*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,78-0,11% ned
Obligation
3%-44
100,580,32% op
Valuta
USDUSD 5,540,06% op

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 12.11.2012 kl. 08:18
Foto: Jens Panduro

Her er redningsplanen for SAS

OPDATERET 12.11.2012 KL. 11:13

SAS vil reducere medarbejderstaben fra 15.000 til 9000. Her er hovedpunkterne i overlevelsesplanen

SAS gør op med en række overenskomster og personalegoder i den nye spare- og effektiviseringsplanen, der skal reducere omkostningerne med cirka fem milliarder kroner:

Ansatte og overenskomster

  • Antallet af ansatte reduceres fra 15.000 til 9000 gennem outsourcing, effektiviseringer og frasalg
  • SAS flytter hele administrationen til Sverige. Danmark og Norge bevarer kun nødvendige lokale funktioner
  • SAS nedlægger 800 administrative stillinger i Danmark, Norge og Sverige og reducerer antallet af ledere markant.
  • Mange medarbejdere i SAS får nye ansættelsesvilkår og overenskomster
  • Der indføres nye og færre løntrin. Grundlønnen kan reduceres op til 15 procent
  • Topchef Rickard Gustafson går 20 procent ned i løn og den øvrige ledelse går 15-18 procent ned i løn
  • Pensionsordninger i SAS tilpasses det skandinaviske marked. Alle med en såkaldt ydelsesbaseret ordning får en præmiebaseret ordning
  • Reglerne for arbejdstider for piloter og stewardesser ensrettes. Fuldtidsansatte arbejder fremover op til 195 dage om året. Den ugentlige arbejdstid må højst være 47,5 timer. Ved forsinkelser kan der dog overarbejdes men aldrig over 60 timer ugentligt
  • Flyvende personale skal fremover være ansat på den base, de flyver fra. Man kan fremover ikke lade sig flyve fra hjemmebasen (eksempelvis København) til den base, der skal flyves fra (eksempelvis Stockholm) og lade det tælle som arbejdstid
  • Piloter og stewardesser, som ikke ønsker at flytte base, kan blive på deres nuværende hjemmebase og flyve de ruter, der flyves derfra
  • De ansatte skal være mere fleksible i forhold til at ændre arbejdstid og rute, hvis der opstår problemer
  • Reglerne for udbetaling af diæter ensrettes og tilpasser reglerne i den svenske stat. Regler for spisepauser, indkvartering, standby-tider og anciennitet ændres

Frasalg og Outsourcing

  • SAS frasælger det norske datterselskab Widerøe
  • SAS frasælger al "ground handling" (bland andet bagagehåndtering) i Skandinavien

Økonomi og forretningsplan

  • SAS har opbakning til planen fra banker og hovedejerne (den svenske, danske og norske stat)
  • Bankkreditter for godt tre milliarder danske kroner forlænges til marts 2015. Låneaftalerne er dog betinget af, at medarbejderne accepterer de nye overenskomster
  • SAS lancerer en forretningsplan under navnet "4 Excellence Next Generation"
  • Planen skal reducere omkostningerne per "flysæde" markant
  • SAS skal udvide antallet af destinationer med 15 procent fra 2013 til 2015
  • SAS får de kommende år 65 ekstra fly i flåden, heraf 39 helt nye. SAS har bestilt 30 nye Airbus 320 neo i 216 og ni nye Boeing 737 NG i slutningen af 2014. SAS har lige nu 212 fly i flåden.
Ritzau

En del af forklaringen på den dramatiske nedgang i antallet af medarbejdere kan findes i frasalg af datterselskaber, men også skiftende spareplaner i SAS har betydet, at der er blevet færre ansatte:

  • 2004: 32.481 ansatte
  • 2005: 26.825 ansatte
  • 2006: 26.328 ansatte
  • 2007: 20.784 ansatte
  • 2008: 19.636 ansatte
  • 2009: 17.371 ansatte
  • 2010: 15.559 ansatte
  • 2011: 15.142 ansatte
  • 2012: 14.897 ansatte
  • 2013: 14.127 ansatte
  • Efter første halvår 2013/2014: 12.217 ansatte

Kilde: SAS

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Tag på krydstogt på et containerskib

Et af verdens største rederier byder på en noget anderledes rejseoplevelse.
forsiden lige nu

Tag på krydstogt på et containerskib

Et af verdens største rederier byder på en noget anderledes rejseoplevelse.

Flyselskaber aflyser fortsat afgange til Tel Aviv

Adskillige flyselskaber forsætter med at droppe deres afgange til lufthavnen Ben Gurion i Israel.

Datatilsynet har åbnet sager mod SAS og Rigshospitalet

De to virksomheder skal redegøre for deres håndtering af personfølsomme oplysninger.

Nordea i storudlån til Putins venner

Mens andre banker trækker sig fra Rusland, er der fuld damp på Nordeas russiske udlån til oligark-ejede virksomheder.

Nyt aktiemarked bugner af faresignaler

Saudi-Arabien åbner billionmarked, men investorerne skal passe på, advarer eksperter.

Hedegaard: Energimål er en lige højre til Putin

EU-Kommissionen har sendt et stærkt signal, mener den danske klimakommissær.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Matador køber milliardgæld for skjult formue

En af Danmarks største ejendomsmatadorer står bag opsigtsvækkende udvikling i sit eget nødlidende selskab.

Erhverv & Økonomi

Brillemillionær blev træt af politik og golf

Dion Eriksen blev økonomisk uafhængig med millioner på kontoen, da han solgte sit livsværk. Men den nye tilværelse manglede noget.

Erhverv & Økonomi
USA mister økonomisk styrke

Selv om amerikansk økonomi lige nu er i bedring, ser fremtiden mere dyster ud. Om fem år vil USA ikke længere være den vækstmotor, der kan trække den globale økonomi med op, siger økonomer.

Erhverv & Økonomi
Hun styrede TDC tilbage til børsen

Som projektleder var det Pernille Erenbjerg, der bag linjerne styrede TDC tilbage på børsen. I dag er hun i forgrunden som finansdirektør.