*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
mandag 28. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
804,50-0,45% ned
Obligation
3%-44
100,38-0,35% ned
Valuta
USDUSD 5,55-0,07% ned
Samfund 04.02.2013 kl. 12:58
Biludlejer fik nogle dyre kilometer i en lækker Ferrari. Foto: Paul Sancya

500 km i Ferrari'en kostede 6,6 mio. kr.

Biludlejer stærkt utilfreds med prisen for tre små køreture i firmaets blikfang.

Efter to retssager må en Ferrari-elsker se i øjnene, at de få gange, han sled på asfalten på vejnettet, er blevet en uhyggelig dyr fornøjelse.

Tre køreture eller i alt 500 km er rigeligt til, at hans bil skal indregistreres i Danmark. Regningen for det lyder på små 6,4 mio. kr.

Oveni skal lægges omkostninger til skattevæsenet i forbindelse med den sidste retssag. I alt cirka 6,6 mio. kr.

Bilens ejer er tidligere racerkører og nu udlejer af Ferrari-biler til særlige events og banekørsel.

Tysk bil

Den bil, som nu har kørt rundt i skatte- og retssystemet, købte han i 2004 for ca. fire mio. kr.

Bilen var indregistreret i Tyskland, men alligevel brugte han den til at køre i Danmark med påmonterede prøveplader.

I den første retssag afgjorde Østre Landsret, at han havde fået prøvepladerne ved at give forkerte oplysninger. Og landsretten fastslog også, at han skulle betale registreringsafgift.

Ny retssag

Bilens ejer mente, at dommerne havde lagt forkerte omstændigheder til grund, og derfor forsøgte han igen - denne gang med en sag rettet mod Skat - at slippe for registreringsafgiften.

Det var helt ude af proportioner at forlange 6,4 mio. kr. i afgift for tre småture, mente han.

Hovedpointen var, at han mente, han slet ikke skulle betale registreringsafgift, fordi bilen var en racerbil beregnet til banekørsel. Den havde f.eks. H-seler og ikke de lovpligtige sikkerhedsseler som i almindelige biler. Der var et elendigt syn bagud, fordi Ferrarien havde et specielt racersæde. Og endeligt larmede den meget.

Den havde meget lav frihøjde og var så bred, at den ikke kunne komme op i en specialbil til transport eller i en trailer.

Forbud mod almindelig kørsel

Den måtte slet ikke  bruges til almindelig trafik, han ville aldrig kunne få almindelige nummerplader til den, og derfor var det jo også forkert af myndighederne at afkræve afgiften, lød hans pointe for Retten i Hillerød.

Ved denne byret havde han sagsøgt Skat for at få anerkendt, at han ikke skulle betale registreringsafgift.

Og selvom han eventuelt måtte være registrerings-pligtig burde det spuille ind, at han kun havde kørt så ganske lidt i den.

Dommeren i Hillerød fastslog imidlertid, at afgørelsen i den første retssag var korrekt. Ferrari-ejeren var forpligtet til at betale registreringsafgift.

At bilen ganske rigtigt ikke kunne indregistreres i Danmark til almindelig kørsel på en offentlig vej var ligegyldigt.

Bilen havde rent faktisk kørt på offentlig vej, og alene af den grund skulle afgiften betales.

Dommeren ville ikke anerkende, at der skulle være en slags bagatelgrænse for, hvor langt man skal køre, før der indtræffer pligt til at have danske nummerplader på sin bil.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Samfund
Samfund
Tophistorie

Derfor er momsen ikke lavere på det grønne

Danskerne vil gerne have lavere moms på grønne og sunde fødevarer, men der er forhindringer.
forsiden lige nu

Udskældt boliglån sender realkreditlån på historisk nedtur

Jyske Bank har succes med nyt lån. Det undrer ekspert, der kalder det en sekundavare.

Boligejer, snyder du dig selv?

Det er der mindst 55.000 boligejere, der gør, viser en ny opgørelse.

Nordea slipper for sanktioner i Rusland

Moralsk dillemma venter Nordea-toppen.

Yukos-aktionærer tilkendt enorm erstatning

Tidligere aktionærer i det nu opløste russiske olieselskab Yukos har fået en erstatning på 277 milliarder kr.

Pensionskunder har grund til at juble

Usædvanlig situation har givet pensionskunderne et lukrativt halvår.

Derfor er momsen ikke lavere på det grønne

Danskerne vil gerne have lavere moms på grønne og sunde fødevarer, men der er forhindringer.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Et supertalent er udklækket i Danmark

Hendes morfar kom til Danmark som gæstearbejder fra Tyrkiet i 1970’erne. Selv vil 24-årige Aysil Sahin være topadvokat, og hun skiller sig allerede ud som en lysende begavelse.

Erhverv & Økonomi

Lego vil blive kidnappet igen

Greenpeace har kidnappet Lego for at nå Shell. Den slags vil legetøjskoncernen opleve igen.

Privatøkonomi
Morfar sørger for, at aktierne ikke går amok

Her er alle de ting, som påvirker dine investeringer, uden at du er klar over det.

Erhverv & Økonomi
Industrien er for pessimistisk

Fremstillingsvirksomhederne er alt for pessimistiske i deres forventninger til de kommende års eksport. Men de får ret i, at det bliver en udfordring at finde de rette folk.