*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
tirsdag 30. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
807,000,09% op
Obligation
2,5%-47
97,300,00% op
Valuta
USDUSD 5,890,57% op
Turisme & Fritid 04.02.2013 kl. 06:54
Datingshowet "Dagens Mand" på TV 2 har Pelle Hvenegaard som vært. Uanset om det er mænd, der søger kvinder eller mænd. Foto: Jakob Mydtskov/TV 2

Dagens homomand sælger Danmark i Kina

Når kineserne vil søge oplysninger om Danmark på internettet, er resultatet noget overraskende.

De kinesiske internet er et helt andet end det, vi bruger, og det er om muligt endnu mere ustyrligt end vores. Når man for eksempel søger på 'Danmark' på YouKu - kinesernes svar på YouTube - er den suverænt mest sete film et afsnit af TV 2-serien 'Dagens mand' med homoseksuelle gæster, som en Youku-bruger har forsynet med kinesiske undertekster.

Det viser den kortlægning af det kinesiske internet, som Wonderful Copenhagen har foretaget sammen med søsterorganisationer i Sverige og Finland, skriver Politiken mandag.

Danmark, hvor er du?

Formålet var at finde ud af, hvordan det står til med synligheden af det, som København og andre skandinaviske turistdestinationer kan tilbyde.

»Sagt lidt underspillet er der plads til forbedringer. Sagt ligeud kom det voldsomt bag på os, at vi er så lidt synlige«, siger Peter Rømer Hansen, vicepræsident i Wonderful Copenhagen, til Politiken.

Kineserne drager i stærkt stigende omfang til Europa. Det har også København glæde af. Turisttallet steg med mere end 20 procent i 2011 og cirka 35 procent i 2012 til over 100.000. Men i forhold til mange andre europæiske byer halter vi bagud, og derfor forsøger de skandinaviske turistorganisationer i disse år at skaffe en større bid af den kinesiske kage.

Et af de væsentligste midler er øget synlighed på nettet.

Usynlig

Der var i fjor cirka 540 millioner kinesiske internetbrugere, og de bruger det i stigende grad til at researche angående deres rejsedrømme. Men her finder de ikke ret meget. Kinas svar på søgemaskinen Google, Baidu, har ingen skandinaviske rejsemål i sine top 50-destinationer, og vi optræder også sjældent på rejsesites, rejsebureauers hjemmesider og i de sociale medier.

Den nye kortlægning sammenligner ligefrem de skandinaviske landes nuværende forsøg på netmarkedsføring over for kineserne med at tale i telefon, uden at der er nogen i den anden ende. Wonderful Copenhagen & co. har derfor som mål, at mere relevant materiale om de skandinaviske byer popper op, når kineserne søger på 'Danmark'.

Der skal i højere grad krydshenvises fra det kinesiske materiale, der nævner København eller Skandinavien - for eksempel er der i øjeblikket et meget populært pophit på YouKu med titlen 'Eventyr i København'.

Kedelig dansk fremgangsmåde

Wonderful Copenhagen vil meget gerne samarbejde med kinesiske webbureauer, som kan hjælpe med at udarbejde materialet, så det har relevans for kineserne - for også på dette område er deres smag vidt forskellig fra vores.

»Turistfilm, som vi synes er appellerende, finder de måske kedelige. Så vi skal nok til at strække vores enkle, rene design og billedsprog, så det kommer til at minde mere om deres - selv om Kinas internet set med vores skandinaviske øjne mere ligner en tilbudsavis med fuldt knald på«, siger Peter Rømer til Politiken.

Kilde: Politiken
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Turisme & Fritid
Tophistorie

Jensens Bøfhus-gruppe overtaget af svindler

Facebooksiden "Boykot Jensens Bøfhus" forsøgte at snyde brugere til at give penge.
forsiden lige nu

Ekspert: Apple er doven og grådig

"Apple har mistet følingen," siger ekspert. En masse sager rammer Apple hårdt på sociale medier.

Det kan blive dyrt at vente med at lægge lån om til sidste øjeblik

2,5 pct. lånet har for alvor fået sit gennembrud, men hvor længe skal man vente, før man lægger om?

Netflix går ind i filmbranchen

Den første produktion bliver en efterfølger til en Oscar-vinder.

Så mange er ledige i din kommune

Ledigheden falder. Her kan du se, hvilken kommune ledigheden er faldet mest.

Danskerne er både super rige og dybt forgældede

Men det rette billede kommer frem, når gælden trækkes fra formuen.

Tjen på at lægge din kapitalpension om

Indtil videre har 1,3 millioner danskere lagt deres kapitalpension om til en aldersopsparing.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Erhvervslivets sang om de varme lande

At genfinde vækstformen er stadig udfordring nr. 1, selv om erhvervslivet snakkede mest om rekruttering af udlændinge på DI’s topmøde.

Erhvervsanalyse

DI-forslag smager lidt af lappeløsning

Med sine forslag risikerer DI at gøre det dyrere for regeringen at løse fremtidens store problemer, vurderer eksperter.

Erhverv
»Det bliver helt sindssygt«

Om lidt over et år står Bjarke Ingels’ første store projekt i New York klar. ”Pyramiden” på Manhattans West 57th Street har åbnet op for en strøm af nye ordrer over hele USA, så den unge arkitekts pension er sikret.

Erhverv & Økonomi
Mellemøsten har behov for 170 mio. nye job inden 2020

Ungdomsarbejdsløshed er den største udfordring i Sydøsteuropa og Mellemøsten.