*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

torsdag 21. august 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
796,52-0,11% ned
Obligation
3%-47
100,05-0,20% ned
Valuta
USDUSD 5,610,08% op

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 18.11.2012 kl. 21:24
Københavns Lufthavn søndag aften. Foto: Joachim Adrian/Polfoto

Kunderne håber på SAS' overlevelse til det sidste

Kunderne hepper på SAS til det sidste - ikke mindst dem, der har købt billetter med selskabet.

- Kom så SAS, hold ud! Vi vil flyve til Thailand med dig. Vær sød at overleve!

Sådan lyder det fra svenske Tanja Dolphin på SAS' Facebook-side. Det strømmer ind med kommentarer på siden i de sidste timer op til deadline for forhandlingerne om selskabets fremtid.

Ikke mindst fra kunder, der risikerer at brænde inde med værdiløse SAS-billetter, hvis selskabet går konkurs. Eller som frygter for deres opsparede bonuspoint.

- Skal jeg tage af sted til lufthavnen klokken seks i morgen tidlig? Eller kontakte mit kreditkort forsikringsselskab, spørger engelske Daniel Adams på hjemmesiden.

Et selskab der vækker følelser

Men der er ingen aftaler er på plads endnu - tak for tålmodigheden, lyder svaret fra SAS.

Mange af kommentarerne fra Facebook-brugerne ønsker selskabet og medarbejderne held og lykke - ikke mindst af nostalgiske årsager.

- Bliver faktisk berørt af den krise SAS er i. Var i praktik hos SAS som flymekaniker i 1991, skriver danske "Jensen Sebastian".

- Kan sige, det er en helt speciel kulttur som Danmark, Norge og Sverige mister, tilføjer han.

Møder også kritik

Men det er ikke kun positive tilkendegivelser, der strømmer fra Facebook-brugerne. Også kritiske røster blander sig i koret.

- Så længe Kastrup er den vigtigste base, så der er ingen grund til, at nordmændene vælger SAS over et andet selskab. Mellemlandinger er der alligevel. Håber du overlever, men så længe vi ikke har direkte fly fra Oslo, så jeg vælger Norwegian, skriver norske Tobias Stilling.

Og det er ikke alle, der vil savne det skandinaviske flyselskab, hvis søndagens forhandlinger går i vasken.

- Jøsses, hvor danskerne skal være nervøse nu. Vi stockholmere vil dog ikke begræde, hvis SAS går under. Arlanda tjener nok i længden, selvom SAS er tabt. Selskabet tænker jo kun på Kastrup, skriver svenske Pontus Öberg.

Ritzau

En del af forklaringen på den dramatiske nedgang i antallet af medarbejdere kan findes i frasalg af datterselskaber, men også skiftende spareplaner i SAS har betydet, at der er blevet færre ansatte:

  • 2004: 32.481 ansatte
  • 2005: 26.825 ansatte
  • 2006: 26.328 ansatte
  • 2007: 20.784 ansatte
  • 2008: 19.636 ansatte
  • 2009: 17.371 ansatte
  • 2010: 15.559 ansatte
  • 2011: 15.142 ansatte
  • 2012: 14.897 ansatte
  • 2013: 14.127 ansatte
  • Efter første halvår 2013/2014: 12.217 ansatte

Kilde: SAS

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Danske taxier frygter stærk "kvælerslange"

Taxi-appen Uber har bidt sig fast i Tyskland, og med masser af penge på bagsædet kan den snart sno sig ind i Danmark.
forsiden lige nu

Populært boliglån reddet af nødløsning

Hvad gør man, når halvdelen af butikkerne ikke har en populær vare på hylderne?

Eplehuset lukker i Danmark

Eplehuset lukker i Danmark. Butikkerne skifter navn til Humac, som er den nye ejer.

Mange virksomheder er sluppet for skattekontrol

Selskaber med mindre transfer pricing-transaktioner har stort set kunnet undgå kontrol af Skat.

Nye hjemmesider presser priserne

Forbrugerne kan nu få flere tilbud på en gang, og det giver bedre priser.

Unges gæld er eksploderet

Nye tal viser, at unges forbrugsgæld er vokset over 50 pct. det seneste år.

USA

Talen, der kan blive guld værd

Alverdens økonomer har i disse dage vendt øjnene mod den amerikanske delstat Wyoming.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Klog kineser må stadig ikke arbejde

Husker du Yuying Zhang og de andre højtuddannede, som gerne ville arbejde i Danmark, men ikke kunne få lov? De ryster på hovedet over den seneste politiske debat.

Erhvervsanalyse

Hvad pokker er der galt med olien?

Middagsanalyse: Oliepriserne falder, hvor de under indtryk af de internationale kriser burde stige. Hvad sker der?

Erhverv & Økonomi
Små firmaer tør ikke klage

De mindre virksomheder afholder sig fra at klage over dårlige udbud.

Erhverv & Økonomi
Ryanair vil kapre forretningsrejsende

Det irske lavprisselskab går målrettet efter lukrative erhvervskunder.