*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
tirsdag 29. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
806,830,31% op
Obligation
3%-44
100,550,22% op
Valuta
USDUSD 5,560,23% op

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 15.04.2012 kl. 22:34
Foto: AP/Remy de la Mauviniere

Luftens giganter presser SAS

Både British Airways og Air France KLM er aggressive og kaprer kunder i Skandinavien.

Europas største luftfartskoncerner lægger hårdt pres på SAS. Både British Airways, Air France KLM og Lufthansa kaprer passagerer i Norden. Selskaberne vokser markant mere end SAS i den region, som er hjemmebane for det skandinaviske flyselskab. Samtidig er konkurrenterne i stand til at hæve billetpriserne, mens SAS må sælge til vigende priser. Også lavprisselskaberne øger kapaciteten. Norwegian har massiv fremgang måned for måned, og både Ryanair og EasyJet øger antallet af flysæder i Danmark og Skandinavien. British Airways oplyser, at selskabet i de seneste 12 måneder har haft en vækst i passagertallet på mere end 20 pct. efter åbning af nye ruter. Omsætningen er steget endnu mere, og dermed har selskabet været i stand til at øge de gennemsnitlige billetpriser.

»Stor vækst«

»Det går strålende, og vi har stor vækst i de tre skandinaviske lande,« siger Peter Rasmussen, der er chef for British Airways i Nordeuropa. Selskabet har siden slutningen af 2010 øget med tre nye ruter fra Danmark og Sverige. Air France KLM flyver fra 13 lufthavne i Norden til Amsterdam og Paris, som er selskabets trafikale knudepunkter. »I de seneste to år har vi øget antallet af flyvninger fra Norden mere end nogensinde. Vores mål er at øge markedsandelen yderligere i de kommende år,« siger Welmer Blom, direktør i Air France KLM med ansvar for Nordeuropa. Han oplyser, at de gennemsnitlige billetpriser sidste år steg med op mod 2 pct. Selskabet har 4 mio. passagerer fra Norden, og målet er mindst 500.000 flere rejsende. »Vi ser fortsat et stort potentiale i Norden,« siger Welmer Blom. For nylig oplyste Lufthansa, at koncernen havde 19 pct. flere passagerer fra Norden sidste år. Selskabet udvider med nye ruter til den nye lufthavn i Berlin, der åbner den 3. juni. Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, kalder udviklingen bekymrende for SAS.

Bekymrende udvikling

»Det er åbenbart, at konkurrenterne udnytter, at SAS har det svært. Det er bekymrende, at konkurrenterne både kan øge trafikken væsentligt mere end SAS og samtidig få mere for billetterne,« siger Jacob Pedersen. SAS erkender, at konkurrenterne er aggressive, men selskabet er parat til at tage kampen op. »Konkurrenterne vokser fra et lavere udgangspunkt, og vi er stadig med afstand det største flyselskab i Norden. De store netværksselskaber vil hente passagerer til deres egne trafikale knudepunkter i Amsterdam, London, Paris og Frankfurt. Vi gør det samme med ruter fra København til Østeuropa, Nordtyskland og Storbritannien,« siger Flemming Jensen, koncerndirektør i SAS med ansvar for driften og det danske marked. Han tilføjer, at SAS vil vokse i samme takt som markedet, og i år er der planer om 28 nye ruter.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Kina er bekymret for Mærsk-planer

Nyt samarbejde mødt af skepsis hos de kinesiske myndigheder. Men de bliver sikkert ikke spurgt.
forsiden lige nu

Myndigheder gransker storbanker

Der kan være bøder på vej til storbankerne Deutsche Bank og UBS.

EU vedtager nye sanktioner mod Rusland

Sanktionerne vil bl.a. ramme de største russiske banker og energisektoren.

Argentina risikerer at gå konkurs onsdag

Dermed kan landet ende i den anden konkurs på kun 13 år.

Økonomer tror på pæn dansk vækst

Det næste halve år vil byde på færre ledige og større forbrug, vurderer økonomer.

Tvivler Microsoft-ansatte på ny topchef?

Satya Nadella mister opbakning efter planen om at skære 18.000 stillinger væk.

Kasi-Jesper prygler Skat i manifest

Erhvervsmanden Jesper Nielsen ser sig tvunget til at flygte ud af Danmark.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Rusland skal betale 288.500.000.000 kr. til Yukos-ejere

International domstol beordrer Rusland til at betale gigantisk beløb til fængslede olie-rigmænd for at køre olieselskab i sænk og privatisere værdierne.

Danske firmaer må vente mere uro og usikkerhed i Rusland

Store danske firmaer bliver i Rusland, men de små har det svært. Finansmarkedet venter økonomisk ballade i Rusland med EU-sanktioner og russisk gengældelse.

Erhverv & Økonomi
Fagbevægelsen i intern splid om Børstings bestyrelsespost

Formanden for LO København vil have LO’s formand Harald Børsting helt ud af Metroselskabets bestyrelse.

Erhverv & Økonomi
Så langt er det store retsopgør efter finanskrisen

Foreløbigt er der idømt fængselsstraffe på 58 år, bøder for 99 mio. kr. og konfiskation af værdier for 48 mio. kr.