*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

lørdag 23. august 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
793,69-0,36% ned
Obligation
3%-47
100,05-0,20% ned
Valuta
USDUSD 5,630,27% op

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 15.04.2012 kl. 22:34
Foto: AP/Remy de la Mauviniere

Luftens giganter presser SAS

Både British Airways og Air France KLM er aggressive og kaprer kunder i Skandinavien.

Europas største luftfartskoncerner lægger hårdt pres på SAS. Både British Airways, Air France KLM og Lufthansa kaprer passagerer i Norden. Selskaberne vokser markant mere end SAS i den region, som er hjemmebane for det skandinaviske flyselskab. Samtidig er konkurrenterne i stand til at hæve billetpriserne, mens SAS må sælge til vigende priser. Også lavprisselskaberne øger kapaciteten. Norwegian har massiv fremgang måned for måned, og både Ryanair og EasyJet øger antallet af flysæder i Danmark og Skandinavien. British Airways oplyser, at selskabet i de seneste 12 måneder har haft en vækst i passagertallet på mere end 20 pct. efter åbning af nye ruter. Omsætningen er steget endnu mere, og dermed har selskabet været i stand til at øge de gennemsnitlige billetpriser.

»Stor vækst«

»Det går strålende, og vi har stor vækst i de tre skandinaviske lande,« siger Peter Rasmussen, der er chef for British Airways i Nordeuropa. Selskabet har siden slutningen af 2010 øget med tre nye ruter fra Danmark og Sverige. Air France KLM flyver fra 13 lufthavne i Norden til Amsterdam og Paris, som er selskabets trafikale knudepunkter. »I de seneste to år har vi øget antallet af flyvninger fra Norden mere end nogensinde. Vores mål er at øge markedsandelen yderligere i de kommende år,« siger Welmer Blom, direktør i Air France KLM med ansvar for Nordeuropa. Han oplyser, at de gennemsnitlige billetpriser sidste år steg med op mod 2 pct. Selskabet har 4 mio. passagerer fra Norden, og målet er mindst 500.000 flere rejsende. »Vi ser fortsat et stort potentiale i Norden,« siger Welmer Blom. For nylig oplyste Lufthansa, at koncernen havde 19 pct. flere passagerer fra Norden sidste år. Selskabet udvider med nye ruter til den nye lufthavn i Berlin, der åbner den 3. juni. Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, kalder udviklingen bekymrende for SAS.

Bekymrende udvikling

»Det er åbenbart, at konkurrenterne udnytter, at SAS har det svært. Det er bekymrende, at konkurrenterne både kan øge trafikken væsentligt mere end SAS og samtidig få mere for billetterne,« siger Jacob Pedersen. SAS erkender, at konkurrenterne er aggressive, men selskabet er parat til at tage kampen op. »Konkurrenterne vokser fra et lavere udgangspunkt, og vi er stadig med afstand det største flyselskab i Norden. De store netværksselskaber vil hente passagerer til deres egne trafikale knudepunkter i Amsterdam, London, Paris og Frankfurt. Vi gør det samme med ruter fra København til Østeuropa, Nordtyskland og Storbritannien,« siger Flemming Jensen, koncerndirektør i SAS med ansvar for driften og det danske marked. Han tilføjer, at SAS vil vokse i samme takt som markedet, og i år er der planer om 28 nye ruter.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

DFDS lukker rute i Østersøen

DFDS suspenderer ruten mellem Tyskland og Lituaen på baggrund af de geopolitiske spændinger mellem Rusland og Vesten.
forsiden lige nu

Ulykkerne hagler ned over McDonald's

Fødevareskandaler, dårlig service og krisen i Ukraine giver McDonald's problemer rundt om i verden.

Google tvinges til at sætte rat i selvkørende bil

Ny lovgivning kræver, at selv selvkørende biler skal kunne overtages af mennesker.

Lars-Erik Bertelsen fik styr på pensionist-økonomien

»Det handler om at få ro i sjælen,« lyder det fra et ægtepar i Hasle ved Aarhus.

Uden topskatten vil Danmark stadig være et lige land

Økonomiprofessor puster endnu en gang liv i debatten om den danske topskat.

EU-politikere kritiserer støtte til dansk virksomhed

Kongskilde Industries flytter produktionen fra Sorø til Polen. Det støtter EU med 55 mio. kr.

Flyselskaber vil afskaffe kæmpeerstatninger

Hvis dit flyv bliver forsinket, kan rejsen bliver en decideret overskudsforretning.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Ny Genan-formand: »Der var ingen gule kort«

Bestyrelsesformand Jens Kampmann gør i sit første store interview status efter tre måneder i spidsen for årets største erhvervsskandale.

Erhverv

Meddelelsen, der chokerede og blev opfattet som en direkte løgn

Hele historien om biotekselskabet Neurosearch, der i stedet for et milliardeventyr endte med en retssag om kursmanipulation. Forleden faldt dommen.

Privatøkonomi
Mange får for lidt ud af pensionsformuen

Der er veje til at mindske effekten af modregning i pensionsopsparingen. Men opskriften er ikke ens for alle.

Erhverv & Økonomi
Hver anden dansker accepterer snyd med bilforsikringen

Forældre risikerer fængselsstraf og erstatningstab, når de hjælper børn til en billigere forsikring.

Bundlinjen
Derfor er Carlsberg i storpolitisk klemme

Carlsbergs indtjeningskvaler under en langvarig ukrainsk krise kan hæmme koncernens ekspansion på vigtige vækstmarkeder i Asien. Presset på topchef Buhl Rasmussen vokser.