*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

onsdag 3. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
797,430,22% op
Obligation
3%-47
101,500,15% op
Valuta
USDUSD 5,670,05% op

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 12.11.2012 kl. 13:53

25 timers flyvetur blev starten på SAS

Flyselskabet kom godt fra start men blev siden ramt af terrorfrygt og finanskrise.

SAS-koncernen lancerede i dag en spareplan, som blev kulminationen på længere tids økonomisk krise.

Men selskabet har også set bedre tider.

SAS begyndte som et konsortium af de nationale luftfartsselskaber i Sverige, Norge og Danmark.

Ideen havde længe været på tegnebrættet, men det var først i 1946 efter Anden Verdenskrig, at samarbejdet blev til virkelighed.

De oprindelige uniformer i 1946. Foto: SAS

Det første SAS-fly lettede d. 17. september 1946, hvor 28 passagerer begav sig ud på en 25 timer lang rejse mod New York.

Opstart med vokseværk

I årene derefter udvidede selskabet sine aktiviteter med flere ruter, flere fly og flere passagerer.

I 1951 overtog SAS alle aktiviteter fra de nationale luftfartselskaber, der blev omdannet til holding-selskaber, og ved sit 20-års jubilæum midt i 1960'ernes højkonjunktur, havde SAS-koncernen 58 fly på 856 destinationer med 27 mio. passagerer.

Kongerækken i SAS
  • Rickard Gustafson: 2011-
  • John S. Dueholm: 2010/11
  • Mats Jansson: 2007-2010
  • Gunnar Reitan: 2006
  • Jørgen Lindegaard: 2001-2006
  • Jan Stenberg: 1994-2001
  • Jan Reinås: 1993-1994
  • Jan Carlzon: 1981-1993
  • Carl-Olov Munkberg: 1978-1981
  • Knut Hagrup: 1969-1978
  • Karl Nilsson: 1962-1969
  • Curt Nicolin: 1961-1962
  • Åke Rusck: 1958-1961
  • Henning Throne-Holst: 1955-1957
  • Per A. Norlin: 1951-1954
  • Per M. Backe: 1949-1951
  • Per A. Norlin: 1946-1948
  • Kilde: SAS

Op igennem 1980'erne og 1990'erne udviklede selskabet også sine produkter til kunderne

I 1981 begyndte SAS at satse på Business Class-konceptet med særlige fordele til forretningsrejsende, og fra 1992 tilbød man også discountbilletter.

Forandringer fra 2001

Året 2001 bar flere forandringer med sig.

Terrorangrebet på World Trade Center medførte fyringer og nedskæringer i hele luftfartsindustrien - også for SAS.

"SAS' eksistens er ikke truet. Men lige i øjeblikket handler det om at finde ud af, hvor markedet står, når krisen engang er overstået. Vi har en formodning om, at bunden er nået, men der kan ske ting ude i verden, som kan gøre det hele endnu værre," sagde daværende koncernchef Jørgen Lindegaard til Politiken i oktober 2001.

Samme år blev selskabet omdannet til et stort aktieselskab, hvoraf den svenske stat ejer 21,4 pct., den danske og norske har hver 14,3 pct., mens private aktionærer har de sidste 50 pct.

Statsstøtte og spareplaner

De seneste år har SAS-koncernen været igennem flere økonomiske nedture, der har krævet store besparelser.

I 2009 måtte de skandinaviske regeringer således støtte selskabet med 2,1 mia. kr.

Senest har koncernen netop lanceret en omfattende spareplan, der både medfører lønnedgang og fyringer for mange af de ansatte.

Flyselskabet SAS vil effektivisere betydeligt og skabe en helt ny begyndelse for selskabet.

Hovedpunkterne i SAS's redningsplan:
  • Ground handling-virksomhed i Skandinavien sælges fra.
  • SAS flytter administrationen til Sverige.
  • 800 stillinger forsvinder - herunder mange ledere.
  • Outsourcing, effektivisering og frasalg skal nedbringe antallet af ansatte fra 15.000 til 9000.
  • Mange medarbejdere får nye ansættelsesvilkår, blandt andet med nye og færre løntrin.
  • Pensionsordninger ændres.
  • SAS sælger en række aktiver - blandt andet flyselskabet Widerøe i Norge.
  • Bankkreditter forlænges til marts 2015.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Taxikæmpe tordner frem

Uber trodser tysk domstol og ræser frem i Sverige, hvor de lover 60 pct. billigere taxier.
forsiden lige nu

Revisorerklæring udløste milliardlån til det skandaleramte selskab Genan

Bankerne bag milliardlånet føler sig ført bag lyset af revisorerklæring om stifters milliongæld.

Danmarks konkurrenceevne forbedret

To års tilbagegang i den danske konkurrenceevne er brudt ifølge rapport fra World Economic Forum.

Taxikæmpe tordner frem

Uber trodser tysk domstol og ræser frem i Sverige, hvor de lover 60 pct. billigere taxier.

Disse uddannelser fører flest til arbejdsløshed

På flere af landets uddannelser er over halvdelen af de studerende ledige et halvt år efter, at de er færdiguddannede.

Nyt superlån kan slå F5-lånet

Der skal ikke meget til, før det nye 30-årige boliglån er billigere end de lange flekslån.

Skatteregningen letter i 2015

Skat har offentliggjort de beløbsgrænser, der gælder for 2015.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Eksperter angriber Genan-bestyrelse for et nyt svigt

Bestyrelsen i Genan opdagede ikke Bent A. Nielsens skjulte gæld på godt 400 mio. kr. De har sovet i timen, mener eksperter.

Erhverv & Økonomi

»Så kunne vi gå rundt i vores pæne tøj, mens de ligesom må tage svineriet alle mulige andre steder«

Interview: Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) advarer om, at job i hobetal i følgeindustrien til de nu lukkede store, danske skibsværfter er i fare. Også job i den udskældte landbrugssektor og industriens kedeldragter arbejder han for at holde fast i, lyder det i et interview med Morgenavisen Jyllands-Posten, som i de seneste uger har sat fokus på den stigende støtte fra erhvervslivet til Socialdemokraterne.

Erhverv & Økonomi
Endelig godt nyt for Danmark

Danmark avancerer fra en 15.- til en 13.-plads på global rangliste over konkurrenceevne.

Erhverv & Økonomi
Banker sænker vækstskøn på stribe

Landets største banker er nu i færd med at barbere deres skøn for dansk økonomi blot en uge efter, at regeringen fremkom med sin egen prognose