Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 25. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
757,20-0,21% ned
Obligation
3,5%-44
101,85-0,34% ned
Valuta
USDUSD 5,40-0,19% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 18.11.12 kl. 17:38
Flere flyselskaber er gået konkurs i år blandt andet Spanair og Cimber. Foto: AP

Dine rettigheder ved flykonkurs

Hvad kan man gøre, hvis man frygter, at ens flyselskab vil gå konkurs.

Flere danskere har prøvet at blive ramt i forbindelse med, at et flyselskab er gået konkurs.

Alene i år har både Spanair og Cimber Sterling måtte lade livet.

Men hvordan er man som forbruger stillet, hvis ens flyselskab pludselig må dreje nøglen om:

Dækket for en tyver

Har man som rejsende været på den forsigtige side og købt en konkursdækning, skal man henvende sig til rejsearrangøren eller Rejsegarantifonden, hvis uheldet er ude.

Det gælder både, hvis flyselskabet går konkurs, inden man er kommet af sted, og hvis det sker, mens man er ude at rejse.

Konkursforsikringen dækker typisk billetten, hvis flyselskabet går konkurs, inden man skal af sted og udgifter til hjemtransport, hvis man allerede er fløjet ud.

Konkursdækningen koster 20 kr. 34 selskaber tilbyder dækningen herunder SAS og flere andre store selskaber som British Airways, Finnair, Air France, Icelandair og Lufthansa. Se hele listen her.

Uden konkursdækning

I dette tilfælde er pengene som udgangspunkt tabt.

Er man allerede nået frem, så er billetten hjem ubrugelig, og man må selv finde en måde at komme tilbage samt betale for det.

Vær dog opmærksom på, at nogle flyselskaber tilbyder billig hjemtransport til passagerer, der er strandet.

Det er muligt at rette erstatningskrav til konkursboet i forbindelse med udgifter forbundet med en konkurs. Det er dog sjældent, at der kommer noget ud af det.

Kreditkort

Der er dog en ekstra livline.

Har man har købt billetten på flyselskabets hjemmeside og betalt med Visa, MasterCard, Eurocard eller lignende, kan man få sin bank til at søge erstatning.

Er betalingen foregået med Visa/Dankort er det kun en mulighed, hvis det så at sige er Visa-delen af kortet, der er blevet brugt. Altså hvis billetten er købt på en udenlandsk hjemmeside.

Er Dankortet blevet brugt, kan man prøve at gøre sit krav gældende i konkursboet.

En utryg fremtid

Har man købt flybilletter hos et selskab, som man frygter vil gå konkurs i den nærmeste fremtid, har man forskellige muligheder alt efter hvilken type billetter, man ligger inde med.

Der kan ses mere om mulighederne for at afbestille en rejse på det enkelte flyselskabs hjemmeside, men generelt gælder, at jo dyrere flybilletten har været, jo større er sandsynlighed for, at den kan afbestilles.

Pakkerejse

Hvis man har bestilt en pakkerejse, og det valgte flyselskab går konkurs, kan man, modsat hvis flyrejsen er bestilt separat, få hjælp af Rejsegarantifonden.

Usikkerhed er ingen undskyldning

Riccardo Krogh, der er konsulent i Forsikringsoplysningen, oplyser til epn.dk, at man som udgangspunkt ikke kan få refunderet købte billetter, med argumentet om, at der er usikkerhed om luftfartsselskabets fortsatte drift.

Dog har man som kunde mulighed for at rette henvendelse til selskabet og forhøre sig om mulighederne.

"Svaret vil dog typisk være et tilbud om ombooking, og så er man jo lige vidt," fastslår Riccardo Krogh.

 

LÆS OGSÅ Norwegian-kunder er ikke konkursdækket

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Bilisterne svigter Øresundsbroen

Selv de mest pessimistiske prognoser slår ikke til. Tilbagebetalingstid forlænget.
forsiden lige nu

Så ofte gik Skat på kontrol i haver

For første gang afslører Skat, hvordan man bruger en række kontroversielle metoder.

Udlicitering af plejeopgaver skuffer

Det er gået skuffende langsomt og har sine steder skabt store problemer at lægge pleje- og sundhedsopgaver i udbud.

Novozymes skal i år entre nyt grønt marked

I år skal Novozymes bevise, at det kan slå døren ind til markedet for næste generation af grønt brændstof, der skal sikre væksten.

Ups: 110.000 børn fik brev fra Skat

Endnu engang har der været rod i Skats systemer.

Mand skal to år i fængsel i hemmelig sag

En mand i ved Retten i Næstved dømt for svindel til 12 mio. kr., men der er referatforbud i sagen.

Disse biler er bare bedst

Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhvervsanalyse
Apples styrke er også Apples svaghed

Middagsanalyse: It-giganten solgte 44 mio. iPhones i første kvartal og tog endnu en gang fusen på analytikerne. Men hvor mange år kan bjerget eksistere?

Erhverv & Økonomi

Charterdronning vil glæde sig over solskin

Topchef i charterbranchen forlader overraskende topstilling uden at have et andet job på hånden.

Erhverv & Økonomi
Guldet glimter blegt i ældreplejen

En lille skare serviceselskaber kæmper om markedet på over 100 mia. kr. i sundheds- og sociale opgaver. Det begynder at folde sig ud, men det går langsomt.

Erhverv & Økonomi
Facebook er blevet en fin forretning

Det sociale supermedie har næsten tredoblet sit overskud på et år. Alligevel handler det for Mark Zuckerberg om at fortælle, hvad han ikke tjener penge på.

It-bossen
Licenskontrollen kommer!

Licenskontrol koster virksomheder mange millioner. Ikke fordi de snyder med softwarelicenserne, men fordi reglerne er ekstremt omfangsrige og komplicerede.