Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
758,97-0,10% ned
Obligation
3,5%-44
101,78-0,22% ned
Valuta
USDUSD 5,39-0,36% ned
Turisme & Fritid 04.02.13 kl. 06:54
Datingshowet "Dagens Mand" på TV 2 har Pelle Hvenegaard som vært. Uanset om det er mænd, der søger kvinder eller mænd. Foto: Jakob Mydtskov/TV 2

Dagens homomand sælger Danmark i Kina

Når kineserne vil søge oplysninger om Danmark på internettet, er resultatet noget overraskende.

De kinesiske internet er et helt andet end det, vi bruger, og det er om muligt endnu mere ustyrligt end vores. Når man for eksempel søger på 'Danmark' på YouKu - kinesernes svar på YouTube - er den suverænt mest sete film et afsnit af TV 2-serien 'Dagens mand' med homoseksuelle gæster, som en Youku-bruger har forsynet med kinesiske undertekster.

Det viser den kortlægning af det kinesiske internet, som Wonderful Copenhagen har foretaget sammen med søsterorganisationer i Sverige og Finland, skriver Politiken mandag.

Danmark, hvor er du?

Formålet var at finde ud af, hvordan det står til med synligheden af det, som København og andre skandinaviske turistdestinationer kan tilbyde.

»Sagt lidt underspillet er der plads til forbedringer. Sagt ligeud kom det voldsomt bag på os, at vi er så lidt synlige«, siger Peter Rømer Hansen, vicepræsident i Wonderful Copenhagen, til Politiken.

Kineserne drager i stærkt stigende omfang til Europa. Det har også København glæde af. Turisttallet steg med mere end 20 procent i 2011 og cirka 35 procent i 2012 til over 100.000. Men i forhold til mange andre europæiske byer halter vi bagud, og derfor forsøger de skandinaviske turistorganisationer i disse år at skaffe en større bid af den kinesiske kage.

Et af de væsentligste midler er øget synlighed på nettet.

Usynlig

Der var i fjor cirka 540 millioner kinesiske internetbrugere, og de bruger det i stigende grad til at researche angående deres rejsedrømme. Men her finder de ikke ret meget. Kinas svar på søgemaskinen Google, Baidu, har ingen skandinaviske rejsemål i sine top 50-destinationer, og vi optræder også sjældent på rejsesites, rejsebureauers hjemmesider og i de sociale medier.

Den nye kortlægning sammenligner ligefrem de skandinaviske landes nuværende forsøg på netmarkedsføring over for kineserne med at tale i telefon, uden at der er nogen i den anden ende. Wonderful Copenhagen & co. har derfor som mål, at mere relevant materiale om de skandinaviske byer popper op, når kineserne søger på 'Danmark'.

Der skal i højere grad krydshenvises fra det kinesiske materiale, der nævner København eller Skandinavien - for eksempel er der i øjeblikket et meget populært pophit på YouKu med titlen 'Eventyr i København'.

Kedelig dansk fremgangsmåde

Wonderful Copenhagen vil meget gerne samarbejde med kinesiske webbureauer, som kan hjælpe med at udarbejde materialet, så det har relevans for kineserne - for også på dette område er deres smag vidt forskellig fra vores.

»Turistfilm, som vi synes er appellerende, finder de måske kedelige. Så vi skal nok til at strække vores enkle, rene design og billedsprog, så det kommer til at minde mere om deres - selv om Kinas internet set med vores skandinaviske øjne mere ligner en tilbudsavis med fuldt knald på«, siger Peter Rømer til Politiken.

Kilde: Politiken
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Turisme & Fritid
Tophistorie

Tyske turister: ”Auf Wiedersehen, Dänemark”

Færre tyskere lejede et dansk sommerhus i 2013.
forsiden lige nu

Danske investorer flygter fra obligationer

Stejle rentefald lokker private væk fra obligationer og over i investeringsforeninger.

Tyske turister: ”Auf Wiedersehen, Dänemark”

Færre tyskere lejede et dansk sommerhus i 2013.

Jyske Bank betaler fuld erstatning

To private investorer vinder opgør med Jyske Bank, der betaler fuld erstatning i hedge-sag.

»Cheferne skal bringes ud af komfortzonen«

Rådgivere melder om fortsat travlhed med at bistå kriseramte danske selskaber.

"Der skal noget til at trække kunder ud i klitterne"

Vestjyske Ringkjøbing Landbobank har skruet op for ambitionerne og bliver belønnet.

Mols-Linien kan vende seks års underskud

Mange år med underskud kan være slut for Mols-Linien.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Dækkongen rykker mod USA

Miljøvirksomheden Genan starter genbrug af amerikanske dæk i Texas og vil åbne fem nye fabrikker i USA, fortæller stifter Bent A. Nielsen

Erhvervsanalyse

»Du skal vide, hvordan det går i Bundesligaen«

Han befinder sig fantastisk, uanset om han er i selskab med kinesere, amerikanere eller tyskere. Det internationale udsyn har præget Kristian Hundebøll, siden han i slutfirserne læste statskundskab i Aarhus.

Erhverv & Økonomi
Nye boller sat i ovnen hos Kohberg efter skift af 25 chefer og ledere

Den sønderjyske brødkoncern har med en helt ændret virksomhed atter fået fart i omsætning og indtjening.

Erhverv & Økonomi
Møder stjæler halvdelen af ledernes arbejdsdag

Der bliver flere og flere møder for lederne. En ny norsk undersøgelse sætter tal på.