*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

mandag 22. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
822,520,50% op
Obligation
2,5%-47
96,600,18% op
Valuta
USDUSD 5,79-0,06% ned
Biler 18.12.2012 kl. 17:26

Disse biler får vi at se i 2013

Årets første biludstilling i Detroit giver et fingerpeg om, hvad der er i vente.

Amerikanske bilmodeller til hjemmemarkedet vil naturligvis være rigt repræsenteret på standene.

Men også europæiske bilmodeller - mange i luksusklassen - vil være at finde på den første biludstilling i 2013.

Detroit Motor Show eller North American International Auto Show, som er det officielle navn, vil derfor give et fingerpeg om nogle af de modeller, vi vil få at se i 2013.

Det tyske Auto Motor und Sport vurderes således, at vi i løbet af 2013 vil blive præsenteret for omkring 160 nye modeller og varianter. Her er nogle af dem.

Hondas nye sportsvogn klar

Honda skulle lidt overraskende være klar med sin nye sportsvogn allerede i løbet af 2013, selv om meldingen for et år siden var, at den først ville være produktionsklar i 2015.

På Detroit-udstillingen for et år siden fremviste Honda et designstudie af NSX-modellen. Den to-personers sportsvogn får efter alt at dømme en V6-benzinmotor med direkte indsprøjtning. Den placeres som en centermotor bag fører- og passagersæde og skal trække på baghjulene. Til gengæld skal to elmotorer trække på forhjulene. Dermed bliver der reelt tale om en sportsvogn med firehjulstræk.

Hybridbilen bliver cirka 4,30 meter lang, og der gættes på, at bilen kommer både som coupé og cabriolet.

Honda vil også præsentere en konceptudgave af en kommende kompakt-SUV på basis af Jazz-modellen. Men yderligere oplysninger om modeller holder Honda indtil videre for sig selv.

Hondas kompakt-SUV Foto: Honda

Men Honda har dog frigivet et billede, der antyder, at konceptmodellen får sportslige og dynamiske linjer.

Ny generation af Corvette

Udstillingen i Detroit skulle også byde på syvende generation af muskelbilen Chevrolet Corvette. Udstillingen bliver premieren for C7-modellen, der holder fast i konceptet med en stor motor foran og baghjulstræk. En 6,2 liters V8-motor leverer 450 hk,men når der ikke er brug for de mange kræfter, lukker motoren ned for de fire cylindre.

Mere udbredt brug af kulfiberelementer er med til at holde vægten nede, og Chevrolet har bebudet en mere forfinet kabine.

Også Corvette kan forventes både som coupé og cabriolet.

Italienske supersportsvogne

På udstillingen vil også italienske supersportsvogne være stærkt repræsenteret.

Ferrari skulle være klar med en afløser for sin Enzo-model. F70 hedder coupémodellen med et chassis i kulfiber.

En V12-motor skulle få et ekstra boost af en supplerende elmotor, så den samlede ydelse ventes at nærme sig 900 hk. Den særdeles eksklusive bil bliver dog kun fremstillet i et meget begrænset antal, der tilbydes udvalgte kunder.

Lamborghini har bebudet at stille op med bl.a. sin Aventador LP 700-4 i en roadster version med tagdele i kulfiber. I solskin kan tages pakkes sammen i bagagerummet.

Også her er der tale om en 6,5 liters V12-motor, der leverer 700 hk. 0-100 km/t er overstået på 3,0 sekunder, og tophastigheden er 350 km/t.

Maserati vil på udstillingen bl.a. præsentere sin firedørs Quattroporte, der kommer på markedet i løbet af året.

Tyske luksusbiler

Den tyske bilproducent Mercedes har valgt at lancere en faceliftet udgave af sin E-klasse i Detroit. Modellen skulle være klar i begyndelsen af 2013.

E-klassens luksusmodeller er særdeles vigtige for Mercedes, der især har valgt at opgradere modellen med en række assistentsystemer, der skal hjælpe føreren til at bevare kontrollen over bilen i stort set enhver sitaution.

Ikke mindre end 11 nye eller opdatere assistentsystemer har teknikerne fået plads til.

Mere hjælp til føreren

Det gælder bl.a. et system, der skal forhindre sammenstød med krydsende biler eller fodgængere. Systemet er baseret på to kameraer placeret omkring bakspejlet. Kameraerne kan give et tredimensionelt billede af et op til 50 meter langt område foran bilen.

