Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
765,960,94% op
Obligation
3,5%-44
102,200,20% op
Valuta
USDUSD 5,40-0,13% ned

Medier - i samarbejde med

mediawatch.dk
Tv & Radio 06.02.13 kl. 19:42
"Det burde slet ikke kunne ske," siger TV2-chef. Foto: Morten Schärfe

TV2 beklager hash-bommert

"Det burde slet ikke kunne ske," siger TV2-chef, efter uskyldige blev fremstillet som hashrygere.

TV 2 beklager "dybt," at flere unge mennesker fuldstændigt ubegrundet er blevet fremstillet som hashrygere.

Jeg synes ikke, det er fyldestgørende. Jeg synes, man skal forklare helt nøjagtigt, hvordan man kommer til at indgå i et program.
Maiken Wexø.

Det skete i programmet "Én gang for alle," der blev sendt i mandags på TV2 Zulu.

LÆS OGSÅ TV2 lod tilfældige ligne hashrygere

"Vi har fjernet programmet med det samme. Vi beklager meget over for de involverede, at de er blevet udsat for det her. Vi anede det ikke. Vi har nogle klokkeklare regler, hvor alle rettigheder af den slags skal være clearet. Det er klart, at havde redaktøren på nogen måde vidst, at det ikke var clearet, så var det ikke kommet med i programmet," siger Maiken Wexø, chef for TV2 Networks, der er selskabet bag TV2's betalingskanaler.

Blev ikke spurgt til hash

I programmet, som er produceret af selskabet Respirator, vises flere unge, der tilsyneladende svarer på spørgsmålet: "Hvor mange gange om dagen ryger du hash?"

"Fem gange om dagen," lyder svaret fra nogle, mens andre siger "syv gange" eller "et par gange".

Men de unge blev slet ikke spurgt til hash. De blev i stedet spurgt til, hvor mange gange de spiser mad om dagen.

"Fejlkommunikation"

Administrende direktør i Respirator, Chris D. Nørgaard, har kaldt det for en klokkeklar fejl.

"Det burde slet ikke kunne ske," supplerer Maiken Wexø.

Men hvordan kan det så ske?

"Det ved jeg egentlig ikke rigtigt. Det virker, som om at der har været en eller anden form for fejlkommunikation mellem de mennesker, som har optaget de såkaldte prøveoptagelser og de mennesker, som har redigeret programmet."

Programmet er nu fjernet fra TV2’s Zulus hjemmeside og vil ikke blive genudsendt med de omstridte citater.

Ikke fyldestgørende

Chris D. Nørgaard fra Respirator oplyser over for Jyllands-Posten, at man på nogle af optagelserne har fortalt kilderne, at de kommer til at indgå i et program "hvor vi klipper alt muligt sammen, så din udtalelse kan blive taget helt ude af kontekst."

Er det et vilkår, man bør tilbyde kilder?

"Nej. Jeg synes ikke, det er fyldestgørende. Jeg synes, man skal forklare helt nøjagtigt, hvordan man kommer til at indgå i et program," siger Maiken Wexø. 

Det ser ikke ud til at være praksis hos produktionsselskabet?

"Nej."

 Kan I samarbejde med sådan et selskab, hvis det arbejder på den måde?

"Sådan noget vil jeg ikke udtale mig om, før jeg har forstået præcis, hvad der er foregået. Om der er nogen, der har gjort noget med et overlæg. Det ser ikke ud, som om at der er nogen, der har gjort det. Det ser ud til at være en fejl."

Ikke i orden

"Vi har haft et rigtig udmærket samarbejde med Respirator, som laver rigtig mange gode programmer til os, og vi er også glade for den programserie, de laver nu til os. Men det her er dybt beklageligt, og det er selvfølgelig ikke i orden. Det kan jeg også høre på Chris, at det ved han udmærket godt selv, og det er jo så det, han også selv siger."

Så det får ikke andre konsekvenser, andet end I klipper programmet om?

"Som jeg sagde tidligere, så ved jeg ikke, om nogen har gjort noget med overlæg. Som det ser ud nu, ser det ud, som om det er en fejl. Hvis det er en fejl, så kan den slags ting ske."

Så det kan også ske igen?

"Det skulle det helst ikke kunne igen, nej."

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Medier
Medier
Tophistorie

Flertal går ind for lavere licens til unge

Et politisk flertal ønsker at nedsætte licensbetalingen for unge studerende.
forsiden lige nu

Glem ikke den digitale rykker

Det kan i værste fald føre til tvangsopløsning af firmaet.

Medie: Dong undgik olieskatten i 2012

Alle olieproducenter i Nordsøen betalte olieskat i 2012 - undtagen Dong Energy.

Apple overrasker eksperterne positivt

Apples nye regnskabstal overstiger forventningerne takket været et tilfredsstillende iPhone-salgstal.

Ledigheden i industrien dykker

Faldende ledighed skaber frygt for flaskehalse og rejser tvivl om behovet for vækstpakker.

Coca Cola-ejer utilfreds med milliardløn

Den berømte amerikanske investor og milliardær Warren Buffett i sjælden kritik af Coca Cola.

Novozymes tjente en lille milliard

Enzymproducenten har klaret sig bedre end ventet i første kvartal og opjusterer.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Lang vej igen efter tøjkatastrofe

Et år efter, at den store tøjfabrik Rana Plaza styrtede sammen og dræbte mindst 1.134, er arbejdsforholdene for de bangladeshiske tekstilarbejdere langt fra gode nok.

Erhverv & Økonomi

Bitcoin – for liberalister, anarkister og nørder

Det er en valuta, der er omgærdet af skæg og blå briller, men som også er et opgør med det centralbankstyrede pengesystem, vi kender. Trods sager om hvidvask og børskrak spirer firmaer frem i hobetal omkring den nye valuta, bitcoin, der næppe forsvinder igen.

Erhverv & Økonomi
Hemmelig jysk rigmand dømt i EBH-sag

Byretten i Hjørring har idømt en rigmand betinget fængsel for kursmanipulation.

Erhverv & Økonomi
Designeren tabte tråden

Slipseklædte rådgivere sikrede designer ny kredit i banken – hun fik selv nej.

It-bossen
Licenskontrollen kommer!

Software: Licenskontrol koster virksomheder mange millioner. Ikke fordi de snyder med softwarelicenserne, men fordi reglerne er ekstremt omfangsrige og komplicerede.