*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 22. august 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
796,52-0,11% ned
Obligation
3%-47
100,05-0,20% ned
Valuta
USDUSD 5,61-0,07% ned
Hotel & Restaurant 15.02.2013 kl. 11:49

Danske rugbrødsmadder begejstrer i USA

Efter hård modgang serverer dansk par endelig sild og snaps i New York.

Der skulle gå et år mere end forventet, før restauratørerne Sanne Ytting og Morten Friis kunne åbne New Yorks første danske smørrebrødsrestaurant.

"Det har været benhårdt arbejde på en måde, som ingen af os havde forudset," siger Sanne Ytting fra Aamanns-Copenhagen i New York.

Hun ejer restauranten sammen med kokken Adam Aamann, der også har smørrebrødsrestaurant i København.

Forsinket smørrebrød

De højtbelagte rugbrødsmadder skulle være strøget over disken i New York i efteråret 2011.

Men bureaukratisk tovtrækkeri med de amerikanske myndigheder betød, at Aamanns-Copenhagen først kunne slå dørene op i november 2012.

SE OGSÅ TV: Dansk smørrebrød brager ind i New York

Rugbrød overrasker amerikanerne

Siden da har restauranten til gengæld kørt på skinner.

Hundredvis af newyorkere har fået øjnene op for de marinerede sild, den lune leverpostej og - først og fremmest - det danske rugbrød.

"Folk står jo i kø for det danske rugbrød. De er meget overraskede over, at det kan smage så godt," fortæller Morten Friis.

SE OGSÅ TV: Dansk arkitektur i New Yorks gader

Hård konkurrence

De nybagte restauratører og deres danske delikatesser er oppe mod hård konkurrence i New York, hvor 4.000 andre restauranter lokker med mad fra hele verden.

Men indtil videre ser det ud til, at den lille dansker har sin berettigelse.

"Det er sådan en knald eller fald-by. Man skal være helt oppe på tæerne, ellers bliver man kørt over," siger Morten Friis.

"Men der er ingen, der har en bedre idé end os," tilføjer Sanne Ytting.

SE OGSÅ TV: Amerikanerne er vilde med dansk produkt

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Turisme & Fritid
Tophistorie

Fremtidens konference bliver styret af dansk app

Stor dansk efterspørgsel på messe- og konferencesystemet Eventbuizz får nu virksomheden bag til at satse på udlandet.
forsiden lige nu

Eksperter kritiserer Genan-bestyrelse

Genans bestyrelse overså flere advarselslamper, vurderer en stribe af eksperter.

Du betaler overpris for dit banklån

Særligt kunder i en bestemt type af banker må bøde, viser ny rapport.

Populært boliglån reddet af nødløsning

Hvad gør man, når halvdelen af butikkerne ikke har en populær vare på hylderne?

790.000 kr. skal lokke unge tilbage til berygtet bank

Goldman Sachs gør sig til for de unge, der har vendt en bankkarriere ryggen.

Skat vil holde bedre øje med små multinationale firmaer

Fremover kan heller ikke de mindre multinationale selskaber slippe for uventet kontrol fra Skat.

Fremtidens konference bliver styret af dansk app

Stor dansk efterspørgsel på messe- og konferencesystemet Eventbuizz får nu virksomheden bag til at satse på udlandet.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Slagteriarbejderne afviser at investere lønkroner

Dermed kuldsejler et centralt element i regeringens vækstplan.

Erhverv & Økonomi

Vestaschef er karismatisk som et stykke knækbrød

Topchef i Vestas, Anders Runevad, er Ditlev Engels totale modsætning. Hos Runevad får man ingen højtravende slogans eller smarte optrædener. Han foretrækker at holde kæft og levere resultater.

Erhverv & Økonomi
Pensions- og forsikringsselskaber forsvinder

Pensions- og forsikringsselskaber forsvinder lige så hurtigt fra landkortet som bankerne, viser ny opgørelse.

Erhverv & Økonomi
Modehuse åbner duel med Adidas, Nike og Hummel

Flere leverandører af sportstøj markerer sig også med trendy mode. Nu går udviklingen også den anden vej, så flere modehuse gør sports- og friluftstøj til del af forretningen.