*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 29. august 2014
EPN.dk
Aktier
C20 Cap
797,19-0,20% ned
Obligation
3%-47
101,15-0,15% ned
Valuta
USDUSD 5,66-0,05% ned

Teknologi - i samarbejde med

computerworld.dk
Computer & Internet 08.05.2012 kl. 17:17
Foto: Apple Inc

Sådan skal webudviklere designe til gigant-skærme

Pc-skærmene bliver stadig større og bredere, og det stiller nogle helt særlige krav til webudviklerne.

Brugervenligheds-eksperten Jakob Nielsen mener, at udviklingen mod stadig større computerskærme får afgørende betydning for webudviklerne. Som Computerworld skrev for et par uger siden, så har et afgørende vendepunkt i web-brugernes skærmoplysninger netop fundet sted:

Statcounter har for første gang registreret, at opløsningen 1.366 x 768 er den mest populære, mens 1.024 x 768 nu er henvist til andenpladsen.

Udviklingen tydeliggør flere udfordringer, mener Jakob Nielsen i en artikel på sin hjemmeside. "Små skærme til desktop-computere er nu så sjældne, at vi ikke er nødt til at designe til dem. Men nu er endnu mindre mobil-skærme blevet så populære, at vi stadig er nødt til at forholde os til små skærme," skriver han. "Inden for usability er det en grundregel, at man altid tester på det udstyr, de fleste kunder bruger. Så de fleste af dine test skal du nu forestage på "store" skærme. Du bør også foretage nogle enkelte på "medium" og "kæmpe" skærme for at sikre, at dit design forbliver brugbart for folk med forskellige skærm-størrelser.

Brug denne indstilling

Jakob Nielsen, der er anerkendt for sin viden inden for usability, står i spidsen for firmaet Nielsen Norman Group og er Ph.D i menneskemaskine interaktion, peger samtidig på, at der findes metoder til at minimere risikoen for en dårlig oplevelse for brugerne. "Til web-design anbefaler jeg altid, at man undgår "frosne" designs (websider med fast bredde, red.) og i stedet sikrer, at dit design kan skalere på tværs af en række skærmopløsninger," lyder rådet fra Jakob Nielsen. "Du skal dog stadig stile mod et optimalt tilfælde, hvor designet ser allerbedst ud (men stadig fungerer på større og mindre skærme)." "Den gamle anbefaling var at lade din webside se bedst ud ved 1.024 × 768. Den nye guideline er at optimere til widescreen-skærme på omkring 1.440 pixels i bredden." 

Frem for alt advarer Jakob Nielsen om at man undgår at beskeden "optimeret til" ender med at blive et "virker kun på"-stempel. Han understreger samtidig, at man i stigende grad bør eksperimentere med at lave web-designs, der rent faktisk udnytter de stadig større skærme - ikke mindst i breden.

Danske web-brugeres skærmopløsninger

Ifølge FDIM's statistik var den mest populære opløsning i Danmark i februar 1.366 x 768 med 15,8 procent.

Andenpladsen gik til 1.280 x 800 med 15,1 procent, tredjepladsen til 1.080 x 1024 med syv procent, mens 1.024 x 768 kom ind på fjerdepladsen med 7,6 procent.

Blandt Computerworlds brugere er fordelingen, at den mest poplære opløsning i øjeblikket er 1.680 x 1.050. Herefter kommer henholdsvis 1.280 x 1.024 og 1.920 x 1.080. Læs også på Computerworld: Her er de mest populære skærmopløsninger i 2012

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig overvågning af Teknologi
Teknologi
Tophistorie

Microsoft retter 'blue screen of death'-rettelse

Microsoft på trapperne med haste-patch, der skal rette op på patch, som fører til 'blue screen of death.'
forsiden lige nu

Europæisk inflation tæt på nul

Foreløbige tal viser, at inflationen i eurozonen faldt yderligere i august.

Nu igen: Rekordlån tæt på kurs 100

Det nye 30-årige 2,5 pct. lån er overraskende populært blandt investorerne.

Økonom: Forvirring spænder ben for fradragsgevinst

Tvivl og forvirring hindrer danskerne i at få et ellers attraktivt fradrag.

Kriseramt flyselskab fyrer 6.000

Flyselskabet Malaysia Airlines vil fyre 6000 medarbejdere i ny redningsplan.

Egetæpper fastholder forventningerne

Egetæpper venter for regnskabsåret 2014/15 fortsat en omsætning på 900-950 mio. kr.

A&O har halveret bundlinjen

Byggevaregrossisten A&O Johansen må rapportere tilbagegang i andet kvartal.
Annonce
Annonce
Erhverv
Modtag Computerworlds nyhedsbreve Tilmeld
Flere nyheder på Computerworld.dk
TV
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Tophistorier Erhverv
Erhverv & Økonomi
Topchef er musikalsk cigarryger

Egentlig kunne Pandoras kommende topchef være endt som professionel musiker.

Deloitte anklages for at tale usandt

Revisionskæmpen Deloitte er kommet med misvisende oplysninger i Genan- sagen, mener selskabets stifter.

Erhvervsanalyse
Maersk Oil ramt af realiteter

Middagsanalyse: Olieprisen er ikke gået prognosernes vej, og det må også Maersk Oil tage bestik af.

Erhverv & Økonomi
Mundvigene peger opad i butikkerne

Serviceerhvervene bærer beskæftigelsen frem, og nye tal indikerer, at flere kan være på vej.