17. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
739,661,83% op
Obligation
3,5%-44
102,300,17% op
Valuta
USDUSD 5,40-0,15% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Landtransport 10.07.13 kl. 13:12
Dansk Jernbaneforbund frygter, at passagerer vil blive klemt i dørene, hvis enmandsbetjente DSB-tog bliver en realitet. Foto: Thomas Borberg

Arriva: Kun gode erfaringer med solotog

Alligevel frygter DSB-ansatte ulykker, når de skal køre enmandsbetjente tog.

I 10 år har de haft afgange, hvor det eneste personale om bord på toget har været lokomotivføreren.

Dét har fungeret så godt for Arriva, at hele 80 pct. af selskabets afgange i dag er enmandsbetjente.

"Vi har kun gode erfaringer - og ingen ulykker. Vi anser det som sikkert kun at have en lokomotivfører om bord, fordi vi har særlige sikringer i vores tog," forklarer Lene Mathiesen, der er pressemedarbejder hos Arriva, til epn.dk.

Arrivas tog har bl.a. fået følere i alle døre, som registrerer om der er genstande, som er større end to fingre i døråbningen. Er der det, vil dørene ikke lukke i.

Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko.
Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup.

Desuden kan togene ikke sætte i gang, hvis dørene ikke er helt lukkede, og så er lokomotivføreren udstyret med en skærm, som lyser grønt, hvis der ikke er noget i klemme i døren.

Et par episoder

Arriva har dog haft enkelte uheld med enmandsbetjente tog.

I 2006 blev en barnevogn klemt fast i en togdør i Bording, hvorefter toget satte i gang. Da toget havde en hastighed på 100 km/t faldt barnevognen af toget, og barnet blev slynget ud i græsset. Barnet slap med småskrammer og brud på det ene ben.

Toget var et MR-tog, der er en model, som Arriva frem til 2010 lejede hos DSB. Det havde ikke de sikkerhedsforanstaltninger, som Arrivas nuværende solo-tog har.

Desuden har der været en episode, hvor en ældre dame følte, at hun blev trykket i togdøren.

"Der har været et par uheld, men ingen ulykker," medgiver Arriva.

Kunden bliver overladt til sig selv

På trods af Arrivas gode erfaringer, er lokomotivførerne hos DSB så bekymrede for at skulle køre solo-tog, at de onsdag morgen meddelte, at de mener, det er til fare for passagersikkerheden.

"Det er ikke farligt at køre med tog i dag, men hvis DSB's tiltag - bl.a. de enmandsbetjente tog - bliver indført, så er der en alvorlig risiko. Derved fjernes det personale, der holder øje med, at uheld ikke opstår. Det er med til at forringe sikkerheden," forklarer Dansk Jernbaneforbunds formand Henrik Horup til epn.dk.

Dansk Jernbaneforbund er fagforening for togpersonalet.

DSB-tog med kun én lokomotivfører om bord skal køre på Kystbanen i København i dagtimerne/myldretiden fra 15. december, med få undtagelser på alle DSB's tog i Nordjylland fra 30. juni samt på strækningen Fredericia-Esbjerg.

Flere opgaver til lokoføreren

Bekymringen går på, at en enlig lokomotivfører i et tog ikke vil kunne overskue perronen ordentligt. Lokomotivførerne frygter, at der vil ske ulykker, hvor passagerer bliver klemt i dørene eller bliver revet med efter et tog.

Desuden vil passagererne i toget være overladt til sig selv, fordi servicepersonalet er fjernet. Det betyder også, at lokomotivføreren bliver pålagt flere opgaver, mens toget kører. Konkret kan det være et problem, hvis en passager bliver syg, eller hvis der opstår uro i toget.

"Hvis der f.eks. er optøjer eller forsinkelser, og kunden ringer ind til DSB's central, vil centralen stille kunden om til lokomotivføreren i det tog, kunden er i, og så er det op til lokomotivføreren at besvare kundens henvendelse," forklarer Henrik Horup.

Hos Arriva har man ansat kundeservicemedarbejdere, der hopper rundt mellem togene og er klar til at svare på passagerernes spørgsmål.

LÆS OGSÅ "Spørgsmål om tid før der sker ulykker"

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Kæmpe hul i togprojekts kasse

Opførelsen af en ny letbane i Aarhus ser ud til at blive flere hundrede mio. kr. dyrere end ventet.
forsiden lige nu

Har Apple stillet uret rigtigt?

Verden venter utålmodigt på, at Apple lancerer iWatch. Men hvad skal vi egentlig bruge uret til?

Trægt salg presser priserne på rejser

Charterselskaberne er tvunget til at give store rabatter på rejser sydpå.

Lego haler ind på Barbie

Barbie er ikke så populær, som hun har været, viser nye tal fra amerikanske Mattel

Nokia advarer mod oplader

Der kan være en sikkerhedsrisiko i 30.000 opladere fra den finske elektronikgigant.

Supervejr giver gratis påskestrøm

Skærtorsdag er strømmen gratis vest for Storebælt.

Kæmpe hul i togprojekts kasse

Opførelsen af en ny letbane i Aarhus ser ud til at blive flere hundrede mio. kr. dyrere end ventet.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv
Har Apple stillet uret rigtigt?

Verden venter utålmodigt på, at Apple lancerer iWatch. Men hvad skal vi egentlig bruge uret til?

Erhverv & Økonomi

Byggeboom kan udløse milliardlussing

Der har aldrig været så mange ledige kontorejendomme i hovedstadsområdet. Alligevel bliver der ved med at skyde nye op.

Erhverv
To ølbrødre, som ikke kan udstå hinanden

De er enæggede tvillinger, og de er begge blandt verdens bedste mikrobryggere. Alligevel - eller derfor - har de ikke talt sammen i over et år.

Erhverv & Økonomi
Søster til forhadt IC4-leverandør er favorit til letbane

Ansaldo STS, der er i samme koncern som leverandøren af de skandaleramte IC4-tog, er i førerposition til at få milliardordren på Aarhus Letbane.

It-bossen
It-chefer ved digital skillevej

Fremtidens it-strategi skal ikke bare tilpasse sig. Nu skal den udvikles sammen med virksomhedens forretningsstrategi for at kunne leve op til den hastige udvikling.