Hvis en fodgænger uventet dukker op i billedet, kan et bremseassistensystem hjælpe føreren med at bremse bilen. Ved hastigheder op til 50 km/t skulle systemet kunne forhindre, at bilen rammer fodgængeren.

Et tilsvarende, men bagudvendt system, kan advare føreren i bilen bagved om risiko for en kollision. Det sker ved at aktivere katastrofeblinket med en stigende frekvens.

En aktiv vognbaneassistent kan forhindre bilen i at skifte vognbane, hvis der skulle være en anden bil i en for føreren blind vinket. Forbedrede forlygter skal nedsætte risikoen for blænding af modkørende.

Front med nye lygter

I fronten er der - stort set - taget afsked med de dobbelte forlygter til fordel for enkelte lygter. Mercedes har dog valgt at tilføje, hvad man kalder "flydende lygteelementer" inde i lygten for at bevare illusionen om "de fire øjne" som et typisk E-klasse designelement.

Til gengæld vil modellen får en større og mere markant kromgrill. Samtidig vil motorprogrammet blive moderniseret. Således lover Mercedes, at E-klassen med de to firecylindrede benzinmotorer på to liter kan køre 17,2 km/l. De to varianter yder henholdsvis 184 og 211 hk.

Hertil kommer V6- og V8-motorer med ydelser på 252-408 hk. Som topmodel kan senere ventes en Mercedes E63 AMG med en 5,5 liters V8-motor. Også coupé og cabriolet-modellerne får en finpudsning.

Mercedes ventes også at have en ny CLA-model klar til udstillingen i Detroit.

Ny SUV fra BMW

Konkurrenten BMW skulle være klar med en konceptudgave af den kommende SUV, BMW X4. Den model skal størrelsesmæssigt klemme sig ind mellem de nuværende X3 og X5, men den ventes at få mere coupé-lignende linjer, som det også er tilfældet med BMW X6.

Der kan også ventes en konceptudgave af den kommende coupé i den nye 4-serie. Den nye 4-serie er baseret på den nuværende 3-serie, men bliver 4 cm længere og 3 cm bredere. Til gengæld er der taget 6 cm af højden.

Samtidig viser BMW sin M6 Gran Coupé, der er den tredje karosserivariant ved siden af coupé og cabrioletudgaverne. Den 4,4 liters V8-motor leverer 560 hk. Gran Coupé er BMW's første coupé med fire døre, og der er fin plads til to passagerer på bagsædet.

Ja, der er faktisk en tredje plads på bagsædet, men BMW giver selv udtryk for, at den kun er egnet til korte ture.

Blandt tilvalgsmulighederne er et avanceret lydanlæg fra Bang & Olufsen.

Nye motor til BMW Z4

BMW har også en faceliftet Z4 roadster på vej. Der bliver dog mest tale om mindre og kosmetiske ændringer.

Til gengæld får den såkaldte indstigningsmodel Z4 SDrive 18i en ny firecylindret benzinmotor med 156 hk. Det skulle række til en tophastighed på 211 km/t og en benzinøkonomi på 14,7 km/l.

Topmodellen sDrive 35is har fortsat en 3,0 liter rækkesekser med 340 hk som drivkraft.

Mini er også med

Firehjulstræk er standard på Minie John Cooper Works Paceman. Foto: Mini

Selv om store trucks stadig er voldsomt populære i USA, har BMW-gruppen også en mini med på udstillingen.

Til gengæld er navnet langt - Mini John Cooper Works Paceman, der drives af en 1,6 liters motor med 218 hk. Firehjulstræk er standard på modellen, der også er sænket for at give et mere sportsligt udtryk.

Trucks med sparemotorer

Til gengæld leverer General Motors et par udgaver af den rigtige amerikanske bil. Chevrolet Silverado og GMC Sierra 1500 er to såkaldte full size trucks - eller pickups.

De har begge fået nyt design både udvendigt og indvendigt, og begge skulle være i andel i andet kvartal af 2013.

Men selv en stor truck skal nu have en sparemotor. Derfor har General Motors udviklet tre nye EcoTec3-motorer til Silverado og Sierra 1500. Motorerne kan slå cylindre fra, når der ikke er brug for alle kræfter.

Den nye 6,2 liters EcoTec3 V8 motor kan slå fire cylindre fra, når der ikke er behov for alle kræfter. Foto: General Motors

EcoTec3-motorerne leveres i disse tre udgaver: en 4,3 liters V6, en 5,3 liters V8 og en 6,2 liters V8. I V6-motoren kan to cylindre slå fra, mens de to V8-motorer kan slå fire cylindre fra.

