Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
757,20-0,21% ned
Obligation
3,5%-44
101,85-0,34% ned
Valuta
USDUSD 5,39-0,23% ned
Privatøkonomi 20.11.12 kl. 15:22
Udgifter til benzin og drift er med til at bestemme, hvordan taksterne bliver. Foto: Ole Lind/Polfoto

Kørselsfradraget stiger i 2013

Men det drejer sig kun om nogle få øre mere pr. kørte kilometer.

Betaler du selv for din transport til og fra arbejde, kan du i 2013 se frem til en lille stigning i kørselsfradraget.

Taksten er steget til 2,13 kr./km for hver daglige kilometer fra den 24. op til den 120. og 1,07 kr. for hver kilometer derefter.

Det er en stigning på hhv. 3 og 2 øre i forhold til 2012.

Lignende stigning i skattefri kørselsgodtgørelse

Bruger du din egen bil i dit arbejde, er der ligeledes et par øre ekstra på vej for hver kilometer, du kører efter nytår.

Her vil de første 20.000 km indbringe 3,82 kr. pr. stk., og hver kilometer derefter 2,13 kr.

Taksterne udgør en stigning på hhv. 2 og 3 øre.

Benzin, drift og literforbrug

Bag fastsættelsen af årets kørselsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelse er bl.a. udgifter til benzin.

"Benzinpriserne og andre driftsudgifter er steget, men der er også taget hensyn til, at de biler, der er solgt de senere år, kører længere på en liter brændstof, og det trækker jo den anden vej," siger Hanne Søgaard Hansen, formand for Skatterådet, i en pressemeddelelse.

Læs mere om regler om fradraget og godtgørelsen på Skats hjemmeside her.

Køreselsfradrag

 

24-120 km/dag

Over 120 km/dag 

2013

2,13 kr./km

1,07 kr./km

2012

2,10 kr./km

1,05 kr./km

2011

2,00 kr./km

1,00 kr./km 

Kørselsgodtgørelse

 

Op til 20.000 km 

Fra 20.000 km 

2013

3,82 kr./km

2,13 kr./km

2012

3,80 kr./km

2,10 kr./km

2011

3,67 kr./km

2,00 kr./km

LÆS OGSÅ Den billigste benzin er blevet dyrere

 

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Privatøkonomi
Privatøkonomi
Tophistorie

F1-lånets popularitet i frit fald

Til gengæld er der dødt løb mellem F3-F5-lånene og de fastforrentede lån.
forsiden lige nu

Så ofte gik Skat på kontrol i haver

For første gang afslører Skat, hvordan man bruger en række kontroversielle metoder.

Udlicitering af plejeopgaver skuffer massivt

Det er gået skuffende langsomt og har sine steder skabt store problemer at lægge pleje- og sundhedsopgaver i udbud.

Novozymes skal i år entre nyt grønt marked

I år skal Novozymes bevise, at det kan slå døren ind til markedet for næste generation af grønt brændstof, der skal sikre væksten.

Ups: 110.000 børn fik brev fra Skat

Endnu engang har der været rod i Skats systemer.

Mand skal to år i fængsel i hemmelig sag

En mand i ved Retten i Næstved dømt for svindel til 12 mio. kr., men der er referatforbud i sagen.

Disse biler er bare bedst

Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhvervsanalyse
Apples styrke er også Apples svaghed

Middagsanalyse: It-giganten solgte 44 mio. iPhones i første kvartal og tog endnu en gang fusen på analytikerne. Men hvor mange år kan bjerget eksistere?

Erhverv & Økonomi

Charterdronning vil glæde sig over solskin

Topchef i charterbranchen forlader overraskende topstilling uden at have et andet job på hånden.

Erhverv & Økonomi
Guldet glimter blegt i ældreplejen

En lille skare serviceselskaber kæmper om markedet på over 100 mia. kr. i sundheds- og sociale opgaver. Det begynder at folde sig ud, men det går langsomt.

Erhverv & Økonomi
Facebook er blevet en fin forretning

Det sociale supermedie har næsten tredoblet sit overskud på et år. Alligevel handler det for Mark Zuckerberg om at fortælle, hvad han ikke tjener penge på.

It-bossen
Licenskontrollen kommer!

Licenskontrol koster virksomheder mange millioner. Ikke fordi de snyder med softwarelicenserne, men fordi reglerne er ekstremt omfangsrige og komplicerede.