Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 17. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
739,661,83% op
Obligation
3,5%-44
102,300,17% op
Valuta
USDUSD 5,41-0,02% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 12.11.12 kl. 13:53

25 timers flyvetur blev starten på SAS

Flyselskabet kom godt fra start men blev siden ramt af terrorfrygt og finanskrise.

SAS-koncernen lancerede i dag en spareplan, som blev kulminationen på længere tids økonomisk krise.

Men selskabet har også set bedre tider.

SAS begyndte som et konsortium af de nationale luftfartsselskaber i Sverige, Norge og Danmark.

Ideen havde længe været på tegnebrættet, men det var først i 1946 efter Anden Verdenskrig, at samarbejdet blev til virkelighed.

De oprindelige uniformer i 1946. Foto: SAS

Det første SAS-fly lettede d. 17. september 1946, hvor 28 passagerer begav sig ud på en 25 timer lang rejse mod New York.

Opstart med vokseværk

I årene derefter udvidede selskabet sine aktiviteter med flere ruter, flere fly og flere passagerer.

I 1951 overtog SAS alle aktiviteter fra de nationale luftfartselskaber, der blev omdannet til holding-selskaber, og ved sit 20-års jubilæum midt i 1960'ernes højkonjunktur, havde SAS-koncernen 58 fly på 856 destinationer med 27 mio. passagerer.

Kongerækken i SAS
  • Rickard Gustafson: 2011-
  • John S. Dueholm: 2010/11
  • Mats Jansson: 2007-2010
  • Gunnar Reitan: 2006
  • Jørgen Lindegaard: 2001-2006
  • Jan Stenberg: 1994-2001
  • Jan Reinås: 1993-1994
  • Jan Carlzon: 1981-1993
  • Carl-Olov Munkberg: 1978-1981
  • Knut Hagrup: 1969-1978
  • Karl Nilsson: 1962-1969
  • Curt Nicolin: 1961-1962
  • Åke Rusck: 1958-1961
  • Henning Throne-Holst: 1955-1957
  • Per A. Norlin: 1951-1954
  • Per M. Backe: 1949-1951
  • Per A. Norlin: 1946-1948
  • Kilde: SAS

Op igennem 1980'erne og 1990'erne udviklede selskabet også sine produkter til kunderne

I 1981 begyndte SAS at satse på Business Class-konceptet med særlige fordele til forretningsrejsende, og fra 1992 tilbød man også discountbilletter.

Forandringer fra 2001

Året 2001 bar flere forandringer med sig.

Terrorangrebet på World Trade Center medførte fyringer og nedskæringer i hele luftfartsindustrien - også for SAS.

"SAS' eksistens er ikke truet. Men lige i øjeblikket handler det om at finde ud af, hvor markedet står, når krisen engang er overstået. Vi har en formodning om, at bunden er nået, men der kan ske ting ude i verden, som kan gøre det hele endnu værre," sagde daværende koncernchef Jørgen Lindegaard til Politiken i oktober 2001.

Samme år blev selskabet omdannet til et stort aktieselskab, hvoraf den svenske stat ejer 21,4 pct., den danske og norske har hver 14,3 pct., mens private aktionærer har de sidste 50 pct.

Statsstøtte og spareplaner

De seneste år har SAS-koncernen været igennem flere økonomiske nedture, der har krævet store besparelser.

I 2009 måtte de skandinaviske regeringer således støtte selskabet med 2,1 mia. kr.

Senest har koncernen netop lanceret en omfattende spareplan, der både medfører lønnedgang og fyringer for mange af de ansatte.

Flyselskabet SAS vil effektivisere betydeligt og skabe en helt ny begyndelse for selskabet.

Hovedpunkterne i SAS's redningsplan:
  • Ground handling-virksomhed i Skandinavien sælges fra.
  • SAS flytter administrationen til Sverige.
  • 800 stillinger forsvinder - herunder mange ledere.
  • Outsourcing, effektivisering og frasalg skal nedbringe antallet af ansatte fra 15.000 til 9000.
  • Mange medarbejdere får nye ansættelsesvilkår, blandt andet med nye og færre løntrin.
  • Pensionsordninger ændres.
  • SAS sælger en række aktiver - blandt andet flyselskabet Widerøe i Norge.
  • Bankkreditter forlænges til marts 2015.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Kæmpe hul i togprojekts kasse

Opførelsen af en ny letbane i Aarhus ser ud til at blive flere hundrede mio. kr. dyrere end ventet.
forsiden lige nu

Har Apple stillet uret rigtigt?

Verden venter utålmodigt på, at Apple lancerer iWatch. Men hvad skal vi egentlig bruge uret til?

Trægt salg presser priserne på rejser

Charterselskaberne er tvunget til at give store rabatter på rejser sydpå.

Lego haler ind på Barbie

Barbie er ikke så populær, som hun har været, viser nye tal fra amerikanske Mattel

Nokia advarer mod oplader

Der kan være en sikkerhedsrisiko i 30.000 opladere fra den finske elektronikgigant.

Supervejr giver gratis påskestrøm

Skærtorsdag er strømmen gratis vest for Storebælt.

Kæmpe hul i togprojekts kasse

Opførelsen af en ny letbane i Aarhus ser ud til at blive flere hundrede mio. kr. dyrere end ventet.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv
Har Apple stillet uret rigtigt?

Verden venter utålmodigt på, at Apple lancerer iWatch. Men hvad skal vi egentlig bruge uret til?

Erhverv & Økonomi

Byggeboom kan udløse milliardlussing

Der har aldrig været så mange ledige kontorejendomme i hovedstadsområdet. Alligevel bliver der ved med at skyde nye op.

Erhverv
To ølbrødre, som ikke kan udstå hinanden

De er enæggede tvillinger, og de er begge blandt verdens bedste mikrobryggere. Alligevel - eller derfor - har de ikke talt sammen i over et år.

Erhverv & Økonomi
Søster til forhadt IC4-leverandør er favorit til letbane

Ansaldo STS, der er i samme koncern som leverandøren af de skandaleramte IC4-tog, er i førerposition til at få milliardordren på Aarhus Letbane.

It-bossen
It-chefer ved digital skillevej

Fremtidens it-strategi skal ikke bare tilpasse sig. Nu skal den udvikles sammen med virksomhedens forretningsstrategi for at kunne leve op til den hastige udvikling.