Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
mandag 21. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
739,661,83% op
Obligation
3,5%-44
102,300,17% op
Valuta
USDUSD 5,41-0,01% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 19.11.12 kl. 05:58

Kilde: Meget tæt på SAS-løsning

Forhandlingerne mellem kabinepersonalet og SAS nærmer sig sin afslutning.

De langstrakte forhandlinger mellem SAS-ledelsen og det danske kabinepersonale i CAU er kommet et godt stykke tættere på målet.

"Det er rigtig meget tæt på nu," fortæller en kilde, der er tæt på forløbet, til epn.dk.

Tidligere forlød det, at SAS-formand Fritz Schur havde indtaget forhandlingsbordet. Det oplyste TV 2 News. Det skulle dog ikke være tilfældet. I stedet er det SAS-direktør Flemming Jensen, der repræsenterer luftfartsselskabet.

FTF: Tæt på enighed

Bente Sorgenfrey, formand for FTF, der er hovedorganisationen bag kabinepersonalets forening CAU, er at finde på den anden side af bordet.

"Vi forhandler fortsat her på Kastrup," siger hun til VG Nett og fortsætter:

"Vi er tæt på at være enige."

Forhandler stadig

Mindre meddelsom er SAS.

"Vi forhandler stadig. Det går fremad, og det er egentlig, hvad jeg kan sige," siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen til epn.dk:

Når I frem til en løsning i dag?

"Jeg ved det ikke, men det håber jeg meget," siger hun.

Reddet på målstregen

Aftalen med det danske kabinepersonale er den sidste, der mangler, før en endelig spareplan er landet. Det er det danske kabinepersonale (CAU). Det svenske kabinepersonale og de to norske fagforeninger for kabinepersonale har også sagt ja til aftalen.

Meget tyder altså på, at SAS bliver reddet på målstregen. Det er dog fortsat vigtigt, at man finder en løsning med det danske kabinepersonale, hvis den bebudede spareplan skal lykkes. Det understregede topchef Rickard Gustafson tidligere på dagen.

"Vi mangler kun én forening (CAU, red.) nu. Og den skal vi have med. Det er en forudsætning for, at planen kan gennemføres," sagde han.

"Vi skal nå i mål."

Han ville dog ikke kommentere, hvorfor forhandlingerne mellem SAS-ledelsen og CAU trækker i langdrag.

Piloter viste stort ansvar

Tidligere på natten lykkedes det at nå til enighed med piloterne. Det oplyste flyselskabets danske pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen til epn.dk

"Alle pilotforeninger har indgået aftale med SAS," sagde hun til epn.dk.

Trine Kromann-Mikkelsen siger, at piloterne har vist et stort ansvar ved at indgå en aftale, der stort set lever op til samtlige krav fra SAS.

"Piloterne har strækket sig så langt, som det overhovedet er muligt," siger Jens Lippestad fra pilotforeningen i Norge til Ritzau. Han er forhandlingsleder for SAS-piloterne i de tre skandinaviske lande.

Der forhandles stadig

"Der bliver stadig forhandlet, men det er en forudsætning for den samlede spareplan, at også de kommer i hus," sagde Trine Kromann-Mikkelsen til epn.dk tidligere på morgenen.

Med den nye aftale skulle SAS-piloter komme op på en udnyttelsesgrad svarende til den store rival, Norwegian. Desuden er man blevet enige om en lønnedgang svarende til en månedsløn om året.

Det var den oprindelige plan, at samtlige aftaler skulle være forhandlet på plads ved midnat, natten til søndag. Men forhandlingerne har været så vanskelige, at SAS angiveligt måtte flyve til Stockholm og få en fristforlængelse af de kapitalgivende banker, Nordea og Swedbank.

Angiveligt skulle bankerne have givet SAS en frist til klokken 07.30 mandag morgen for en aftale med de forskellige fagforeninger på plads. Det rapporterede norsk TV2.

Nødvendigt for overlevelse

De forsinkede forhandlinger mellem ledelse og medarbejdere i SAS er et afgørende skridt for at kunne gennemføre den redningsplan, der skal sikre SAS kapital fra bankerne Nordea og Swedbank, samt de statslige ejere Danmark, Sverige og Norge.

I alt skal luftfartsselskabet "skaffe" 5,2 mia. kr. De 2,6 mia. kr. skal findes ved besparelser, og resten skal komme fra blandt andet frasalg af datterselskaberne SAS Ground Handling og flyselskabet Widerøe.

I dag er der 15.000 ansatte i det skandinaviske luftfartsselskab. Spareplanen lægger op til at antallet af medarbejdere skal ned på 9.000. Heraf bliver blandt andet 800 administrative stillinger nedlagt.

SE OGSÅ TV: SAS-topchef: Vi skal nå i mål 

LÆS OGSÅ SAS indstiller tidlige mandagsfly

LÆS OGSÅ Fritz Schur er tilbage i København

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Flypassagerer snydes for milliarder

Flere flyselskaber tolker et sæt EU-regler lige vel kreativt, lyder det fra forbrugerjurist.
forsiden lige nu

Ekspert om euro-afstemning: Det vil være knald eller fald

Der bør gå tre-fire år, før man bør overveje en ny euro-folkeafstemning, siger professor.

Klager over varer kan blive gebyrfælde

Forbrugere skal være opmærksomme på et undersøgelsesgebyr, når de klager over varer.

Amatøren slår de professionelle

Ny social aktiehandelsplatform lader dig aflure konkurrenternes handler. Heine Andersen er med.

Danske firmaer strutter af sundhed

Kreditværdigheden i erhvervslivet er nu højere end i flere år.

Barbies moder lider

Det var skidt over hele linjen, da selskabet bag Barbie-dukken leverede regnskab.

Google på vej med lavine af kontaktlinseopfindelser

Internetgigant søger om patent på en lang række idéer til intelligente kontaktlinser.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Noget var helt galt

Fiskefabrikken var 15 point bagud og dømt til nedrykning. Nu tjener firmaet penge på fisk, der overrasker.

Privatøkonomi

Det er surrealistisk at høre en mand tælle sine gevinster i luksussportsvogne

Han blev milliardær på nogle måneder og har lavet de bedste investeringer ved at gå mod flokken. I dag tager Lars Tvede dog færre chancer.

Erhverv & Økonomi
Ingeniør-optimisme kan give mangel på fagfolk

De jyske og de mindre rådgivende ingeniører forventer at skulle ansætte flere folk allerede i år. Det kan give stor mangel på ingeniører.

Erhverv & Økonomi
Landmand dropper økologien og satser på vækst

Et stigende antal økologiske mælkeproducenter skifter til konventionel drift. Lars Bonde er en af dem.