*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
809,880,63% op
Obligation
3%-44
100,580,00% op
Valuta
USDUSD 5,54-0,03% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 18.11.2012 kl. 21:24
Københavns Lufthavn søndag aften. Foto: Joachim Adrian/Polfoto

Kunderne håber på SAS' overlevelse til det sidste

Kunderne hepper på SAS til det sidste - ikke mindst dem, der har købt billetter med selskabet.

- Kom så SAS, hold ud! Vi vil flyve til Thailand med dig. Vær sød at overleve!

Sådan lyder det fra svenske Tanja Dolphin på SAS' Facebook-side. Det strømmer ind med kommentarer på siden i de sidste timer op til deadline for forhandlingerne om selskabets fremtid.

Ikke mindst fra kunder, der risikerer at brænde inde med værdiløse SAS-billetter, hvis selskabet går konkurs. Eller som frygter for deres opsparede bonuspoint.

- Skal jeg tage af sted til lufthavnen klokken seks i morgen tidlig? Eller kontakte mit kreditkort forsikringsselskab, spørger engelske Daniel Adams på hjemmesiden.

Et selskab der vækker følelser

Men der er ingen aftaler er på plads endnu - tak for tålmodigheden, lyder svaret fra SAS.

Mange af kommentarerne fra Facebook-brugerne ønsker selskabet og medarbejderne held og lykke - ikke mindst af nostalgiske årsager.

- Bliver faktisk berørt af den krise SAS er i. Var i praktik hos SAS som flymekaniker i 1991, skriver danske "Jensen Sebastian".

- Kan sige, det er en helt speciel kulttur som Danmark, Norge og Sverige mister, tilføjer han.

Møder også kritik

Men det er ikke kun positive tilkendegivelser, der strømmer fra Facebook-brugerne. Også kritiske røster blander sig i koret.

- Så længe Kastrup er den vigtigste base, så der er ingen grund til, at nordmændene vælger SAS over et andet selskab. Mellemlandinger er der alligevel. Håber du overlever, men så længe vi ikke har direkte fly fra Oslo, så jeg vælger Norwegian, skriver norske Tobias Stilling.

Og det er ikke alle, der vil savne det skandinaviske flyselskab, hvis søndagens forhandlinger går i vasken.

- Jøsses, hvor danskerne skal være nervøse nu. Vi stockholmere vil dog ikke begræde, hvis SAS går under. Arlanda tjener nok i længden, selvom SAS er tabt. Selskabet tænker jo kun på Kastrup, skriver svenske Pontus Öberg.

Ritzau

En del af forklaringen på den dramatiske nedgang i antallet af medarbejdere kan findes i frasalg af datterselskaber, men også skiftende spareplaner i SAS har betydet, at der er blevet færre ansatte:

  • 2004: 32.481 ansatte
  • 2005: 26.825 ansatte
  • 2006: 26.328 ansatte
  • 2007: 20.784 ansatte
  • 2008: 19.636 ansatte
  • 2009: 17.371 ansatte
  • 2010: 15.559 ansatte
  • 2011: 15.142 ansatte
  • 2012: 14.897 ansatte
  • 2013: 14.127 ansatte
  • Efter første halvår 2013/2014: 12.217 ansatte

Kilde: SAS

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

SAS på tæerne efter norsk terrortrussel

Sikkerhedsgruppe arbejder på at finde ud, hvordan SAS skal reagere på terrortrussel.
forsiden lige nu

Uro er en fordel for Nordea i Rusland

Nordea-chef i Rusland siger direkte, at krisen i Ukraine har givet banken en fordel.

Danske Bank savner glade kunder

Banken indrømmer, at kunderne langt fra er tilfredse.

SAS på tæerne efter norsk terrortrussel

Sikkerhedsgruppe arbejder på at finde ud, hvordan SAS skal reagere på terrortrussel.

Ryanairs personale skal betale dansk skat

Skatteministeriet vil bekæmpe social dumping i en ny skatteaftale med Irland.

Microsoft slår alle styresystemer sammen

Windows 9 vil tilsyneladende fungere på tværs af alle platforme.

Ford har kørt forventningerne bagud

Den store amerikanske bilproducent Ford kom bedre ud af andet kvartal, end der på forhånd var ventet i markedet.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Den amerikanske forbruger trækker global vækst ned

Meget har ændret sig for amerikanerne, der bruger en mindre andel af den disponible indkomst på forbrug end tidligere. Det koster vækst og arbejdspladser i både Danmark og Europa.

Erhverv & Økonomi

Nu vil vandkongen sælge dansk vand i Kina

To gange har han tjent millioner på at sælge virksomheder, som producerer kildevand. Alligevel er Allan Feldt langt fra færdig i branchen.

Erhverv & Økonomi
Europa skal spare 30 pct. på energien

EU-Kommissionen kaster energisparemål ind i slåskampen om klimapakke. Resultatet er afgørende for Danmark.

Erhverv & Økonomi
For Jonas er intet umuligt - alt kan lade sig gøre

Supertalenter: Farens utallige spørgsmål har sendt Jonas Moll på en livslang rejse efter svar. Lige nu især på, hvordan computerteknologi kan give hjertepatienter et bedre liv.

Udefra
Det gælder om at blive født på det rigtige tidspunkt

Fødselstidspunktet er afgørende for, hvilken livsindkomst man får, ligesom det har indflydelse på risikoen for at blive ramt af arbejdsløshed eller alvorlig sygdom.