*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 2. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
796,760,13% op
Obligation
3%-47
101,420,07% op
Valuta
USDUSD 5,680,14% op

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 18.11.2012 kl. 20:44

En ny dag for SAS?

OPDATERET 19.11.2012 KL. 04:19

Flere fagforeninger har indgået aftaler med SAS. Aflyste afgange mandag morgen.

Det kan være skæbnens ironi. Det luftfartsselskab, der i flere år er blevet kåret til verdens mest punktlige er mange timer forsinket med den opgave, der måske har været den vigtigste i selskabets mere en 65 års levetid.

Da søndag blev til mandag skulle der ligge en aftale mellem SAS’ ledelse og medarbejdere klar. En plan, der vil være en afgørende brik i det spareprogram, som selskabet skal gennemføre, hvis det vil opnå kredit i bankerne Nordea og Swedbank samt hos de nordiske stater Danmark, Sverige og Norge. En kredit, der er livsvigtig, hvis SAS skal overleve.

De fleste er vel bare lettede over, at der sker noget, og at man har en arbejdsplads
Anneli Nyberg, lederen af det norske kabinepersonale, SNK

Sådan er det ikke gået. Kl. 00:00 forhandlede piloterne og kabinepersonalet stadig. Små gennembrud er det dog blevet til. En af de fagforeninger, der organiserer det norske kabinepersonale, SAS Norge Kabinforening (SNK), har indgået en aftale med SAS.

"Nogen må tage ansvar og være først ude," siger Anneli Nyberg, talsmand for fagforeningen.
Men hun jubler ikke over aftalen.

Tidligt mandag morgen siger en pressetalsmand for det svenske kabinepersonale (Unionen) til nyhedsbureauet TT, at også de har indgået en aftale med SAS.

Unionen omfatter omkring 600 medarbejdere.

"Det har været en svær beslutning," udtaler formand Cecilia Fahlberg i en pressemeddelelse.

Kl. 05:43 skriver norske e24, at de har modtaget en sms fra de norske piloter: Også de har indgået en aftale.

Intet er afgjort

Men SAS mangler stadig at blive enige med fire fagforbund, herunder de danske. Selskabet gentager gang på gang, at forhandlingerne er intense. Og sent på natten blev bissen skruet en anelse på:

Koncerndirektør i SAS, Flemming Jensen opfordrer alle forhandlere til at se alvoren i situationen:

"Vi forhandler med fuld intensitet, og vi må bede foreningerne udvise det ansvar som er nødvendigt, så vi kan få lukket aftalerne," siger Flemming Jensen til DR.

Dramaet er med andre ord totalt tidligt mandag morgen ved SAS’ kontorer i Københavns Lufthavn.

Piloternes sidste udspil
  • De nordiske pilotforeninger er gået med til at skære omkostningerne på løn- og arbejdstid ned med samlet 25 procent. Piloterne skal i gennemsnit gå 10 procent ned i løn, mens produktiviteten sættes i vejret med 15 procent.
  • Piloterne overgår til en præmiebaseret pensionsordning, og den tidligere ordning - svarende til tjenestemandspension - lukkes på en ordentlig måde.
  • Lønningerne er på niveau med konkurrenten, Norwegian Air, og på produktionsområdet kommer SAS piloterne op på 190 arbejdsdage om året. Til sammenligning har Norwegian 177 arbejdsdage.

Søndag aften præsenterede piloterne et udspil, de kaldte "det sidste." I løbet af søndagen var to andre spareforslag blevet afvist af ledelsen, og sådan gik det også med det tredje, forholdvis vidtgående forslag.

Afgange aflyst

SAS har aflyst en række af de tidlige morgenafgange. Turen fra København til Helsinki kl. 06:25 bliver blandt andet ikke gennemført.

Afgangen fra Oslo til Stockholm kl. 7 kommer heller ikke af sted. Flyet fra Helsinki til København 09.30 meldes også blevet aflyst.

SAS siger, at aflysningerne ikke har sammenhæng med de igangværende forhandlinger, men forklarer dem med ”mandskabsmangel”.

Står du og skal ud at flyve med SAS mandag, lyder opfordringen fra SAS stadig, at man bør møde op i lufthavnen som normalt. SAS regner indtil videre med at gennemføre alle flyvningerne som normalt. Dog er den tidlige afgang kl. 06:25 fra København til Helsinki aflyst, oplyser SAS.

Aftenposten skriver, at SAS forklarer aflysningerne af de tidlige afgange med "mandskabsmangel".

Er du tvivl om, hvordan du skal forholde dig, hvis du har købt billetter til et skrantende selskab, er der svar at hente her:

LÆS OGSÅ Dine rettigheder ved flykonkurs

Schur fløj til Stockholm

Årsagen til, at der ikke blev trukket en definitiv streg i sandet ved midnat, som ellers var den skelsættende deadline, SAS hidtil har kaldt for altafgørende, skyldes formentligt, at bl.a. bestyrelsesformad Fritz Schur tidligt søndag aften tog flyveren til Stockholm. Formentligt for at orientere de kreditgivende banker om status på forhandlingerne i København. Og formentligt for at købe mere tid til at forhandle.

Det er dog ikke oplysninger, som SAS har villet bekræfte i løbet af natten.

