*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
mandag 28. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,37-0,46% ned
Obligation
3%-44
100,32-0,40% ned
Valuta
USDUSD 5,55-0,06% ned
Turisme & Fritid 04.02.2013 kl. 06:54
Datingshowet "Dagens Mand" på TV 2 har Pelle Hvenegaard som vært. Uanset om det er mænd, der søger kvinder eller mænd. Foto: Jakob Mydtskov/TV 2

Dagens homomand sælger Danmark i Kina

Når kineserne vil søge oplysninger om Danmark på internettet, er resultatet noget overraskende.

De kinesiske internet er et helt andet end det, vi bruger, og det er om muligt endnu mere ustyrligt end vores. Når man for eksempel søger på 'Danmark' på YouKu - kinesernes svar på YouTube - er den suverænt mest sete film et afsnit af TV 2-serien 'Dagens mand' med homoseksuelle gæster, som en Youku-bruger har forsynet med kinesiske undertekster.

Det viser den kortlægning af det kinesiske internet, som Wonderful Copenhagen har foretaget sammen med søsterorganisationer i Sverige og Finland, skriver Politiken mandag.

Danmark, hvor er du?

Formålet var at finde ud af, hvordan det står til med synligheden af det, som København og andre skandinaviske turistdestinationer kan tilbyde.

»Sagt lidt underspillet er der plads til forbedringer. Sagt ligeud kom det voldsomt bag på os, at vi er så lidt synlige«, siger Peter Rømer Hansen, vicepræsident i Wonderful Copenhagen, til Politiken.

Kineserne drager i stærkt stigende omfang til Europa. Det har også København glæde af. Turisttallet steg med mere end 20 procent i 2011 og cirka 35 procent i 2012 til over 100.000. Men i forhold til mange andre europæiske byer halter vi bagud, og derfor forsøger de skandinaviske turistorganisationer i disse år at skaffe en større bid af den kinesiske kage.

Et af de væsentligste midler er øget synlighed på nettet.

Usynlig

Der var i fjor cirka 540 millioner kinesiske internetbrugere, og de bruger det i stigende grad til at researche angående deres rejsedrømme. Men her finder de ikke ret meget. Kinas svar på søgemaskinen Google, Baidu, har ingen skandinaviske rejsemål i sine top 50-destinationer, og vi optræder også sjældent på rejsesites, rejsebureauers hjemmesider og i de sociale medier.

Den nye kortlægning sammenligner ligefrem de skandinaviske landes nuværende forsøg på netmarkedsføring over for kineserne med at tale i telefon, uden at der er nogen i den anden ende. Wonderful Copenhagen & co. har derfor som mål, at mere relevant materiale om de skandinaviske byer popper op, når kineserne søger på 'Danmark'.

Der skal i højere grad krydshenvises fra det kinesiske materiale, der nævner København eller Skandinavien - for eksempel er der i øjeblikket et meget populært pophit på YouKu med titlen 'Eventyr i København'.

Kedelig dansk fremgangsmåde

Wonderful Copenhagen vil meget gerne samarbejde med kinesiske webbureauer, som kan hjælpe med at udarbejde materialet, så det har relevans for kineserne - for også på dette område er deres smag vidt forskellig fra vores.

»Turistfilm, som vi synes er appellerende, finder de måske kedelige. Så vi skal nok til at strække vores enkle, rene design og billedsprog, så det kommer til at minde mere om deres - selv om Kinas internet set med vores skandinaviske øjne mere ligner en tilbudsavis med fuldt knald på«, siger Peter Rømer til Politiken.

Kilde: Politiken
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Turisme & Fritid
Tophistorie

Det er i hvert fald ikke derfor tyskerne kommer

Danmark er det dyreste land i EU, en tysker kan tage til.
forsiden lige nu

Det sku' vær' så skidt, og så' det faktisk godt

Danske BNP-tal forvrænger billedet af den økonomiske nedtur, mener Sydbank.

Små mobilmaster kan være mål for angreb

Minibasestationer kan være en sikkerhedsrisiko.

5 nyttige tips til din iPhone

Se hvordan du forlænger batterilevetiden og gør lydløs-funktionen smartere.

Boligejer, snyder du dig selv?

Det er der mindst 55.000 boligejere, der gør, viser en ny opgørelse.

Lloyds indgår forlig på 370 mio. dollars

Banken betaler bøde for sin del i skandalen om manipulation med Libor-renten.

Udskældt boliglån sender realkreditlån på historisk nedtur

Jyske Bank har succes med nyt lån. Det undrer ekspert, der kalder det en sekundavare.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Et supertalent er udklækket i Danmark

Hendes morfar kom til Danmark som gæstearbejder fra Tyrkiet i 1970’erne. Selv vil 24-årige Aysil Sahin være topadvokat, og hun skiller sig allerede ud som en lysende begavelse.

Erhverv & Økonomi

Lego vil blive kidnappet igen

Greenpeace har kidnappet Lego for at nå Shell. Den slags vil legetøjskoncernen opleve igen.

Privatøkonomi
Morfar sørger for, at aktierne ikke går amok

Her er alle de ting, som påvirker dine investeringer, uden at du er klar over det.

Erhverv & Økonomi
Industrien er for pessimistisk

Fremstillingsvirksomhederne er alt for pessimistiske i deres forventninger til de kommende års eksport. Men de får ret i, at det bliver en udfordring at finde de rette folk.