*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
lørdag 23. august 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
793,69-0,36% ned
Obligation
3%-47
100,05-0,20% ned
Valuta
USDUSD 5,630,27% op
Turisme & Fritid 04.02.2013 kl. 06:54
Datingshowet "Dagens Mand" på TV 2 har Pelle Hvenegaard som vært. Uanset om det er mænd, der søger kvinder eller mænd. Foto: Jakob Mydtskov/TV 2

Dagens homomand sælger Danmark i Kina

Når kineserne vil søge oplysninger om Danmark på internettet, er resultatet noget overraskende.

De kinesiske internet er et helt andet end det, vi bruger, og det er om muligt endnu mere ustyrligt end vores. Når man for eksempel søger på 'Danmark' på YouKu - kinesernes svar på YouTube - er den suverænt mest sete film et afsnit af TV 2-serien 'Dagens mand' med homoseksuelle gæster, som en Youku-bruger har forsynet med kinesiske undertekster.

Det viser den kortlægning af det kinesiske internet, som Wonderful Copenhagen har foretaget sammen med søsterorganisationer i Sverige og Finland, skriver Politiken mandag.

Danmark, hvor er du?

Formålet var at finde ud af, hvordan det står til med synligheden af det, som København og andre skandinaviske turistdestinationer kan tilbyde.

»Sagt lidt underspillet er der plads til forbedringer. Sagt ligeud kom det voldsomt bag på os, at vi er så lidt synlige«, siger Peter Rømer Hansen, vicepræsident i Wonderful Copenhagen, til Politiken.

Kineserne drager i stærkt stigende omfang til Europa. Det har også København glæde af. Turisttallet steg med mere end 20 procent i 2011 og cirka 35 procent i 2012 til over 100.000. Men i forhold til mange andre europæiske byer halter vi bagud, og derfor forsøger de skandinaviske turistorganisationer i disse år at skaffe en større bid af den kinesiske kage.

Et af de væsentligste midler er øget synlighed på nettet.

Usynlig

Der var i fjor cirka 540 millioner kinesiske internetbrugere, og de bruger det i stigende grad til at researche angående deres rejsedrømme. Men her finder de ikke ret meget. Kinas svar på søgemaskinen Google, Baidu, har ingen skandinaviske rejsemål i sine top 50-destinationer, og vi optræder også sjældent på rejsesites, rejsebureauers hjemmesider og i de sociale medier.

Den nye kortlægning sammenligner ligefrem de skandinaviske landes nuværende forsøg på netmarkedsføring over for kineserne med at tale i telefon, uden at der er nogen i den anden ende. Wonderful Copenhagen & co. har derfor som mål, at mere relevant materiale om de skandinaviske byer popper op, når kineserne søger på 'Danmark'.

Der skal i højere grad krydshenvises fra det kinesiske materiale, der nævner København eller Skandinavien - for eksempel er der i øjeblikket et meget populært pophit på YouKu med titlen 'Eventyr i København'.

Kedelig dansk fremgangsmåde

Wonderful Copenhagen vil meget gerne samarbejde med kinesiske webbureauer, som kan hjælpe med at udarbejde materialet, så det har relevans for kineserne - for også på dette område er deres smag vidt forskellig fra vores.

»Turistfilm, som vi synes er appellerende, finder de måske kedelige. Så vi skal nok til at strække vores enkle, rene design og billedsprog, så det kommer til at minde mere om deres - selv om Kinas internet set med vores skandinaviske øjne mere ligner en tilbudsavis med fuldt knald på«, siger Peter Rømer til Politiken.

Kilde: Politiken
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Turisme & Fritid
Tophistorie

Flyselskaber vil afskaffe kæmpeerstatninger

Hvis dit flyv bliver forsinket, kan rejsen bliver en decideret overskudsforretning.
forsiden lige nu

Flyselskaber vil afskaffe kæmpeerstatninger

Hvis dit flyv bliver forsinket, kan rejsen bliver en decideret overskudsforretning.

EU-politikere kritiserer støtte til dansk virksomhed

Kongskilde Industries flytter produktionen fra Sorø til Polen. Det støtter EU med 55 mio. kr.

Uden topskatten vil Danmark stadig være et lige land

Økonomiprofessor puster endnu en gang liv i debatten om den danske topskat.

Statens gæld runder skarpt hjørne

Den danske statsgæld vokser med stor hast. Den svarer nu til 90.000 kr. pr. dansker.
EPN

Efteruddannelse med effekt

Der bruges milliarder af kroner på efteruddannelse af medarbejderne i de danske virksomheder. Men skal efteruddannelsen gavne på bundlinjen, kræver det ofte en ekstra indsats fra ledelsen.

Sikken uge: Boligrenter i bundrekord

Det har aldrig været billigere at låne til bolig i Danmark. Både de korte og lange renter i historisk bund.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Ny Genan-formand: »Der var ingen gule kort«

Bestyrelsesformand Jens Kampmann gør i sit første store interview status efter tre måneder i spidsen for årets største erhvervsskandale.

Erhverv

Kursraketten, der blev en fuser

Hele historien om biotekselskabet Neurosearch, der i stedet for et milliardeventyr endte med en retssag om kursmanipulation. Forleden faldt dommen.

Privatøkonomi
Mange får for lidt ud af pensionsformuen

Der er veje til at mindske effekten af modregning i pensionsopsparingen. Men opskriften er ikke ens for alle.

Erhverv & Økonomi
Hver anden dansker accepterer snyd med bilforsikringen

Forældre risikerer fængselsstraf og erstatningstab, når de hjælper børn til en billigere forsikring.

Bundlinjen
Derfor er Carlsberg i storpolitisk klemme

Carlsbergs indtjeningskvaler under en langvarig ukrainsk krise kan hæmme koncernens ekspansion på vigtige vækstmarkeder i Asien. Presset på topchef Buhl Rasmussen vokser.