*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,78-0,11% ned
Obligation
3%-44
100,580,32% op
Valuta
USDUSD 5,540,08% op

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 18.11.2012 kl. 17:38
Flere flyselskaber er gået konkurs i år blandt andet Spanair og Cimber. Foto: AP

Dine rettigheder ved flykonkurs

Hvad kan man gøre, hvis man frygter, at ens flyselskab vil gå konkurs.

Flere danskere har prøvet at blive ramt i forbindelse med, at et flyselskab er gået konkurs.

Alene i år har både Spanair og Cimber Sterling måtte lade livet.

Men hvordan er man som forbruger stillet, hvis ens flyselskab pludselig må dreje nøglen om:

Dækket for en tyver

Har man som rejsende været på den forsigtige side og købt en konkursdækning, skal man henvende sig til rejsearrangøren eller Rejsegarantifonden, hvis uheldet er ude.

Det gælder både, hvis flyselskabet går konkurs, inden man er kommet af sted, og hvis det sker, mens man er ude at rejse.

Konkursforsikringen dækker typisk billetten, hvis flyselskabet går konkurs, inden man skal af sted og udgifter til hjemtransport, hvis man allerede er fløjet ud.

Konkursdækningen koster 20 kr. 34 selskaber tilbyder dækningen herunder SAS og flere andre store selskaber som British Airways, Finnair, Air France, Icelandair og Lufthansa. Se hele listen her.

Uden konkursdækning

I dette tilfælde er pengene som udgangspunkt tabt.

Er man allerede nået frem, så er billetten hjem ubrugelig, og man må selv finde en måde at komme tilbage samt betale for det.

Vær dog opmærksom på, at nogle flyselskaber tilbyder billig hjemtransport til passagerer, der er strandet.

Det er muligt at rette erstatningskrav til konkursboet i forbindelse med udgifter forbundet med en konkurs. Det er dog sjældent, at der kommer noget ud af det.

Kreditkort

Der er dog en ekstra livline.

Har man har købt billetten på flyselskabets hjemmeside og betalt med Visa, MasterCard, Eurocard eller lignende, kan man få sin bank til at søge erstatning.

Er betalingen foregået med Visa/Dankort er det kun en mulighed, hvis det så at sige er Visa-delen af kortet, der er blevet brugt. Altså hvis billetten er købt på en udenlandsk hjemmeside.

Er Dankortet blevet brugt, kan man prøve at gøre sit krav gældende i konkursboet.

En utryg fremtid

Har man købt flybilletter hos et selskab, som man frygter vil gå konkurs i den nærmeste fremtid, har man forskellige muligheder alt efter hvilken type billetter, man ligger inde med.

Der kan ses mere om mulighederne for at afbestille en rejse på det enkelte flyselskabs hjemmeside, men generelt gælder, at jo dyrere flybilletten har været, jo større er sandsynlighed for, at den kan afbestilles.

Pakkerejse

Hvis man har bestilt en pakkerejse, og det valgte flyselskab går konkurs, kan man, modsat hvis flyrejsen er bestilt separat, få hjælp af Rejsegarantifonden.

Usikkerhed er ingen undskyldning

Riccardo Krogh, der er konsulent i Forsikringsoplysningen, oplyser til epn.dk, at man som udgangspunkt ikke kan få refunderet købte billetter, med argumentet om, at der er usikkerhed om luftfartsselskabets fortsatte drift.

Dog har man som kunde mulighed for at rette henvendelse til selskabet og forhøre sig om mulighederne.

"Svaret vil dog typisk være et tilbud om ombooking, og så er man jo lige vidt," fastslår Riccardo Krogh.

 

LÆS OGSÅ Norwegian-kunder er ikke konkursdækket

En del af forklaringen på den dramatiske nedgang i antallet af medarbejdere kan findes i frasalg af datterselskaber, men også skiftende spareplaner i SAS har betydet, at der er blevet færre ansatte:

  • 2004: 32.481 ansatte
  • 2005: 26.825 ansatte
  • 2006: 26.328 ansatte
  • 2007: 20.784 ansatte
  • 2008: 19.636 ansatte
  • 2009: 17.371 ansatte
  • 2010: 15.559 ansatte
  • 2011: 15.142 ansatte
  • 2012: 14.897 ansatte
  • 2013: 14.127 ansatte
  • Efter første halvår 2013/2014: 12.217 ansatte

Kilde: SAS

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Tag på krydstogt på et containerskib

Et af verdens største rederier byder på en noget anderledes rejseoplevelse.
forsiden lige nu

Erhvervslivet advarer mod at lempe regnskabskrav

Folketinget og EU vil hjælpe små virksomheder ved at mindske kravene til deres regnskaber.

Tidligere Metal-boss Georg Poulsen er død

Georg Viggo Poulsen, formand for fagforeningen Dansk Metal i årene 1978-1991, er død.

Tag på krydstogt på et containerskib

Et af verdens største rederier byder på en noget anderledes rejseoplevelse.

Nordea i storudlån til Putins venner

Mens andre banker trækker sig fra Rusland, er der fuld damp på Nordeas russiske udlån til oligark-ejede virksomheder.

Flyselskaber aflyser fortsat afgange til Tel Aviv

Adskillige flyselskaber forsætter med at droppe deres afgange til lufthavnen Ben Gurion i Israel.

Datatilsynet har åbnet sager mod SAS og Rigshospitalet

De to virksomheder skal redegøre for deres håndtering af personfølsomme oplysninger.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Apple er afhængig af iPhone som aldrig før

It-giganten er stadig i stand til at sælge fem iPhones i sekundet.

Erhverv & Økonomi

Vandkongen vil også sælge dansk vand i Kina

Millionæren Allan Feldt er klar til nye erhvervseventyr índen for salg af drikkevarer.

Erhverv & Økonomi
Virksomheder kløjs i regnskabstallene

Revisorer finder fejl i 39 pct. af alle virksomheders regnskabsmateriale.

Erhverv & Økonomi
Reviderede regnskaber er en nødvendig blåstempling

En lempelse af regnskabsreglerne kan hjælpe dårlige virksomheder til at snøre uforsigtige forretningspartnere, mener Dansk Erhverv.