Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 25. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
757,20-0,21% ned
Obligation
3,5%-44
101,85-0,34% ned
Valuta
USDUSD 5,40-0,19% ned
Biler 19.11.12 kl. 14:40
Det var Statoil, der tog initiativ til et opgør med listepriserne. Foto: Søren Østerlund

Den billigste benzin er blevet dyrere

De prisbevidste bilister betaler mere for benzinen efter Statoils prisdyk.

De prisbevidste bilister må nu betale lidt mere for benzinen, mens de knap så prisbevidste slipper billigere, når de tanker.

Det er konklusionen hos bilistorganisationen Forenede Danske Motorejere, FDM, efter at benzinselskabet Statoil for snart tre uger siden indførte begrebet vejledende pumpepris, der er 80 øre lavere end den såkaldte listepris på både benzin og diesel.

De øvrige er fulgt efter

Umiddelbart efter Statoils udspil fulgte Q8 efter, og i dag er de fleste tankstationer fulgt efter - måske ikke officielt, men de faktiske forhold viser det, lyder det fra FDM.

Organisationen drager sine konklusioner på baggrund af prisindberetninger til sin hjemmeside Benzinpriser.dk.

"Lige nu indberettes priser på omkring 12,00 kr. for en liter blyfri 95 oktan benzin, mens listeprisen i går var 12,89 kr. Så rent faktisk er de øvrige benzinselskaber fulgt efter. Det er jo også ren logik, at de er nødt til det for ikke at miste kunder til konkurrenterne," lyder det fra Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom hos FDM.

Stadig billigst før kl. 10

Tidligere skulle man som bilist tanke før kl. 10, når selskaberne satte priserne op til listepriserne, og ifølge FDM er det stadig billigere at tanke før kl. 10.

"Men den dyre benzin, der blev solgt i tidsrummet kl. 10-16, er nu blevet 50-60 øre billigere. Til gengæld er de laveste priser, der kunne opnås inden kl. 10, blevet lidt højere. Det betyder, at de meget prisbevidste bilister nu betaler lidt mere for benzinen. Derimod slipper bilister, der ikke har tænkt så meget over literprisen, nu noget billigere," forklarer Allan Skytte Christensen til epn.dk.

Samtidig tilføjer han, at det stadig er noget dyrere at tanke langs motorvejene.

"Selv om literpriserne er sat ned, vil det stadig være muligt at købe brændstoffet billigere, hvis man kører væk fra motorvejen," siger han.

Listepriser var for høje

Han mener, at prisnedsættelsen var et udtryk for, at listepriserne var kommet for langt op.

"Tankstationerne vil også gerne sælge dagligvarer og bilvask til bilisterne. Derfor er de nødt til at have lave benzinpriser for at lokke kunderne til. Så kan de måske også sælge pølser og sodavand til bilisterne," forklarer Allan Skytte Christensen.

Da Statoil lancerede sit udspil 31. oktober, var et af formålene også at sprede benzinsalget over en større del af døgnet. Før udspillet var der om morgenen stort pres på selskabets cirka 400 tankstationer, da 30-40 pct. af salget skete før kl. 10.

Statoil har dog endnu ikke en opgørelse over, om salget nu har flyttet sig.

"De fleste bilister tanker typisk hver 14. dag, så det er endnu for tidligt at sige noget om," lyder det fra Statoils kommunikationsdirektør Per Brinch.

Og FDM råder fortsat bilisterne til at tanke i områder med mange tankstationer, så lokal konkurrence kan presse prisen ned.

LÆS OGSÅ Sænker benzin-priserne til 2010-niveau

 

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Privatøkonomi
Privatøkonomi
Tophistorie

F1-lånets popularitet i frit fald

Til gengæld er der dødt løb mellem F3-F5-lånene og de fastforrentede lån.
forsiden lige nu

Så ofte gik Skat på kontrol i haver

For første gang afslører Skat, hvordan man bruger en række kontroversielle metoder.

Udlicitering af plejeopgaver skuffer

Det er gået skuffende langsomt og har sine steder skabt store problemer at lægge pleje- og sundhedsopgaver i udbud.

Novozymes skal i år entre nyt grønt marked

I år skal Novozymes bevise, at det kan slå døren ind til markedet for næste generation af grønt brændstof, der skal sikre væksten.

Ups: 110.000 børn fik brev fra Skat

Endnu engang har der været rod i Skats systemer.

Mand skal to år i fængsel i hemmelig sag

En mand i ved Retten i Næstved dømt for svindel til 12 mio. kr., men der er referatforbud i sagen.

Disse biler er bare bedst

Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhvervsanalyse
Apples styrke er også Apples svaghed

Middagsanalyse: It-giganten solgte 44 mio. iPhones i første kvartal og tog endnu en gang fusen på analytikerne. Men hvor mange år kan bjerget eksistere?

Erhverv & Økonomi

Charterdronning vil glæde sig over solskin

Topchef i charterbranchen forlader overraskende topstilling uden at have et andet job på hånden.

Erhverv & Økonomi
Guldet glimter blegt i ældreplejen

En lille skare serviceselskaber kæmper om markedet på over 100 mia. kr. i sundheds- og sociale opgaver. Det begynder at folde sig ud, men det går langsomt.

Erhverv & Økonomi
Facebook er blevet en fin forretning

Det sociale supermedie har næsten tredoblet sit overskud på et år. Alligevel handler det for Mark Zuckerberg om at fortælle, hvad han ikke tjener penge på.

It-bossen
Licenskontrollen kommer!

Licenskontrol koster virksomheder mange millioner. Ikke fordi de snyder med softwarelicenserne, men fordi reglerne er ekstremt omfangsrige og komplicerede.