*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

torsdag 2. oktober 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
800,07-0,74% ned
Obligation
2,5%-47
97,45-0,31% ned
Valuta
USDUSD 5,89-0,02% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 15.04.2012 kl. 22:34
Foto: AP/Remy de la Mauviniere

Luftens giganter presser SAS

Både British Airways og Air France KLM er aggressive og kaprer kunder i Skandinavien.

Europas største luftfartskoncerner lægger hårdt pres på SAS. Både British Airways, Air France KLM og Lufthansa kaprer passagerer i Norden. Selskaberne vokser markant mere end SAS i den region, som er hjemmebane for det skandinaviske flyselskab. Samtidig er konkurrenterne i stand til at hæve billetpriserne, mens SAS må sælge til vigende priser. Også lavprisselskaberne øger kapaciteten. Norwegian har massiv fremgang måned for måned, og både Ryanair og EasyJet øger antallet af flysæder i Danmark og Skandinavien. British Airways oplyser, at selskabet i de seneste 12 måneder har haft en vækst i passagertallet på mere end 20 pct. efter åbning af nye ruter. Omsætningen er steget endnu mere, og dermed har selskabet været i stand til at øge de gennemsnitlige billetpriser.

»Stor vækst«

»Det går strålende, og vi har stor vækst i de tre skandinaviske lande,« siger Peter Rasmussen, der er chef for British Airways i Nordeuropa. Selskabet har siden slutningen af 2010 øget med tre nye ruter fra Danmark og Sverige. Air France KLM flyver fra 13 lufthavne i Norden til Amsterdam og Paris, som er selskabets trafikale knudepunkter. »I de seneste to år har vi øget antallet af flyvninger fra Norden mere end nogensinde. Vores mål er at øge markedsandelen yderligere i de kommende år,« siger Welmer Blom, direktør i Air France KLM med ansvar for Nordeuropa. Han oplyser, at de gennemsnitlige billetpriser sidste år steg med op mod 2 pct. Selskabet har 4 mio. passagerer fra Norden, og målet er mindst 500.000 flere rejsende. »Vi ser fortsat et stort potentiale i Norden,« siger Welmer Blom. For nylig oplyste Lufthansa, at koncernen havde 19 pct. flere passagerer fra Norden sidste år. Selskabet udvider med nye ruter til den nye lufthavn i Berlin, der åbner den 3. juni. Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, kalder udviklingen bekymrende for SAS.

Bekymrende udvikling

»Det er åbenbart, at konkurrenterne udnytter, at SAS har det svært. Det er bekymrende, at konkurrenterne både kan øge trafikken væsentligt mere end SAS og samtidig få mere for billetterne,« siger Jacob Pedersen. SAS erkender, at konkurrenterne er aggressive, men selskabet er parat til at tage kampen op. »Konkurrenterne vokser fra et lavere udgangspunkt, og vi er stadig med afstand det største flyselskab i Norden. De store netværksselskaber vil hente passagerer til deres egne trafikale knudepunkter i Amsterdam, London, Paris og Frankfurt. Vi gør det samme med ruter fra København til Østeuropa, Nordtyskland og Storbritannien,« siger Flemming Jensen, koncerndirektør i SAS med ansvar for driften og det danske marked. Han tilføjer, at SAS vil vokse i samme takt som markedet, og i år er der planer om 28 nye ruter.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Ministersnak giver DSB skrammer

Transportminister Magnus Heunickes udtalelser har skabt usikkerhed i DSB.
forsiden lige nu

ECB holder fast i rente på 0,05 pct.

Den Europæiske Centralbank ændrer ikke på den toneangivende udlånsrente, der fortsat er på 0,05 procent.

Risiko for aktienedtur forstærket

Aktiemarkedet balancerer på en knivsæg og kan ikke bære flere skuffelser.

Konkurrenter stener Home-kampagne

Mæglerkæden Home erklærer kundekrig. Godt for forbrugerne, mener Home.

Oracle-direktør: Tiden er løbet fra Java-applets

Skal du bygge en ny applikation, så vælg en anden teknologi end Java-applets, lyder det fra den svenske Oracle-chef.

Der skal mere til at slå en B&O-mand ud

Der skal mere end et skuffende regnskab til at ødelægge B&O's topchef, Tue Mantonis, optimisme.

Sass: Stigende bidrags-satser er vores skyld

Ministeren erkender, at de skærpede krav fra politisk side gør boligejernes lån dyrere.
Annonce
Annonce
Erhverv
  • Derfor blev Skats opgør med Kasi-Jesper en tabersag

    Skattesagen mod Jesper ”Kasi” Nielsen har sendt rystelser gennem Skats organisation.

    Hård kritik af straf i sag om Amagerbanken

    Amagerbankens bestyrelsesmedlem Hans Boye Clausen fik bøde på 25.000 kr. for at bruge sin insiderviden til at hæve 3 mio. kr. fra private konti på bankens sidste dag.

    Andelsboligforeninger giver op

    AB Thurøvej på Frederiksberg og AB Grønlandsvej i Næstved har hyret likvidator til at opløse foreningerne. Begge foreninger har store lån hos Nykredit. Likvidator tror, at sagen vil ende med konkursbegæring.

    Økonomisk uvejr rammer landbruget

    Tungt lastet med gæld sejler de danske landmænd nu ind i en økonomisk storm. Mange bedrifter har knap kunnet holdes flydende under de seneste års højkonjunktur. Nu bliver det alvor.

TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Hård kritik af straf i sag om Amagerbanken

Amagerbankens bestyrelsesmedlem Hans Boye Clausen fik bøde på 25.000 kr. for at bruge sin insiderviden til at hæve 3 mio. kr. fra private konti på bankens sidste dag.

Derfor blev Skats opgør med Kasi-Jesper en tabersag

Skattesagen mod Jesper ”Kasi” Nielsen har sendt rystelser gennem Skats organisation.

Andelsboligforeninger giver op

AB Thurøvej på Frederiksberg og AB Grønlandsvej i Næstved har hyret likvidator til at opløse foreningerne. Begge foreninger har store lån hos Nykredit. Likvidator tror, at sagen vil ende med konkursbegæring.

Erhverv & Økonomi
Økonomisk uvejr rammer landbruget

Tungt lastet med gæld sejler de danske landmænd nu ind i en økonomisk storm. Mange bedrifter har knap kunnet holdes flydende under de seneste års højkonjunktur. Nu bliver det alvor.