*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
805,661,52% op
Obligation
3%-44
100,25-0,17% ned
Valuta
USDUSD 5,540,44% op

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 12.11.2012 kl. 13:53

25 timers flyvetur blev starten på SAS

Flyselskabet kom godt fra start men blev siden ramt af terrorfrygt og finanskrise.

SAS-koncernen lancerede i dag en spareplan, som blev kulminationen på længere tids økonomisk krise.

Men selskabet har også set bedre tider.

SAS begyndte som et konsortium af de nationale luftfartsselskaber i Sverige, Norge og Danmark.

Ideen havde længe været på tegnebrættet, men det var først i 1946 efter Anden Verdenskrig, at samarbejdet blev til virkelighed.

De oprindelige uniformer i 1946. Foto: SAS

Det første SAS-fly lettede d. 17. september 1946, hvor 28 passagerer begav sig ud på en 25 timer lang rejse mod New York.

Opstart med vokseværk

I årene derefter udvidede selskabet sine aktiviteter med flere ruter, flere fly og flere passagerer.

I 1951 overtog SAS alle aktiviteter fra de nationale luftfartselskaber, der blev omdannet til holding-selskaber, og ved sit 20-års jubilæum midt i 1960'ernes højkonjunktur, havde SAS-koncernen 58 fly på 856 destinationer med 27 mio. passagerer.

Kongerækken i SAS
  • Rickard Gustafson: 2011-
  • John S. Dueholm: 2010/11
  • Mats Jansson: 2007-2010
  • Gunnar Reitan: 2006
  • Jørgen Lindegaard: 2001-2006
  • Jan Stenberg: 1994-2001
  • Jan Reinås: 1993-1994
  • Jan Carlzon: 1981-1993
  • Carl-Olov Munkberg: 1978-1981
  • Knut Hagrup: 1969-1978
  • Karl Nilsson: 1962-1969
  • Curt Nicolin: 1961-1962
  • Åke Rusck: 1958-1961
  • Henning Throne-Holst: 1955-1957
  • Per A. Norlin: 1951-1954
  • Per M. Backe: 1949-1951
  • Per A. Norlin: 1946-1948
  • Kilde: SAS

Op igennem 1980'erne og 1990'erne udviklede selskabet også sine produkter til kunderne

I 1981 begyndte SAS at satse på Business Class-konceptet med særlige fordele til forretningsrejsende, og fra 1992 tilbød man også discountbilletter.

Forandringer fra 2001

Året 2001 bar flere forandringer med sig.

Terrorangrebet på World Trade Center medførte fyringer og nedskæringer i hele luftfartsindustrien - også for SAS.

"SAS' eksistens er ikke truet. Men lige i øjeblikket handler det om at finde ud af, hvor markedet står, når krisen engang er overstået. Vi har en formodning om, at bunden er nået, men der kan ske ting ude i verden, som kan gøre det hele endnu værre," sagde daværende koncernchef Jørgen Lindegaard til Politiken i oktober 2001.

Samme år blev selskabet omdannet til et stort aktieselskab, hvoraf den svenske stat ejer 21,4 pct., den danske og norske har hver 14,3 pct., mens private aktionærer har de sidste 50 pct.

Statsstøtte og spareplaner

De seneste år har SAS-koncernen været igennem flere økonomiske nedture, der har krævet store besparelser.

I 2009 måtte de skandinaviske regeringer således støtte selskabet med 2,1 mia. kr.

Senest har koncernen netop lanceret en omfattende spareplan, der både medfører lønnedgang og fyringer for mange af de ansatte.

Flyselskabet SAS vil effektivisere betydeligt og skabe en helt ny begyndelse for selskabet.

Hovedpunkterne i SAS's redningsplan:
  • Ground handling-virksomhed i Skandinavien sælges fra.
  • SAS flytter administrationen til Sverige.
  • 800 stillinger forsvinder - herunder mange ledere.
  • Outsourcing, effektivisering og frasalg skal nedbringe antallet af ansatte fra 15.000 til 9000.
  • Mange medarbejdere får nye ansættelsesvilkår, blandt andet med nye og færre løntrin.
  • Pensionsordninger ændres.
  • SAS sælger en række aktiver - blandt andet flyselskabet Widerøe i Norge.
  • Bankkreditter forlænges til marts 2015.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Eurotunnel har fortsat underskud trods fremgang

Eurotunnel, der fortsat konkurrerer med DFDS på Den Engelske Kanal, landede et driftsoverskud (EBIT) på 132 mio. euro i første halvår i år mod 121 mio. euro i første halvår sidste år.
forsiden lige nu

Danskerne siger ja til skifergas

Over halvdelen af befolkningen mener, at Danmark skal jagte energi-eventyret.

Apple sælger masser af telefoner men færre iPads

Teknologigiganten kan fremvise et regnskab med et overskud på 42,5 milliarder kroner.

Rige danskere strømmer til billionbank

Og det er ikke alle og enhver der kan blive kunde i den eksklusive bank.

SAS og Norwegian aflyser alle flyafgange til Israel

USA har forbudt flyvninger til Tel Aviv efter bombeangreb. Europæiske flyselskaber følger trop.

EU og Rusland skal også slås i WTO

Verdenshandelsorganisationen nedsætter to ekspertpaneler for at løse handelsstridigheder.

MobilePay giver fortsat bøvl

Mandagens problemer med Dansk Banks populære app MobilePay er ikke løst endnu.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Danske landmænd taber milliarder på Ukraine-krisen

Rusland fastholder forbud mod import af svinekød fra alle 28 EU-lande. Optrapningen af konflikten mellem EU og Rusland kvæler håbet om at få genåbnet eksporten.

Energi & Råvarer

Danskerne siger ja til skifergas

Over halvdelen af befolkningen mener, at Danmark skal jagte energi-eventyret.

Erhverv & Økonomi
Matador køber milliardgæld for skjult formue

En af Danmarks største ejendomsmatadorer køber gæld i sit nødlidende selskab.

Erhverv & Økonomi
Danske Bank opruster i England

Banken har brugt mere end 35 mia. kr. på sit irske mareridt, som i det mindste har givet en britisk banklicens, der nu bruges til ekspansion i England.