Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
søndag 20. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
739,661,83% op
Obligation
3,5%-44
102,300,17% op
Valuta
USDUSD 5,40-0,05% ned
Turisme & Fritid 04.02.13 kl. 06:54
Datingshowet "Dagens Mand" på TV 2 har Pelle Hvenegaard som vært. Uanset om det er mænd, der søger kvinder eller mænd. Foto: Jakob Mydtskov/TV 2

Dagens homomand sælger Danmark i Kina

Når kineserne vil søge oplysninger om Danmark på internettet, er resultatet noget overraskende.

De kinesiske internet er et helt andet end det, vi bruger, og det er om muligt endnu mere ustyrligt end vores. Når man for eksempel søger på 'Danmark' på YouKu - kinesernes svar på YouTube - er den suverænt mest sete film et afsnit af TV 2-serien 'Dagens mand' med homoseksuelle gæster, som en Youku-bruger har forsynet med kinesiske undertekster.

Det viser den kortlægning af det kinesiske internet, som Wonderful Copenhagen har foretaget sammen med søsterorganisationer i Sverige og Finland, skriver Politiken mandag.

Danmark, hvor er du?

Formålet var at finde ud af, hvordan det står til med synligheden af det, som København og andre skandinaviske turistdestinationer kan tilbyde.

»Sagt lidt underspillet er der plads til forbedringer. Sagt ligeud kom det voldsomt bag på os, at vi er så lidt synlige«, siger Peter Rømer Hansen, vicepræsident i Wonderful Copenhagen, til Politiken.

Kineserne drager i stærkt stigende omfang til Europa. Det har også København glæde af. Turisttallet steg med mere end 20 procent i 2011 og cirka 35 procent i 2012 til over 100.000. Men i forhold til mange andre europæiske byer halter vi bagud, og derfor forsøger de skandinaviske turistorganisationer i disse år at skaffe en større bid af den kinesiske kage.

Et af de væsentligste midler er øget synlighed på nettet.

Usynlig

Der var i fjor cirka 540 millioner kinesiske internetbrugere, og de bruger det i stigende grad til at researche angående deres rejsedrømme. Men her finder de ikke ret meget. Kinas svar på søgemaskinen Google, Baidu, har ingen skandinaviske rejsemål i sine top 50-destinationer, og vi optræder også sjældent på rejsesites, rejsebureauers hjemmesider og i de sociale medier.

Den nye kortlægning sammenligner ligefrem de skandinaviske landes nuværende forsøg på netmarkedsføring over for kineserne med at tale i telefon, uden at der er nogen i den anden ende. Wonderful Copenhagen & co. har derfor som mål, at mere relevant materiale om de skandinaviske byer popper op, når kineserne søger på 'Danmark'.

Der skal i højere grad krydshenvises fra det kinesiske materiale, der nævner København eller Skandinavien - for eksempel er der i øjeblikket et meget populært pophit på YouKu med titlen 'Eventyr i København'.

Kedelig dansk fremgangsmåde

Wonderful Copenhagen vil meget gerne samarbejde med kinesiske webbureauer, som kan hjælpe med at udarbejde materialet, så det har relevans for kineserne - for også på dette område er deres smag vidt forskellig fra vores.

»Turistfilm, som vi synes er appellerende, finder de måske kedelige. Så vi skal nok til at strække vores enkle, rene design og billedsprog, så det kommer til at minde mere om deres - selv om Kinas internet set med vores skandinaviske øjne mere ligner en tilbudsavis med fuldt knald på«, siger Peter Rømer til Politiken.

Kilde: Politiken
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Turisme & Fritid
Tophistorie

Trægt salg presser priserne på rejser

Charterselskaberne er tvunget til at give store rabatter på rejser sydpå.
forsiden lige nu

Lotteri udnyttes til at afsløre skattesvindlere

Kriseramt land lokker borgere med biler og pengebeløb mod at afsløre skattesnydere.

Find vennerne på et Facebook-kort

Det bliver muligt for brugere af Facebook at følge hver en bevægelse, som vennerne foretager.

Du bruger din tid forkert

Karriereekspert har opskriften på, hvordan du nemmere når dine mål på jobbet.

Fed profit ude i hampen

Hashmarkedet boomer og lokker investorer til som bier til honning. Men medicinbranchen tøver.

Økonompanel siger klart ja til EU's patentdomstol

Med økonombriller på er det en god idé, at Danmark tilslutter sig EU's patentdomstol.

Privatøkonom: Vi overforsikrer os

Danskerne er generelt et overforsikret folkefærd, mener en privatøkonom.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv
To ølbrødre, som ikke kan udstå hinanden

De er enæggede tvillinger, og de er begge blandt verdens bedste mikrobryggere. Alligevel - eller derfor - har de ikke talt sammen i over et år.

Karriere

Ung kvinde sparker direktørdøren ind i CSR Fonden

Danske virksomheder skal forstå, at socialt ansvar bidrager til forretningens kernehus, mener Maria Bøge, der er ny direktør i CSR Fonden

ErhvervWeekend
Professionelle pengemænd er klar til at investere i hash

Skjult i hashtågerne begynder de professionelle pengemænd nu at myldre ind på det milliardstore cannabismarked.

ErhvervWeekend
Eksperter: Finanssvindel vil fortsætte

En række skandaler har afsløret systematisk snyd med priserne på alt fra valuta til obligationer, guld og aktier. Trods ny lovgivning er der næppe udsigt til fair forhold for den almindelige investor.

Attention
»Den der låner jeg lige«

Da jeg for over 20 år siden begyndte på Handelshøjskolen i Aarhus, sagde en af mine forelæsere: »Hvis du i en opgave tager fra én kilde, er det plagiat – hvis du tager fra mange kilder, er det research.«