Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 16. april 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
726,34-0,50% ned
Obligation
3,5%-44
102,050,07% op
Valuta
USDUSD 5,40-0,02% ned
Politik & Skat 13.03.12 kl. 06:53

Forslag: Skat af fri parkering

Det skal være slut med at parkere bilen gratis på arbejdspladsens private parkeringsplads.

Det mener miljøorganisationen NOAH, som i slipstrømmen på den skrottede trængselsring er på jagt efter andre måder at begrænse biltrafikken på. Og beskatning af fri parkering på linje med frynsegoder som fri telefon og firmabil vil være et "effektivt og retfærdigt værktøj", siger trafikkonsulent i NOAH-Trafik Ivan Lund Pedersen til metroXpress.

Jura er ingen bom

Han henviser til, at 73 procent af lønmodtagerne, der arbejder i København og Frederiksberg kommuner, ifølge Transportvaneundersøgelsen fra DTU kan parkere deres bil på arbejdspladsens parkeringsplads.

»Det giver ikke mening, at vi stiller et så dyrt gode som parkering gratis til rådighed, når man tænker på de miljømæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser af trængslen,« siger han og understreger, at der ingen juridiske hindringer er for at beskatte fri parkering.

Forsker er lun

Værdien af den fri parkering kan ifølge NOAH fastsættes ud fra markedsprisen for parkering i private parkeringshuse. I Københavns centrum er prisen cirka 3.400 kroner om måneden, mens prisen er cirka 1.800 kroner i brokvartererne rundt om centrum.

Ideen er slet ikke dårlig, lyder det fra lektor og trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.

»Modellen rammer meget præcist, fordi den alene rammer bilpendlerne. Det vil virke, men jeg tør ikke sætte tal, hvor mange procent det vil reducere biltrafikken. Men det vil være oplagt for Trængselskommissionen at regne på,« siger han. Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn har også "sympati" for forslaget.

LÆS OGSÅ: href="http://epn.dk/samfund/article2207191.ece" target="_blank">Ansatte skal bakke ind i parkeringsbåsen

Kilde: metroXpress

Det anbefaler kommissionen

Trængselskommissionen anbefaler at investere mellem 32 og 42 milliarder kroner i nye tiltag, der skal mindske trængslen i hovedstadsområdet i løbet af det næste årti.

Her følger nogle af kommissionens anbefalinger.

Anbefalingerne er inddelt i forskellige kapitler:

Roadpricing:

  • Storskalaforsøg med roadpricing.

Indre bydele:

  • Ny metroafgrening til Ny Ellebjerg.
  • Cykelparkering ved centrale stationer.
  • Sammenhængende net af supercykelstier.
  • Udarbejdelse af en samlet parkeringsstrategi i Indre by.
  • Bedre fremkommelighed på Ring 2

Ringbyen:

  • Udbygning af Ring 4.
  • Bedre kapacitet på Motorring 3, herunder kørsel i nødspor.
  • Busfremkommelighedsnet.

De store transportkorridorer og det øvrige Sjælland:

  • Forlængelse og udvidelse af Hillerødmotorvejen.
  • Udvidelse af Helsingørmotorvejen syd for Isterød.
  • Forbedring af lokalbanerne ved Hillerød.
  • S-tog til Roskilde.
  • Øget kapacitet på Københavns Hovedbanegård.
  • Automatisering af S-tog.

Stærke rammevilkår for den kollektive trafik:

  • Ny organisering af den kollektive trafik.
  • Bedre trafikinformation på tværs af transportformer.
  • Forenklede takster og takststruktur i den kollektive trafik.

(Kilde: Trængselskommissionens betænkning "Mobilitet og fremkommelighed i hovedstaden)

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Samfund
Samfund
Tophistorie

Hvem gider så være millionær?

Der er nu sat tal på, hvor meget staten kan tjene, hvis der indføres en millionærskat.
forsiden lige nu

Behovet for at hjælpe væksten svinder

Der er langt mindre behov for at yde økonomien førstehjælp i dag, mener eksperter.

Billigere at binde renten i tre år end i et

F1-lånet er ikke længere billigst i Mybankers prissammenligning af boliglån.

Rival til Novo-guldæg godkendt i USA

GlaxoSmithKline har fået myndighedernes godkendelse af nyt type2-diabetesmiddel.

Vestas-omdømme får et skulderklap

Vestas har trods de seneste to års økonomiske krise et stærkt image.

Nu vil Telenor svare døgnet rundt

Som det første teleselskab indfører Telenor fra næste måned døgnåben kundeservice.

Ukraine i håbløs kamp mod markedet

Landets centranbank har hævet renten, men presset på valutaen er voldsomt.
Annonce
Annonce
Erhverv
TV
Annonce
Blogs
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Virksomheder angriber undervisningsministeren

Efteruddannelse.dk møder stor kritik. Det er en administrationsjungle, der blokerer for efteruddannelse, mener flere virksomheder.

Erhverv & Økonomi

Økonomien er i ægte forårshumør

Jyllands-Postens Økonometer viser tegn på, at det spæde opsving i den danske økonomi kan blive til noget langt mere holdbart i år.

Erhverv & Økonomi
Bankunion på plads – nye problemer venter

Bankunionen er et formidabelt stykke arbejde, men oprydningsarbejdet efter finanskrisen er langtfra forbi, siger politikere og økonomer.

Erhverv & Økonomi
Slagsmål om 70 millioner afgøres snart

Indædt kamp om lille forsikringsselskabs formue nærmer sig målstregen.

Ledelse
En romance om ledelse

Perspektiv: Vi har en tendens til at glorificere ledere og mene, at ledelse udgår fra lederen, mens medarbejderne blot er passive modtagere.