*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 31. juli 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
806,870,00% op
Obligation
3%-44
100,780,22% op
Valuta
USDUSD 5,57-0,16% ned
Politik & Skat 13.03.2012 kl. 06:53

Forslag: Skat af fri parkering

Det skal være slut med at parkere bilen gratis på arbejdspladsens private parkeringsplads.

Det mener miljøorganisationen NOAH, som i slipstrømmen på den skrottede trængselsring er på jagt efter andre måder at begrænse biltrafikken på. Og beskatning af fri parkering på linje med frynsegoder som fri telefon og firmabil vil være et "effektivt og retfærdigt værktøj", siger trafikkonsulent i NOAH-Trafik Ivan Lund Pedersen til metroXpress.

Jura er ingen bom

Han henviser til, at 73 procent af lønmodtagerne, der arbejder i København og Frederiksberg kommuner, ifølge Transportvaneundersøgelsen fra DTU kan parkere deres bil på arbejdspladsens parkeringsplads.

»Det giver ikke mening, at vi stiller et så dyrt gode som parkering gratis til rådighed, når man tænker på de miljømæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser af trængslen,« siger han og understreger, at der ingen juridiske hindringer er for at beskatte fri parkering.

Forsker er lun

Værdien af den fri parkering kan ifølge NOAH fastsættes ud fra markedsprisen for parkering i private parkeringshuse. I Københavns centrum er prisen cirka 3.400 kroner om måneden, mens prisen er cirka 1.800 kroner i brokvartererne rundt om centrum.

Ideen er slet ikke dårlig, lyder det fra lektor og trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.

»Modellen rammer meget præcist, fordi den alene rammer bilpendlerne. Det vil virke, men jeg tør ikke sætte tal, hvor mange procent det vil reducere biltrafikken. Men det vil være oplagt for Trængselskommissionen at regne på,« siger han. Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn har også "sympati" for forslaget.

LÆS OGSÅ: href="http://epn.dk/samfund/article2207191.ece" target="_blank">Ansatte skal bakke ind i parkeringsbåsen

Kilde: metroXpress

Det anbefaler kommissionen

Trængselskommissionen anbefaler at investere mellem 32 og 42 milliarder kroner i nye tiltag, der skal mindske trængslen i hovedstadsområdet i løbet af det næste årti.

Her følger nogle af kommissionens anbefalinger.

Anbefalingerne er inddelt i forskellige kapitler:

Roadpricing:

  • Storskalaforsøg med roadpricing.

Indre bydele:

  • Ny metroafgrening til Ny Ellebjerg.
  • Cykelparkering ved centrale stationer.
  • Sammenhængende net af supercykelstier.
  • Udarbejdelse af en samlet parkeringsstrategi i Indre by.
  • Bedre fremkommelighed på Ring 2

Ringbyen:

  • Udbygning af Ring 4.
  • Bedre kapacitet på Motorring 3, herunder kørsel i nødspor.
  • Busfremkommelighedsnet.

De store transportkorridorer og det øvrige Sjælland:

  • Forlængelse og udvidelse af Hillerødmotorvejen.
  • Udvidelse af Helsingørmotorvejen syd for Isterød.
  • Forbedring af lokalbanerne ved Hillerød.
  • S-tog til Roskilde.
  • Øget kapacitet på Københavns Hovedbanegård.
  • Automatisering af S-tog.

Stærke rammevilkår for den kollektive trafik:

  • Ny organisering af den kollektive trafik.
  • Bedre trafikinformation på tværs af transportformer.
  • Forenklede takster og takststruktur i den kollektive trafik.

(Kilde: Trængselskommissionens betænkning "Mobilitet og fremkommelighed i hovedstaden)

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Samfund
Samfund
Tophistorie

"Nu får danske firmaer det hårdt"

Danske virksomheder risikerer at blive belejret af skattefolk som følge af sanktionerne mod Rusland.
forsiden lige nu

Små byggeselskaber anklager »de store« for misbrug

Håndværksvirksomheder føler sig misbrugt som regnemaskiner af landets større entreprenører.

Argentina er på randen af statsbankerot

Forhandlinger om gældssanering med amerikanske investorer er endt uden resultat.

Hoteller er trætte af service som kunderne elsker

Danske hoteller er utilfredse med bookingportalers prisklausuler og høje kommissioner.

"Nu får danske firmaer det hårdt"

Danske virksomheder risikerer at blive belejret af skattefolk som følge af sanktionerne mod Rusland.

Byggetempoet kan ikke følge med studieoptaget

Der er brug for 20.000 studieboliger - men byggeriet kan ikke følge med.

Stramninger presser flere vikarer ud i deltidsarbejde

På bare et år er antallet af vikarer, der arbejder på deltid, steget med over 15 procent - fra 30.000 til 35.000.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Alibaba – en rigtig røverhistorie

Om få uger lader det kinesiske it-selskab Alibaba sig børsnotere i New York. Dermed synes rekorderne at stå for fald. Og så vil resten af verden for alvor lære stifteren Jack Ma at kende.

Erhverv & Økonomi

Byggerikæmper afviser misbrug

Der er mange årsager til, at man skifter underentreprenører, lyder det fra to af landets største entreprenører. De afviser misbrug.

Erhverv & Økonomi
DSV-topchef tør endelig afblæse krisen

Krisen er lagt i kisten, og DSV vil nu skabe vækst gennem bedre kvalitet til kunder og samling af opgaver i Polen.

Erhverv & Økonomi
Sanktioner vil koste Danmark dyrt

EU-sanktionerne vil komme til at koste danske virksomheder dyrt i tabte ordrer. Modreaktionen kan blive alvorlig.

Risikokommentar
Storbritanniens næste udfordring

Væksten i Storbritannien overgår manges forventninger, og den britiske regering vil gøre meget for at fastholde væksten, men rentestigningerne bliver en udfordring.