*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 23. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
823,170,08% op
Obligation
2,5%-47
97,180,60% op
Valuta
USDUSD 5,79-0,06% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 12.11.2012 kl. 13:53

25 timers flyvetur blev starten på SAS

Flyselskabet kom godt fra start men blev siden ramt af terrorfrygt og finanskrise.

SAS-koncernen lancerede i dag en spareplan, som blev kulminationen på længere tids økonomisk krise.

Men selskabet har også set bedre tider.

SAS begyndte som et konsortium af de nationale luftfartsselskaber i Sverige, Norge og Danmark.

Ideen havde længe været på tegnebrættet, men det var først i 1946 efter Anden Verdenskrig, at samarbejdet blev til virkelighed.

De oprindelige uniformer i 1946. Foto: SAS

Det første SAS-fly lettede d. 17. september 1946, hvor 28 passagerer begav sig ud på en 25 timer lang rejse mod New York.

Opstart med vokseværk

I årene derefter udvidede selskabet sine aktiviteter med flere ruter, flere fly og flere passagerer.

I 1951 overtog SAS alle aktiviteter fra de nationale luftfartselskaber, der blev omdannet til holding-selskaber, og ved sit 20-års jubilæum midt i 1960'ernes højkonjunktur, havde SAS-koncernen 58 fly på 856 destinationer med 27 mio. passagerer.

Kongerækken i SAS
  • Rickard Gustafson: 2011-
  • John S. Dueholm: 2010/11
  • Mats Jansson: 2007-2010
  • Gunnar Reitan: 2006
  • Jørgen Lindegaard: 2001-2006
  • Jan Stenberg: 1994-2001
  • Jan Reinås: 1993-1994
  • Jan Carlzon: 1981-1993
  • Carl-Olov Munkberg: 1978-1981
  • Knut Hagrup: 1969-1978
  • Karl Nilsson: 1962-1969
  • Curt Nicolin: 1961-1962
  • Åke Rusck: 1958-1961
  • Henning Throne-Holst: 1955-1957
  • Per A. Norlin: 1951-1954
  • Per M. Backe: 1949-1951
  • Per A. Norlin: 1946-1948
  • Kilde: SAS

Op igennem 1980'erne og 1990'erne udviklede selskabet også sine produkter til kunderne

I 1981 begyndte SAS at satse på Business Class-konceptet med særlige fordele til forretningsrejsende, og fra 1992 tilbød man også discountbilletter.

Forandringer fra 2001

Året 2001 bar flere forandringer med sig.

Terrorangrebet på World Trade Center medførte fyringer og nedskæringer i hele luftfartsindustrien - også for SAS.

"SAS' eksistens er ikke truet. Men lige i øjeblikket handler det om at finde ud af, hvor markedet står, når krisen engang er overstået. Vi har en formodning om, at bunden er nået, men der kan ske ting ude i verden, som kan gøre det hele endnu værre," sagde daværende koncernchef Jørgen Lindegaard til Politiken i oktober 2001.

Samme år blev selskabet omdannet til et stort aktieselskab, hvoraf den svenske stat ejer 21,4 pct., den danske og norske har hver 14,3 pct., mens private aktionærer har de sidste 50 pct.

Statsstøtte og spareplaner

De seneste år har SAS-koncernen været igennem flere økonomiske nedture, der har krævet store besparelser.

I 2009 måtte de skandinaviske regeringer således støtte selskabet med 2,1 mia. kr.

Senest har koncernen netop lanceret en omfattende spareplan, der både medfører lønnedgang og fyringer for mange af de ansatte.

Flyselskabet SAS vil effektivisere betydeligt og skabe en helt ny begyndelse for selskabet.

Hovedpunkterne i SAS's redningsplan:
  • Ground handling-virksomhed i Skandinavien sælges fra.
  • SAS flytter administrationen til Sverige.
  • 800 stillinger forsvinder - herunder mange ledere.
  • Outsourcing, effektivisering og frasalg skal nedbringe antallet af ansatte fra 15.000 til 9000.
  • Mange medarbejdere får nye ansættelsesvilkår, blandt andet med nye og færre løntrin.
  • Pensionsordninger ændres.
  • SAS sælger en række aktiver - blandt andet flyselskabet Widerøe i Norge.
  • Bankkreditter forlænges til marts 2015.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Sydbank: Olie og Line i fokus på Mærsk-dag

Hvad er strategien i Mærsk Oil og hvad betyder det kommende 2M-samarbejde.
forsiden lige nu

Virksomheder skal tvinges til at fortælle om hackerangreb

Dansk erhvervsliv er mål for cyberspioner, men ingen kender omfanget.

Ekspert: Rusland er på vej i uføre

Rusland står over for flere års stagnation på grund af EU's sanktioner og krisen i Ukraine.

Boligejere kan få endnu kortere lån

Det ventes, at 20.000 boligejere vil udnytte muligheden ved næste refinansiering.

Analyse: Aarhus og København er ude af krisen

Der bliver længere mellem ledige i København og Aarhus.
EPN

DSB retter ind efter minister

DSB blev opfordret til at ændre beslutningen om at nedlægge "klapsædebilletterne."

Draghi tegnede dystert billede af økonomien

Arbejdsløsheden er uacceptabelt høj, konstaterede chefen for Den Europæiske Centralbank.
Annonce
Annonce
Erhverv
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Minister og erhvervsliv i slagsmål om skrappe regler

Erhvervslivet er helt galt afmarcheret, for Danmark overimplementerer ikke, men har højere ambitioner, mener fødevareminister Dan Jørgensen. Fint, siger landbruget, men så vis, hvad det koster af vækst og arbejdspladser.

Erhvervsanalyse

Konkurrerende økonomiske virkeligheder

Økonomien står ved en skillevej. Men ikke i lang tid endnu. Det bliver enten opsving eller stilstand.

Privatøkonomi
Investorernes dilemma: Hængekøje eller sved på panden?

Kan danske porteføljeforvaltere slå markedet? Bliver passive forvaltere ukampdygtige under kriser? Er verdens største investorsucces, Warren Buffett, bare heldig?

Erhverv & Økonomi
Eksporten snubler i Europa

Danske eksportvirksomheder skal søge hurtigere mod vækstmarkederne, for stilstanden i Europa kan vare længe, lyder det fra eksperter.

City
Alibaba viser ny verdensorden

Den kinesiske internetvirksomhed Alibabas børsnotering i New York i fredags var den tredjestørste nogensinde og har skabt en ny økonomisk akse mellem Kina og Vesten.