Lille tilløb til et stort skridt

De igangværende og altså forsinkede forhandlinger mellem ledelse og medarbejdere i SAS er et afgørende skridt for at kunne gennemføre den redningsplan, der skal sikre SAS kapital fra bankerne Nordea og Swedbank, samt de statslige ejere Danmark, Sverige og Norge.

I alt skal luftfartsselskabet "skaffe" 5,2 mia. kr. De 2,6 mia. kr. skal findes ved besparelser, og resten skal komme fra blandt andet frasalg af datterselskaberne SAS Ground Handling og flyselskabet Widerøe.

I dag er der 15.000 ansatte i det skandinaviske luftfartsselskab. Spareplanen lægger op til at antallet af medarbejdere skal ned på 9.000. Heraf bliver blandt andet 800 administrative stillinger nedlagt.

Zzz på de sociale medier

Og mens de så sidder der og forhandler, så tager SAS nu en pause fra såvel Facebook som twitter:

"Kære venner

Facebook-teamet tager nu hjem og får en gang velfortjent søvn. Der forhandles stadig. Vi ses i morgen tidlig," lyder natten sene besked til de mange brugere, der har benyttet SAS Facebook-side til at søge oplysninger, komme med opmuntrende kommentarer eller hitte rede i, hvordan de er stillet, hvis selskabet ikke kan fortsætte.

David Tarp skriver: "Krydser fingre SAS - I skal klare den !!!"

Stefan Bergström: "SAS er et af verdens bedste luftfartsselskaber, men sandsynligvis med for høje lønninger (specielt i Danmark, som har strejket sig til for høje lønninger)."

Også på twitter har SAS nu sagt godnat.

 

 

En del af forklaringen på den dramatiske nedgang i antallet af medarbejdere kan findes i frasalg af datterselskaber, men også skiftende spareplaner i SAS har betydet, at der er blevet færre ansatte:

  • 2004: 32.481 ansatte
  • 2005: 26.825 ansatte
  • 2006: 26.328 ansatte
  • 2007: 20.784 ansatte
  • 2008: 19.636 ansatte
  • 2009: 17.371 ansatte
  • 2010: 15.559 ansatte
  • 2011: 15.142 ansatte
  • 2012: 14.897 ansatte
  • 2013: 14.127 ansatte
  • Efter første halvår 2013/2014: 12.217 ansatte

Kilde: SAS

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Air France stiger efter udsigt til mindre tab

Tabene på de indenlandske flyvninger bliver tilsyneladende halvt så stort som ventet.
forsiden lige nu

Økonom: Østergaard skal ændre blåøjet vækstskøn

Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard (R) bør sende regeringens regnedrenge retur til regnemaskinen.

Stort indkomsthop til danskerne

Børnefamiliernes disponible indkomst er vokset med mere end 50 pct. over 10 år.

Konkurrent overtager københavnsk familiebageri

Igennem mere end 70 år har bageriet Trianon været ejet af stifterens familie.

"Made in Denmark" er købt i Kina

Danske varer afsættes i dag i mere end 200 lande, men Europa er stadig hovedmarkedet.

"Jeg havde ingen idé om, hvad jeg skulle foretage mig"

Alt kørte tilsyneladende, da Lasse Chor, åbnede sin virksomhed. Der var bare et lille problem.

"Alle, der køber et kopimøbel, er tyve"

Direktøren for Fredericia Furniture mener, det er hæleri at købe lovlige kopier.
Annonce
Annonce
Erhverv
  • Historien bag sidste uges nyhedsbaskere

    Middagsanalyse: Det var et par vigtige sandheder om den danske økonomi, som gik fuldstændigt tabt under sidste uges lidt tumultagtige begivenheder herhjemme.

    DSB-chef blev træt af brok

    DSB’s topchef, Jesper Lok, fik på rekordtid gjort det statsejede selskab profitabelt, men det gjorde den tidligere Mærsk-mand særdeles upopulær og førte til hans exit efter godt to år på posten.

    Hedder Europas redning TLTRO?

    ECB gør sig parat til at pumpe billioner af kroner ind i europæisk økonomi via lån målrettet små og mellemstore virksomheder. Ingen ved, om det vil have den ønskede effekt.

    Japan, Sydkorea og ældrebyrdens krokodillegab

    To af Asiens største økonomier, Japan og Sydkorea, trues af barnløshed og en gigantisk ældrebyrde. Salget af bleer til voksne vil i år overstige salget af bleer til babyer.

TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
DSB-chef blev træt af brok

DSB’s topchef, Jesper Lok, fik på rekordtid gjort det statsejede selskab profitabelt, men det gjorde den tidligere Mærsk-mand særdeles upopulær og førte til hans exit efter godt to år på posten.

Erhvervsanalyse

Historien bag sidste uges nyhedsbaskere

Middagsanalyse: Det var et par vigtige sandheder om den danske økonomi, som gik fuldstændigt tabt under sidste uges lidt tumultagtige begivenheder herhjemme.

Erhverv & Økonomi
Hedder Europas redning TLTRO?

ECB gør sig parat til at pumpe billioner af kroner ind i europæisk økonomi via lån målrettet små og mellemstore virksomheder. Ingen ved, om det vil have den ønskede effekt.

Erhverv & Økonomi
Japan, Sydkorea og ældrebyrdens krokodillegab

To af Asiens største økonomier, Japan og Sydkorea, trues af barnløshed og en gigantisk ældrebyrde. Salget af bleer til voksne vil i år overstige salget af bleer til babyer.