Ford vil også være med

Konkurrenten Ford har dog ikke tænkt sig at lade GM rende med hele opmærksomheden på det vigtige truck-marked.

Derfor vil Ford løfte sløret for 2015-udgaven af Ford F150, der i 30 år har været den bedst sælgende bil i USA. Men der vil sandsynligvis være tale om en prototype Bilen skal efter planen komme på markedet i efteråret 2014.

Men Ford har allerede meldt ud, at brændstoføkonomien for den nye F-150 vil blive forbedret med 15-20 pct. - bl.a. ved en vægtreduktion som følge af mere udbredt brug af aluminium. Nye bremser og hjulaksler skal også være med til at bringe vægten ned.

Årets bil i USA

På udstillingen skal også uddeles et par priser. Det gælder titlen årets bil i USA.

Her er Cadillac ATS, Ford Fusion and Honda Accord de tre finalister, mens Ford C-Max, Mazda CX-5, and Ram 1500 dyster om titlen i kategorien pickup/SUV.

Nye Golf-modeller

På det europæiske marked har Volkswagen bebudet både stationcarudgaven og en firehjulstrukket udgave af Golf, en fornyet Golf Plus, en elektrisk udgave og en ny cabrioletudgave af Beetle.

Audi kommer med Sportback-udgaven af A3-modellen, men også en voldsom S3-udgave med cirka 300 hk.

Ford skulle have været klar med den nye Mondeo, der allerede er præsenteret i USA som Ford Fusion. Men på grund af Fords beslutning om at lukke fabrikken i Genk i Belgien vil modellen sandsynligvis første komme ud på det europæiske marked i 2014.

Og så bliver 2013 i øvrigt året, da det britiske lukusmærke Aston Martin fylder 100 år. 15. januar er den officielle dag, og det vil blive markeret i Chelsea med bl.a. deltagelse af den ældste A3-model, der stadig er køreklar. Den første Aston Martin blev bygget i 1915, men den ældste overlevende A3-model er fra 1921.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Privatøkonomi
Privatøkonomi
Tophistorie

Kontroversielt forslag om tysk vejskat ændres

Kontroversielt forslag ændres, så der alligevel ikke skal betales for at køre på tyske landeveje.
forsiden lige nu

Fremmede stater har udført spiontogter i Danmark

En række af Danmarks største virksomheder har været udsat for spektakulære hackerangreb.

Medicinen ingen tør sige nej til

Selvom nogle lægemidler er meget dyre og har en meget lille effekt, tør ingen afskaffe dem.

Kontroversielt forslag om tysk vejskat ændres

Kontroversielt forslag ændres, så der alligevel ikke skal betales for at køre på tyske landeveje.

Ekspert: Raseriet mod Bøfhus er hurtigt glemt

Jensen’s Bøfhus skal række hånden ud til Jensens Fiskerestaurant, hvis ikke de vil tabe goodwill.

25 cafeer til kamp mod Baresso og Starbucks

Kaffe to go er for dyrt, mener to iværksættere.

iPhone 6 skaber kø verden over

Der skal sælges over ni mio. iPhones den første weekend for at indfri forventningerne.
Annonce
Annonce
Erhverv
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Minister og erhvervsliv i slagsmål om skrappe regler

Erhvervslivet er helt galt afmarcheret, for Danmark overimplementerer ikke, men har højere ambitioner, mener fødevareminister Dan Jørgensen. Fint, siger landbruget, men så vis, hvad det koster af vækst og arbejdspladser.

Erhverv & Økonomi

Eksporten snubler i Europa

Danske eksportvirksomheder skal søge hurtigere mod vækstmarkederne, for stilstanden i Europa kan vare længe, lyder det fra eksperter.

Privatøkonomi
Investorernes dilemma: Hængekøje eller sved på panden?

Kan danske porteføljeforvaltere slå markedet? Bliver passive forvaltere ukampdygtige under kriser? Er verdens største investorsucces, Warren Buffett, bare heldig?

Erhvervsanalyse
Bag facaden: Alibaba og de forsvundne skeptikere

Kan den kinesiske e-handelsgigant Alibaba kurere kræft? Næppe. Men stifteren Jack Ma kan måske gå på vandet efter at være blevet knap 100 mia. kroner rigere i den største børsnotering nogensinde.

Attention
Udnævn dig selv til chef for forandringer

Har du hørt, at du skal være ”forandringsparat” – og tænkt »åh! Nu igen«? Læs her, hvordan du håndterer de nye krav og muligheder.