*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
mandag 28. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,37-0,46% ned
Obligation
3%-44
100,32-0,40% ned
Valuta
USDUSD 5,55-0,06% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 18.11.2012 kl. 21:24
Københavns Lufthavn søndag aften. Foto: Joachim Adrian/Polfoto

Kunderne håber på SAS' overlevelse til det sidste

Kunderne hepper på SAS til det sidste - ikke mindst dem, der har købt billetter med selskabet.

- Kom så SAS, hold ud! Vi vil flyve til Thailand med dig. Vær sød at overleve!

Sådan lyder det fra svenske Tanja Dolphin på SAS' Facebook-side. Det strømmer ind med kommentarer på siden i de sidste timer op til deadline for forhandlingerne om selskabets fremtid.

Ikke mindst fra kunder, der risikerer at brænde inde med værdiløse SAS-billetter, hvis selskabet går konkurs. Eller som frygter for deres opsparede bonuspoint.

- Skal jeg tage af sted til lufthavnen klokken seks i morgen tidlig? Eller kontakte mit kreditkort forsikringsselskab, spørger engelske Daniel Adams på hjemmesiden.

Et selskab der vækker følelser

Men der er ingen aftaler er på plads endnu - tak for tålmodigheden, lyder svaret fra SAS.

Mange af kommentarerne fra Facebook-brugerne ønsker selskabet og medarbejderne held og lykke - ikke mindst af nostalgiske årsager.

- Bliver faktisk berørt af den krise SAS er i. Var i praktik hos SAS som flymekaniker i 1991, skriver danske "Jensen Sebastian".

- Kan sige, det er en helt speciel kulttur som Danmark, Norge og Sverige mister, tilføjer han.

Møder også kritik

Men det er ikke kun positive tilkendegivelser, der strømmer fra Facebook-brugerne. Også kritiske røster blander sig i koret.

- Så længe Kastrup er den vigtigste base, så der er ingen grund til, at nordmændene vælger SAS over et andet selskab. Mellemlandinger er der alligevel. Håber du overlever, men så længe vi ikke har direkte fly fra Oslo, så jeg vælger Norwegian, skriver norske Tobias Stilling.

Og det er ikke alle, der vil savne det skandinaviske flyselskab, hvis søndagens forhandlinger går i vasken.

- Jøsses, hvor danskerne skal være nervøse nu. Vi stockholmere vil dog ikke begræde, hvis SAS går under. Arlanda tjener nok i længden, selvom SAS er tabt. Selskabet tænker jo kun på Kastrup, skriver svenske Pontus Öberg.

Ritzau

En del af forklaringen på den dramatiske nedgang i antallet af medarbejdere kan findes i frasalg af datterselskaber, men også skiftende spareplaner i SAS har betydet, at der er blevet færre ansatte:

  • 2004: 32.481 ansatte
  • 2005: 26.825 ansatte
  • 2006: 26.328 ansatte
  • 2007: 20.784 ansatte
  • 2008: 19.636 ansatte
  • 2009: 17.371 ansatte
  • 2010: 15.559 ansatte
  • 2011: 15.142 ansatte
  • 2012: 14.897 ansatte
  • 2013: 14.127 ansatte
  • Efter første halvår 2013/2014: 12.217 ansatte

Kilde: SAS

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Flere virksomheder får fineste stempel

Kreditværdigheden stiger i virksomhederne, men en række brancher oplever fald.
forsiden lige nu

Det sku' vær' så skidt, og så' det faktisk godt

Danske BNP-tal forvrænger billedet af den økonomiske nedtur, mener Sydbank.

Små mobilmaster kan være mål for angreb

Minibasestationer kan være en sikkerhedsrisiko.

5 nyttige tips til din iPhone

Se hvordan du forlænger batterilevetiden og gør lydløs-funktionen smartere.

Boligejer, snyder du dig selv?

Det er der mindst 55.000 boligejere, der gør, viser en ny opgørelse.

Lloyds indgår forlig på 370 mio. dollars

Banken betaler bøde for sin del i skandalen om manipulation med Libor-renten.

Udskældt boliglån sender realkreditlån på historisk nedtur

Jyske Bank har succes med nyt lån. Det undrer ekspert, der kalder det en sekundavare.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Et supertalent er udklækket i Danmark

Hendes morfar kom til Danmark som gæstearbejder fra Tyrkiet i 1970’erne. Selv vil 24-årige Aysil Sahin være topadvokat, og hun skiller sig allerede ud som en lysende begavelse.

Erhverv & Økonomi

Lego vil blive kidnappet igen

Greenpeace har kidnappet Lego for at nå Shell. Den slags vil legetøjskoncernen opleve igen.

Privatøkonomi
Morfar sørger for, at aktierne ikke går amok

Her er alle de ting, som påvirker dine investeringer, uden at du er klar over det.

Erhverv & Økonomi
Industrien er for pessimistisk

Fremstillingsvirksomhederne er alt for pessimistiske i deres forventninger til de kommende års eksport. Men de får ret i, at det bliver en udfordring at finde de rette folk.