*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
mandag 28. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,19-0,49% ned
Obligation
3%-44
100,30-0,42% ned
Valuta
USDUSD 5,55-0,06% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 12.11.2012 kl. 13:53

25 timers flyvetur blev starten på SAS

Flyselskabet kom godt fra start men blev siden ramt af terrorfrygt og finanskrise.

SAS-koncernen lancerede i dag en spareplan, som blev kulminationen på længere tids økonomisk krise.

Men selskabet har også set bedre tider.

SAS begyndte som et konsortium af de nationale luftfartsselskaber i Sverige, Norge og Danmark.

Ideen havde længe været på tegnebrættet, men det var først i 1946 efter Anden Verdenskrig, at samarbejdet blev til virkelighed.

De oprindelige uniformer i 1946. Foto: SAS

Det første SAS-fly lettede d. 17. september 1946, hvor 28 passagerer begav sig ud på en 25 timer lang rejse mod New York.

Opstart med vokseværk

I årene derefter udvidede selskabet sine aktiviteter med flere ruter, flere fly og flere passagerer.

I 1951 overtog SAS alle aktiviteter fra de nationale luftfartselskaber, der blev omdannet til holding-selskaber, og ved sit 20-års jubilæum midt i 1960'ernes højkonjunktur, havde SAS-koncernen 58 fly på 856 destinationer med 27 mio. passagerer.

Kongerækken i SAS
  • Rickard Gustafson: 2011-
  • John S. Dueholm: 2010/11
  • Mats Jansson: 2007-2010
  • Gunnar Reitan: 2006
  • Jørgen Lindegaard: 2001-2006
  • Jan Stenberg: 1994-2001
  • Jan Reinås: 1993-1994
  • Jan Carlzon: 1981-1993
  • Carl-Olov Munkberg: 1978-1981
  • Knut Hagrup: 1969-1978
  • Karl Nilsson: 1962-1969
  • Curt Nicolin: 1961-1962
  • Åke Rusck: 1958-1961
  • Henning Throne-Holst: 1955-1957
  • Per A. Norlin: 1951-1954
  • Per M. Backe: 1949-1951
  • Per A. Norlin: 1946-1948
  • Kilde: SAS

Op igennem 1980'erne og 1990'erne udviklede selskabet også sine produkter til kunderne

I 1981 begyndte SAS at satse på Business Class-konceptet med særlige fordele til forretningsrejsende, og fra 1992 tilbød man også discountbilletter.

Forandringer fra 2001

Året 2001 bar flere forandringer med sig.

Terrorangrebet på World Trade Center medførte fyringer og nedskæringer i hele luftfartsindustrien - også for SAS.

"SAS' eksistens er ikke truet. Men lige i øjeblikket handler det om at finde ud af, hvor markedet står, når krisen engang er overstået. Vi har en formodning om, at bunden er nået, men der kan ske ting ude i verden, som kan gøre det hele endnu værre," sagde daværende koncernchef Jørgen Lindegaard til Politiken i oktober 2001.

Samme år blev selskabet omdannet til et stort aktieselskab, hvoraf den svenske stat ejer 21,4 pct., den danske og norske har hver 14,3 pct., mens private aktionærer har de sidste 50 pct.

Statsstøtte og spareplaner

De seneste år har SAS-koncernen været igennem flere økonomiske nedture, der har krævet store besparelser.

I 2009 måtte de skandinaviske regeringer således støtte selskabet med 2,1 mia. kr.

Senest har koncernen netop lanceret en omfattende spareplan, der både medfører lønnedgang og fyringer for mange af de ansatte.

Flyselskabet SAS vil effektivisere betydeligt og skabe en helt ny begyndelse for selskabet.

Hovedpunkterne i SAS's redningsplan:
  • Ground handling-virksomhed i Skandinavien sælges fra.
  • SAS flytter administrationen til Sverige.
  • 800 stillinger forsvinder - herunder mange ledere.
  • Outsourcing, effektivisering og frasalg skal nedbringe antallet af ansatte fra 15.000 til 9000.
  • Mange medarbejdere får nye ansættelsesvilkår, blandt andet med nye og færre løntrin.
  • Pensionsordninger ændres.
  • SAS sælger en række aktiver - blandt andet flyselskabet Widerøe i Norge.
  • Bankkreditter forlænges til marts 2015.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

TNT Express dykker efter svagt regnskab

TNT Express falder 6,5 pct. til 6,06 euro efter at det hollandske pakkepostselskab har aflagt regnskab for andet kvartal.
forsiden lige nu

Boligejer, snyder du dig selv?

Det er der mindst 55.000 boligejere, der gør, viser en ny opgørelse.

Derfor er momsen ikke lavere på det grønne

Danskerne vil gerne have lavere moms på grønne og sunde fødevarer, men der er forhindringer.

Yukos-aktionærer tilkendt enorm erstatning

Tidligere aktionærer i det nu opløste russiske olieselskab Yukos har fået en erstatning på 277 milliarder kr.

Pensionskunder har grund til at juble

Usædvanlig situation har givet pensionskunderne et lukrativt halvår.

Sårbarhed i populært Apple-program bliver ved med at spøge

En 0-dagssårbarhed i et af Apples programmer rammer brugere af alle operativsystemer.

Coop vil sende fødevarer med posten

Fremover vil Post Danmark levere Irma.dk’s varer for at effektivisere udbringning af varer.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Et supertalent er udklækket i Danmark

Hendes morfar kom til Danmark som gæstearbejder fra Tyrkiet i 1970’erne. Selv vil 24-årige Aysil Sahin være topadvokat, og hun skiller sig allerede ud som en lysende begavelse.

Erhverv & Økonomi

Lego vil blive kidnappet igen

Greenpeace har kidnappet Lego for at nå Shell. Den slags vil legetøjskoncernen opleve igen.

Privatøkonomi
Morfar sørger for, at aktierne ikke går amok

Her er alle de ting, som påvirker dine investeringer, uden at du er klar over det.

Erhverv & Økonomi
Industrien er for pessimistisk

Fremstillingsvirksomhederne er alt for pessimistiske i deres forventninger til de kommende års eksport. Men de får ret i, at det bliver en udfordring at finde de rette folk.