*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 17. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
809,290,90% op
Obligation
2,5%-47
96,650,10% op
Valuta
USDUSD 5,75-0,02% ned
Turisme & Fritid 04.02.2013 kl. 06:54
Datingshowet "Dagens Mand" på TV 2 har Pelle Hvenegaard som vært. Uanset om det er mænd, der søger kvinder eller mænd. Foto: Jakob Mydtskov/TV 2

Dagens homomand sælger Danmark i Kina

Når kineserne vil søge oplysninger om Danmark på internettet, er resultatet noget overraskende.

De kinesiske internet er et helt andet end det, vi bruger, og det er om muligt endnu mere ustyrligt end vores. Når man for eksempel søger på 'Danmark' på YouKu - kinesernes svar på YouTube - er den suverænt mest sete film et afsnit af TV 2-serien 'Dagens mand' med homoseksuelle gæster, som en Youku-bruger har forsynet med kinesiske undertekster.

Det viser den kortlægning af det kinesiske internet, som Wonderful Copenhagen har foretaget sammen med søsterorganisationer i Sverige og Finland, skriver Politiken mandag.

Danmark, hvor er du?

Formålet var at finde ud af, hvordan det står til med synligheden af det, som København og andre skandinaviske turistdestinationer kan tilbyde.

»Sagt lidt underspillet er der plads til forbedringer. Sagt ligeud kom det voldsomt bag på os, at vi er så lidt synlige«, siger Peter Rømer Hansen, vicepræsident i Wonderful Copenhagen, til Politiken.

Kineserne drager i stærkt stigende omfang til Europa. Det har også København glæde af. Turisttallet steg med mere end 20 procent i 2011 og cirka 35 procent i 2012 til over 100.000. Men i forhold til mange andre europæiske byer halter vi bagud, og derfor forsøger de skandinaviske turistorganisationer i disse år at skaffe en større bid af den kinesiske kage.

Et af de væsentligste midler er øget synlighed på nettet.

Usynlig

Der var i fjor cirka 540 millioner kinesiske internetbrugere, og de bruger det i stigende grad til at researche angående deres rejsedrømme. Men her finder de ikke ret meget. Kinas svar på søgemaskinen Google, Baidu, har ingen skandinaviske rejsemål i sine top 50-destinationer, og vi optræder også sjældent på rejsesites, rejsebureauers hjemmesider og i de sociale medier.

Den nye kortlægning sammenligner ligefrem de skandinaviske landes nuværende forsøg på netmarkedsføring over for kineserne med at tale i telefon, uden at der er nogen i den anden ende. Wonderful Copenhagen & co. har derfor som mål, at mere relevant materiale om de skandinaviske byer popper op, når kineserne søger på 'Danmark'.

Der skal i højere grad krydshenvises fra det kinesiske materiale, der nævner København eller Skandinavien - for eksempel er der i øjeblikket et meget populært pophit på YouKu med titlen 'Eventyr i København'.

Kedelig dansk fremgangsmåde

Wonderful Copenhagen vil meget gerne samarbejde med kinesiske webbureauer, som kan hjælpe med at udarbejde materialet, så det har relevans for kineserne - for også på dette område er deres smag vidt forskellig fra vores.

»Turistfilm, som vi synes er appellerende, finder de måske kedelige. Så vi skal nok til at strække vores enkle, rene design og billedsprog, så det kommer til at minde mere om deres - selv om Kinas internet set med vores skandinaviske øjne mere ligner en tilbudsavis med fuldt knald på«, siger Peter Rømer til Politiken.

Kilde: Politiken
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Turisme & Fritid
Tophistorie

Det halter med at lokke gæster til Danmark

Flere turister til Danmark, men det er for få, mener brancheforening.
forsiden lige nu

To ord afgør rentens fremtid

Danske økonomer holder vejret inden rentemøde i USA i aften.

Ny kamp mod dumme danske regler

Det skal være slut med særlige danske stramninger af EU-regler, mener organisationer.

Lidegaard står til skarp kritik i solcellesag

Rapport om solcellesag forventes at medføre hård kritik af udenrigsminister Martin Lidegaard.

Kina stimulerer banker med 468 mia. kr.

Kinas nationalbank har givet fem banker en kapitalindsprøjtning på hver 100 mia. renminbi.

Rapport lægger gift for dansk deltagelse i bankunion

En Finansrådsrapport viser, at de danske banker kun i beskedent omfang har fordringer mod eurozonen.

Moody's sænker TDC's kreditvurdering

TDC er efter købet af det norske kabel-tv-selskab rykket et skridt ned ad kreditværdighedsskalaen.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Danske firmaer frygter et skotsk økonomisk limbo

Et skotsk ja til selvstændighed vil give en lang periode med stor fundamental usikkerhed for danske virksomheder, venter bl.a. Arla og Mærsk.

Erhverv & Økonomi

Banker afviser, at salgsmål får rådgivere til at bryde reglerne

Bankbranchen forsvarer øget brug af kontroversielt værktøj trods en opsigtsvækkende undersøgelse.

Erhverv & Økonomi
Overflod af olie tvinger priserne ned, men hvor længe?

Det er godt nyt for verdensøkonomien, at råoliepriserne det seneste år er faldet med 15 pct. Men det kræver en længere periode med lavere priser, hvis det skal have makroøkonomisk effekt.

Russiske forbrugere lukker pungen

Ruslands økonomi balancerer på kanten af recession. Inflation, høje renter og vestlige sanktioner presser forbruget.