Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
754,50-0,57% ned
Obligation
3,5%-44
101,85-0,34% ned
Valuta
USDUSD 5,40-0,02% ned

Transport - i samarbejde med

shippingwatch.dk
Luftfart 19.11.12 kl. 02:05
Foto: Bo Svane

Så meget tjente SAS-ansatte

SAS har årligt lønudgifter på omkring 11 mia. kr.

  • Fratrukket pension tjener hver ansat i luftfartsselskabet SAS 51.074 svenske kroner om måneden. Udregningen, der er lavet af den svenske avis Dagens Industri, omfatter ikke ledelsen i det økonomisk hårdt pressede selskab.
  • Beløbet svarer til 43.925 danske kroner eller en årsløn på godt 527.000 inklusiv feriepenge. Beregningen er lavet på grundlag af tal fra årsberetningen.
  • Mange i SAS langt mindre end gennemsnitsbeløbet, blandt andet de ansatte i lufthavnene og mange tjener væsentligt mere. Blandt andet piloterne.
  • Natten til mandag forhandler ledelsen fortsat med de forskellige faggrupper om en aftale, der skal forhindre en konkurs. Ledelsens udspil indebærer længere arbejdstid kombineret med nedsættelser af lønningerne.
  • SAS havde i 2011 et underskud på knap 1,5 milliarder kroner. Den største udgiftspost var imidlertid ikke lønninger, som udgjorde godt 11 milliarder kroner, men "øvrige driftsomkostninger", hvor især flybrændstof vejer tungt.
  • Ledelsen i SAS kræver, at de ansatte går 15 procent ned i løn. Men spørgsmålet er, om det er tilstrækkeligt til at gøre SAS lønsomt igen.
  • Ifølge Jacob Wallenberg, næstformand i bestyrelsen for SAS, skal omkostningerne ned på samme leje som hos konkurrenterne Norwegian, Easyjet og Ryanair. Sker det ikke, vil SAS ophøre med at eksistere ifølge Dagens Industri.
  • SAS har cirka 15.000 ansatte. Antallet ventes at blive reduceret med omkring 6000 i forbindelse med frasalg af datterselskaber.
Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Transport
Tophistorie

Bilisterne svigter Øresundsbroen

Selv de mest pessimistiske prognoser slår ikke til. Tilbagebetalingstid forlænget.
forsiden lige nu

Ups: 110.000 børn fik brev fra Skat

Endnu engang har der været rod i Skats systemer.

Disse biler er bare bedst

Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice.

Danmark rutsjer ned på rangliste

Danmark klarer sig dårligere end vores nordiske naboer i brug af it. Og det er skidt, mener It-Branchen.

Varme tyske vinde kommer til Danmark

Den tyske økonomi er på vej frem og lader sig ikke stoppe af krisen i Ukraine.

Dyr gammel traver bringer Apple mod strømmen

Pc-salget fortsætter med at styrtdykke. Men hos Apple går det anderledes.

F1-lånets popularitet i frit fald

Til gengæld er der dødt løb mellem F3-F5-lånene og de fastforrentede lån.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Lang vej igen efter tøjkatastrofe

Et år efter, at den store tøjfabrik Rana Plaza styrtede sammen og dræbte mindst 1.134, er arbejdsforholdene for de bangladeshiske tekstilarbejdere langt fra gode nok.

Erhvervsanalyse

Apples styrke er også Apples svaghed

Middagsanalyse: It-giganten solgte 44 mio. iPhones i første kvartal og tog endnu en gang fusen på analytikerne. Men hvor mange år kan bjerget eksistere?

Erhverv & Økonomi
Bitcoin – for liberalister, anarkister og nørder

Det er en valuta, der er omgærdet af skæg og blå briller, men som også er et opgør med det centralbankstyrede pengesystem, vi kender. Trods sager om hvidvask og børskrak spirer firmaer frem i hobetal omkring den nye valuta, bitcoin, der næppe forsvinder igen.

Erhverv & Økonomi
»Heldigvis erkendte vi den brændende platform i tide«

Den digitale udvikling tvang et Aarhus-selskab ud i en ny forretning – nu er den en globalt førende it-virksomhed.

It-bossen
Licenskontrollen kommer!

Licenskontrol koster virksomheder mange millioner. Ikke fordi de snyder med softwarelicenserne, men fordi reglerne er ekstremt omfangsrige og komplicerede.