*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

lørdag 20. september 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
822,520,50% op
Obligation
2,5%-47
96,600,18% op
Valuta
USDUSD 5,800,09% op

Teknologi - i samarbejde med

computerworld.dk
Computer & Internet 08.05.2012 kl. 17:17
Foto: Apple Inc

Sådan skal webudviklere designe til gigant-skærme

Pc-skærmene bliver stadig større og bredere, og det stiller nogle helt særlige krav til webudviklerne.

Brugervenligheds-eksperten Jakob Nielsen mener, at udviklingen mod stadig større computerskærme får afgørende betydning for webudviklerne. Som Computerworld skrev for et par uger siden, så har et afgørende vendepunkt i web-brugernes skærmoplysninger netop fundet sted:

Statcounter har for første gang registreret, at opløsningen 1.366 x 768 er den mest populære, mens 1.024 x 768 nu er henvist til andenpladsen.

Udviklingen tydeliggør flere udfordringer, mener Jakob Nielsen i en artikel på sin hjemmeside. "Små skærme til desktop-computere er nu så sjældne, at vi ikke er nødt til at designe til dem. Men nu er endnu mindre mobil-skærme blevet så populære, at vi stadig er nødt til at forholde os til små skærme," skriver han. "Inden for usability er det en grundregel, at man altid tester på det udstyr, de fleste kunder bruger. Så de fleste af dine test skal du nu forestage på "store" skærme. Du bør også foretage nogle enkelte på "medium" og "kæmpe" skærme for at sikre, at dit design forbliver brugbart for folk med forskellige skærm-størrelser.

Brug denne indstilling

Jakob Nielsen, der er anerkendt for sin viden inden for usability, står i spidsen for firmaet Nielsen Norman Group og er Ph.D i menneskemaskine interaktion, peger samtidig på, at der findes metoder til at minimere risikoen for en dårlig oplevelse for brugerne. "Til web-design anbefaler jeg altid, at man undgår "frosne" designs (websider med fast bredde, red.) og i stedet sikrer, at dit design kan skalere på tværs af en række skærmopløsninger," lyder rådet fra Jakob Nielsen. "Du skal dog stadig stile mod et optimalt tilfælde, hvor designet ser allerbedst ud (men stadig fungerer på større og mindre skærme)." "Den gamle anbefaling var at lade din webside se bedst ud ved 1.024 × 768. Den nye guideline er at optimere til widescreen-skærme på omkring 1.440 pixels i bredden." 

Frem for alt advarer Jakob Nielsen om at man undgår at beskeden "optimeret til" ender med at blive et "virker kun på"-stempel. Han understreger samtidig, at man i stigende grad bør eksperimentere med at lave web-designs, der rent faktisk udnytter de stadig større skærme - ikke mindst i breden.

Danske web-brugeres skærmopløsninger

Ifølge FDIM's statistik var den mest populære opløsning i Danmark i februar 1.366 x 768 med 15,8 procent.

Andenpladsen gik til 1.280 x 800 med 15,1 procent, tredjepladsen til 1.080 x 1024 med syv procent, mens 1.024 x 768 kom ind på fjerdepladsen med 7,6 procent.

Blandt Computerworlds brugere er fordelingen, at den mest poplære opløsning i øjeblikket er 1.680 x 1.050. Herefter kommer henholdsvis 1.280 x 1.024 og 1.920 x 1.080. Læs også på Computerworld: Her er de mest populære skærmopløsninger i 2012

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Teknologi
forsiden lige nu

Jensen's Bøfhus: ”Vi er kede af kritikken”

Kunderne raser mod Jensen's Bøfhus på Facebook efter sag om navnestrid.

Ny mærkning skal holde knækbrød fra skraldespanden

Fra lørdag kan der stå "bedst før" i stedet for for "mindst holdbar til" på madvarer, som kan holde sig længe.

Chefen skal gøres ansvarlig for vold mod ansatte i fritiden

Regeringen vil ændre arbejdsmiljøloven - arbejdsgiverne skal forebygge vold og trusler mod ansatte i fritiden.

Tyskland vil hjælpe Skat med kontrol af grænsehandel

Skat vil få adgang til at kontrollere danskernes grænsehandel via netbutikker i Tyskland.

Han forudså krisen i 2007 - Gør han det igen?

Chefanalytiker i AgroMarkets forudsagde stort set konsekvenserne af finanskrisen. Nu tror han på ny nedtur.

Vild efterspørgsel: Alibaba-aktie stiger 38 procent

Det kinesiske internetselskab er omkring fire gange så meget værd som A.P. Møller - Mærsk.
Annonce
Annonce
Erhverv
Modtag Computerworlds nyhedsbreve Tilmeld
Flere nyheder på Computerworld.dk
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
»En desperat beslutning af Flügger«

Den blot 24-årige Sune D. Schnack er ny formand hos Flügger. Hans mangel på erfaring kan koste virksomheden dyrt, vurderer eksperter.

ErhvervWeekend

Fem år - fem skybrud: Ægtepar måtte opgive huset

Helle Sested Nielsen og Ejgil Juul Nielsen mistede sammen med seks andre familier deres hjem, efter at skybrud fem år i træk forårsagede stadig større skader.

Skotske løfter giver mild hovedpine

Skotsk nej gav finansoptur. Men forude ulmer britisk politisk uro og selvstændighedskløe i EU.

Privatøkonomi
Favoritbiler oplever et årligt tab på 16.000 kr.

Overvejer man at købe en bil, er det en idé at kigge på tallene for værditab. Det kan være billigere at tage en taxi, siger forbrugerøkonom.